شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » از توليد کشمش درآمد خوبى به دست میاورند

کشمش هرات، به دليل داشتن طعم و مزۀ خاص در داخل و خارج از کشور، مشتريان زياد دارد و تاجران همه ساله صدها تُن کشمش را به کشورهاى منطقه و جهان صادر مى‌کنند.

باغداران دراين ولايت ميگويند که از انگورهرات، بيشتر کشمش توليد مى‌شود وسالانه ده ها تُن کشمش را براى فروش به بازار عرضه مي‌کنند.

عبدالجبار رسولى يکى از باغداران در ولسوالى گذره،  با ابراز خرسندی از افزایش درآمدش از بابت فروش کشمش، به پژواک گفت که با فروش انگور و کشمش، اقتصاد خانواده‌اش را تأمين مى‌کند.

وی افزود: “بازار فروش کشمش بسیار خوب است؛ اگر در بیرون از کشور بیشتر بازاریابی شود، فروشات آن بیشتر از این میشود.”

عزیزاحمد یکی دیگر از باغداران در هرات به پژواک گفت: “اگر کشمش خوبی تولید کنیم و به بازار عرضه کنیم خوب میخرند، اما کشمش هايی که کیفیت کمتر دارند، به باز ارزانتر فروش مى شود.”

به گفته این باغداران، درحال حاضر دکانداران  یک من کشمش(٤ کیلوگرام) را به ٤٥٠ تا ٥٠٠ افغانی ازنزد دهاقين میخرند.

 با وصف آن، باغداران درولايت هرات به اين باوراند که اگر براى فروش کشمش افغانستان در بازارهاى جهان بيشتر تلاش شود، آنان سود خوبى به دست‌ مى‌آورند.

این باغدارن می افزایند که شيوۀ ديگرى نيز براى کشمش ساختن انگور وجود دارد که انگور را در کوره ها پس از جوشاندن به کشمش بدل ميىکنند.

شهاب الدين مسوول کوره کشمش آب جوشى در هرات مى‌گويد که روزانه ٢٠ تُن انگور نوع  ميراحمدى، خليلى و فخرى را در کوره ها به کشمش آبجوش تبديل مى‌کند.

به گفتۀ شهاب الدين، کشمش آب جوش بازار خوبى در بيرون از کشور دارد و سالانه ده ها تُن اين گونه کشمش را به هند و ديگر کشورهاى منطقه صادر مى کند.

اما شهاب‌الدين، از عدم همکارى مسوولان بخش زراعت هرات در توليد کشمش شاکى است.

شهاب‌الدين گفت که در يک سال ، دو ماه کوره اش فعاليت مى‌کند و انگور فخرى، ميراحمدى و خليلى را نخست بخاطر سبز شدن با مواد انگور که آهک و اخشار مى‌باشد، مخلوط مى‍‌کنند و پس از جوشاندن در کوره ها، براى چند روز در زير نور آفتاب مى‌گذارند.

در همین حال،  سعد خطيبى رييس اتاق‌ تجارت و صنايع هرات گفت: “معمولاً سابق محصولات ما به کشورهاى عربى مانند عراق و سوريه زياد صادر مى‌شد؛ اما حالا که در اين کشور ها جنگ است، صادرات کشمش کمترصورت مى گيرد.”

به گفتۀ خطيبى با اين هم در حال حاضر، سالانه ٣٠ هزار تُن کشمش به بيرون از کشور صادر مى‌شود.

ازسويى هم بشيراحمد احمدى معاون رياست زراعت هرات گفت که به‌خاطر افزايش در توليد و بالا بردن کيفيت کشمش، اين رياست در سال جارى ١٥٠ کشمش خانه را به کمک موسسات جهانى، براى باغداران ساخته است.

وي افزود: “کشمش خانه ها با استندرد و با کيفيت بالا ساخته شده و به دسترس باغداران قرار گرفته است و کشمشى که دراين کشمش خانه ها پروسس و خشک مى‌شود، خيلى با کيفيت بالا نسبت به کشمشى که به گونه لوکل ساخته مى‌شود؛ است.”

با اين همه متخصصان بخش زراعت درهرات، به اين باوراند که حکومت بايد براى فروش توليدات و محصولات باغى، در بيرون از کشور بازاريابى کند تا باغداران به خود کفايى برسند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان