شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » از پرچم‌های سوخته اسرائیل تا همصدایی با فلسطینی‌ها

ملت مسلمان و روزه‌دار افغانستان روز (جمعه) در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، غزنی و ننگرهار مراسم‌ها، گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌هایی به مناسبت روز جهانی قدس برگزار کردند.

*** قدس در کابل

برنامه صبحگاهی

روز جهانی قدس برخلاف سال‌های گذشته در سالجاری در چندین منطقه کابل تجلیل شد که خود بیانگر اشتیاق پایتخت‌نشینان به مسئله رفع مشکلات و معضلات جهان اسلام بویژه فلسطنی‌ها است.

صبح روز جمعه هزاران ساکن غرب کابل با حضور در مسجد الزهرا گردهمایی بزرگ و باشکوهی را تحت مدیریت «مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان» راه‌اندازی کردند.

دلیل برگزاری گردهمایی روز جهانی قدس در مسجد الزهرا که چند روز پیش هدف حمله تروریست‌های داعشی قرار گرفت، عدم ترس از تروریست‌های تحت رهبری غرب و انسجام شهروندان در مکان که مرکز رعب و وحشت تلقی می‌شد، برشمرده شده است.

در این مراسم، شرکت‌کنندگان هر لحظه شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر حامیان تروریست‌ها» را سر می‌دادند.

در این گردهمایی علاوه بر «مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان» چندین حزب سیاسی و نهاد فرهنگی حضور داشت، «سیدعیسی حسینی‌مزاری» رئیس مرکز تبیان به ایراد سخن پرداخت.

«سیدعیسی حسینی‌مزاری» رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در این گردهمایی گفت: با اشاره به اهمیت قرآنی بیت‌المقدس و توجه به روز جهانی قدس، اظهار داشت: مسلمانان تحمل نخواهند داشت تا قدس زیر سیطره رژیم اسرائیل قرار داشته باشد.

وی با اشاره به شهادت هزاران فلسطینی در جریان چند دهه اخیر، بر عدم سلطه کفار بر اسلام تأکید کرد و با اشاره به ضرورت وحدت مسلمانان جهان، همچنین گفت: با ادامه وضعیت کنونی اسرائیل توسعه‌طلب شده و نیز گروه‌های تروریستی بیشتری ظهور می‌کند در حالیکه اسرائیل خود منشأ تولید تروریسم است.

مزاری تصریح کرد: اسرائیل در تلاش تضعیف کشورهای اسلامی بوده و ناامنی در افغانستان نیز ریشه در ناامنی عراق سوریه و فلسطین دارد.

رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در پایان سخنان خود با تأکید به حضور مردم در صحنه توضیح داد: گروه‌های تروریستی بدانند که با انتحار و انفجار نمی‌توانند سد راه مردم مسلمان جهان شوند.

در ادامه این گردهمایی «عباس حسن‌زاده» رئیس شورای عالی قرآنی و برخی شخصیت‌های فرهنگی دیگر سخنرانی کرده و در پایان قطع‌نامه روز جهانی قدس به قرائت گرفته شد.

برنامه نیمه روزی

در ادامه این روز و رأس ساعت ۱۰ قبل از ظهر، گردهمایی دیگری در مسجد «نعمان بن ثابت» در منطقه «کارته پروان» کابل با همت «نهضت اسلامی افغانستان» با حضور صدها مومن و روزه‌دار شهر کابل برگزار شد.

در این مراسم که شرکت‌کنندگان پرچم‌های فلسطین و افغانستان و همچنین تصاویری از حضرت امام خمینی و نائب برحق آن حضرت «امام خامنه‌ای» را با خود داشتند، شعارهایی مانند «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ به صهیونیسم جهانی» را سر دادند.

 «محمدمختار مفلح» رئیس نهضت اسلامی افغانستان در این گردهمایی با بیان اینکه ندای قدس در جهان طنین انداز شده، گفت: قاتل مردم فلسطین و افغانستان اسرائیل و آمریکا است.

مفلح همدردی با مردم فلسطین را دستور اللهی دانسته و با اشاره به رابطه دیرینه قدس و افغانستانی‌ها، وضعیت زندگی فلسطینی‌ها را گره‌خورده با سرنوشت مسلمانان جهان دانست و گفت: با تمام توان از قدس که قبله اول مسلمانان جهان است حمایت می‌کنیم.

در ادامه این گردهمایی «سیدعیسی حسینی‌مزاری» نیز به ایراد سخن پرداخت و قدس را اندیشه مبارزه با استکبار توصیف کرد و افزود: افغانستانی‌ها فریب غرب و مستکبران را نخواهند خورد، زیرا آنها در فلسطین کشتار می‌کند و در افغانستان ادعای دوستی و همکاری سر می‌دهند.

وی با اشاره به اختلاف مسلمانان و ضرورت نابودی آن جهت نابودی تروریست‌ها، اظهار داشت:  عدم امنیت که ناشی از اختلاف است، سبب شده تا مردم کمتر از گذشته به صحنه حاضر شده و از فلسطین حمایت کنند و امیدواریم که در سال‌های آینده حضور مردم گسترده شود.

«نصیراحمد کوهبندی» رئیس شورای ساکنان منطقه «فرودگاه» نیز در این گردهمایی گفت: درد مردم فلسطین با درد مردم افغانستان عجین شده است.

کوهبندی با بیان اینکه شیعه و سنی مشت واحد شوند، افزود: اکنون در کشور‌های اسلامی مبارزه قدرت‌های شرق و غرب جریان داشته و هدف آنها نابودی اسلام است.

وی با تأکید به وحدت بین مسلمانان تصریح کرد: آمریکا اکنون بنام دموکراسی و حقوق بشر در تلاش نابودی اسلام بوده و نیاز است تا ما به خدا تکیه کرده و در برابر جنایت‌های آمریکا و اسرائیل ایستادگی کنیم.

در پایان این برنامه قطع‌نامه حزب نهضت اسلامی افغانستان و شورای حامیان قدس شریف نیز قرائت شد که متن کامل آن در پایان گزارش خواهد آمد.

برنامه شامگاهی

در ادامه این روز هزاران شهروند کابلی دیگر در منطقه (باغ‌بالا» با مدیریت «شورای اخوت اسلامی» گردهم آمده و گردهمایی تحت عنوان «قدس و ضرورت وحدت اسلامی» را راه‌اندازی کردند.

این روزه‌داران در جریان مراسم نیز شعارهای ضد استکبار جهانی بویژه آمریکا و اسرائیل را سر داده و با تأکید بر استحکام وحدت بین مسلمانان خواستار توجه جدی به معضل فلسطین و افغانستان شدند.

«سیدحسین ساجدی» عالم دینی و موئسس مدرسه علمیه «زینبیه» در این مراسم با تأکید به قرآنی شدن و خدایی شدن مسلمانان گفت: وضع موجود در دنیای اسلام ایجاب می‌کند تا به قرآن توسل کرده و خدایی شویم.

ساجدی افزود: مسلمانان نباید سکوت کنند، بلکه بیدار شده و به دستورات خدا که همانا ایستادگی و جهاد در برابر رژیم‌های ظالم است، بر پا خیزند.

وی قدس را روز وحدت اسلامی خواند و تصریح کرد: در کشور‌های که امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، بدها به آن مسلط شده و شرارت می‌کنند، پس نیاز است تا ما به این دستور مهم اللهی عمل کنیم.

این عالم افغانستانی در پایان سخنان خود با اشاره به گسترش فرهنگ مبتذل و بیگانه در کشور‌های اسلامی توضیح داد: اکنون از کفار استقبال گرمی می‌شود، در حالیکه امر به معروف و نهی از منکر مخالف آن بوده و تأکید می‌کنم که به خدا برگردیم.

در همین حال «سیدعیسی حسینی‌مزاری» رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان که در این مراسم نیز به ایراد سخن پرداخت، موضوع قدس را با اهمیت خواند و گفت: بدون اسلام و دستورات آن نمی‌توانیم به مشکلات غلبه کنیم، پس نیاز بوده تا اسلامی شویم و عمل اسلامی انجام دهیم.

حسینی‌مزاری مشکلات کنونی جهان اسلام را ناشی از اختلاف در بین آنها عنوان کرد و افزود: دشمن‌شناسی مطابق با دستور و استراتژی امام خمینی باید یکی از اهداف گرامی‌داشت از قدس باشد، زیرا اکنون اسرائیل غده سرطانی در قلب جهان اسلام است.

وی اسرائیل را رهبر تمام جریان‌های تکفیری و تروریستی خواند و تصریح کرد: مشکلات و تنش‌ها در کشور‌های بحرین، سوریه، لبنان و همچنین افغانستان ریشه در دسیسه‌های رژیم اسرائیل دارد و مسلمانان باید در مبارزه با این رژیم کوتاهی نکنند.

همچنین «عبدالقادر ابراهیمی» رئیس ستاد برگزاری مراسم روز قدس سخنران دیگر این مراسم قدس را محور وحدت و اخوت مسلمانان دانست و گفت: قدس نقطه وصل مذاهب اسلامی محسوب می‌شود.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه مسلمانان در برابر دسایس و جنایت‌های رژیم اسرائیل ایستادگی کنند، تصریح کرد: همه باید آگاه باشیم و متحد شویم، زیرا دشمن در کمین است.

در همین حال «رضوانی بامیانی» معاون ستاد برگزاری روز قدس نیز در این مراسم گفت: بازخوانی درد فلسطینی‌ها مسئله مهم اسلامی پنداشته می‌شود.

بامیانی با بیان اینکه فلسطین حدود ۷۰ سال تحت سیطره رژیم اسرائیل قرار دارد، افزود: زندان‌های اسرائیل مملو از فلسطینی‌ها است و در برابر اینچنین نظام باید ایستادگی کنیم.

همچنین این مراسم با سخنرانی «مختار مفلح» رئیس نهضت اسلامی، «عباس حسن‌زاده» رئیس شورا عالی قرآنی افغانستان و سرودخوانی گروه سرود «بقیه‌الله» پایان یافت.

*** قدس در هرات

ساکنان ولایت هرات نیز همزمان با گردهمایی‌های برادران کابلی خود، تجمع اعتراضی را با حضور صدها عالم دینی، استادان دانشگاه، جوانان، نوجوانان و زنان با مدیریت دفتر نمایندگی نهضت اسلامی برگزار کردند.

«محمد کریمی» مسئول دفتر نهضت اسلامی افغانستان در ولایت هرات بیانیه رهبر نهضت اسلامی افغانستان را قرائت کرد و از حضور گسترده و نیرومند مردم اظهار استقبال کرد.

در ادامه «احمد محمدی» عالم مشهور اهل‌سنت افغانستان، به ایراد سخن پرداخته و مردم را مخاطب قرار داد که در ایام اعتقادی و گرامیداشت از روزهای اعتقادی باید حرکت‌های بزرگ‌تر داشته باشیم، نباید در قبال استعمار و استکبار خویش را غافل نگهداریم.

وی افزود: قدس و قبله اول مسلمانان اهمیت و عزت زیادی دارد، در دین مقدس ما بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان که پیامبر ما مدتی بسوی آن سجده کرده است نزد همه مسلمانان از اهمیت اعتقادی بالای برخوردارد است.

در پایان قطع‌نامه چند ماده‌ای به عنوان یادداشت پایانی توسط «سیدنعمت مودودی» عضو کمیته فرهنگی نهضت اسلامی افغانستان قرائت شد.

روزه‌داران هرات نیز با داشتن تصاویر حضرت امام خمینی و امام خامنه‌ای و همچنین پرچم‌های فلسطین و افغانستان، شعارهای ضد استکبار جهانی و صهیونیسم سر دادند.

*** قدس در ننگرهار

ساکنان شهر «جلال‌آباد» مرکز ولایت ننگرهار نیز با وجود تهدیدات بلند امنیتی در کنار برادران و خواهران روزه‌دار افغانستانی و سایر مسلمانان از روز جهانی قدس تجلیل کردند.

صدها ساکن شهر جلال‌آباد با حضور در «هتل بین‌المللی قصر سفید» جلال‌آباد شعارهای ضد استکبار جهانی مانند «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر حامیان تروریست‌ها» سر داده و پرچم فلسطین و افغانستان را با خود حمل کردند.

در این گردهمایی مسئولان دفتر نمایندگی نهضت اسلامی، استادان دانشگاه، نخبه‌های فرهنگی جلال‌آباد و علمای دینی به ایران سخن پرداخت و در پایان قطع‌نامه‌ای را نیز صادر کردند.

*** قدس در غزنی

ساکنان ولایت غزنی باستان نیز همزمان با روز جهانی قدس، با مدیریت دفتر نمایندگی «مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان» گردهمایی با حضور صدها مسلمان روزه‌دار اعم از زنان و مردان برگزار کرده و شعارهای ضد آمریکایی، اسرائیلی، صهیونیسم جهانی و حامیان تروریست‌ها سر دادند.

«محمدجواد ولایتی» مسئول مرکز‌ فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در غزنی در این گردهمایی با اشاره به اهمیت روز قدس برای مسلمانان، به برخی شبهات مخالف برگزاری روز قدس اشاره کرد و گفت: برخی ادعا دارند که در روز قدس نباید دست به اعتراض زد زیرا احتمال انفجار و کشته شدن است، مگر به غیر از روز قدس مسلمانان توسط دسیسه اسرائیل و غرب در عراق، سوریه، یمن و افغانستان به خاک و خون کشیده نمی‌شوند، مگر داعش، القاعده و همه گروهک‌های تروریستی ساخته و پرداخته غرب و اسرائیل نیستند.

وی در پاسخ به اینکه چرا بر علیه داعش و سایر گروهک‌های تروریستی به جای اسرائیل اعتراض و تظاهرات نمی‌کنید، گفت: ریشه تروریسم و خشونت اسرائیل است اول به فکر نابودی ریشه باشیم تا شاخه‌های آن خشکانده شود.

در پایان این گردهمایی برای یک تن از شرکت‌کنندگان مسابقه قدس که با حضور ۱۵۰ نفر برگزار شده بود جایزه نفیسی نیز اهدا شد.

*** قدس در بلخ

در این میان ساکنان شهر «مزارشریف» مرکز ولایت بلخ به جای برگزاری گردهمایی، نمایشگاهی تحت عنوان «قدس پاره تن اسلام» برگزار کردند.

بازدیدکنندگان و مسئولان این نمایشگاه در این مرکز شعارهای مانند «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر حامیان تروریست‌ها» را سر داده و پرچم اسرائیل را آتش زدند.

«علی‌رضا ابراهیمی» مسئول برگزاری این نمایشگاه و دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با استقبال از حضور صدها شهروند مزارشریف در این نمایشگاه اظهار داشت: برجسته‌سازی روز جهانی قدس، حمایت از قشر مظلوم مردم فلسطین و نمایش دادن ظلم رژیم صهیونیسم اهداف این نمایشگاه بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه این نمایشگاه برای یک روز به روی بازدیدکنندگان باز است گفت: این نمایشگاه از چهاربخش «تصویر از مظلومیت مردم فلسطین»، بخش تفریحی بنام «اسرائیل را با تیر بزن و جایزه ببر»، «معرفی کتاب و توزیع»، و «کتابخانه الکترونیک» تشکیل شده است.

افغانستانی‌ها در این روز با وجود تهدیدات امنیتی اما با شکوه در صحنه حضور یافته و از هیچ تهدیدی ترس و هراسی به دل راه ندادند و با همکاری نیروهای دولتی امنیت مراسم‌ها و گردهمایی‌های خود را تأمین کردند.

در پایان قطع‌نامه گردهمایی روز جهانی قدس که با همت «نهضت اسلامی افغانستان» در کابل قرائت شد را به عنوان نمونه در ذیل با هم می‌خوانیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان