شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » استراتژی اوباما در جنگ افغانستان شکست خورده است

وبسایت نشنال در مطلبی نوشت:
ماه جاری میلادی، سالگرد جنگ افغانستان، طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکاست. جنگی که باعث شد آینده این کشور در هاله ای از ابهام باقی بماند و استراتژی “باراک اوباما،” رئیس جمهور آمریکا را که قصد پایان دادن به این جنگ را داشت، با شکست روبرو کند.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون زمانی که حمله آمریکا باعث سرنگونی طالبان شد، وضع افغانستان رو به وخامت گذاشت. سرنگونی طالبان باعث شد این گروه تروریستی پایه های قدرت خود را در کشور همسایه یعنی پاکستان بنا کند.
امروز طالبان مناطق بیشتری از افغانستان را در مقایسه با گذشته به کنترل خود در آورده است. تلفات غیرنظامیان یک رکورد بی سابقه ثبت کرده است و کشته شدن نظامیان افغان به سطحی رسیده است که فرماندهان آمریکایی در خصوص آن هشدار داده اند.  این تروریستها از پاکستان گرفته تا مناطقی در افغانستان، حملات بی رحمانه ای در شهرهای مختلف انجام داده اند.
“جورج دابلیو بوش،” رئیس جمهور سابق آمریکا جنگ افغانستان را به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، در سال ۲۰۰۱ آغاز کرد. وی پیش از بررسی اهداف جنگ در افغانستان، در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد. جنگی که یکی از بزرگترین حوادث ناگوار تاریخ مدرن محسوب می شود.
این درحالیست که باراک اوباما با تعهد به پایان دادن جنگ در افغانستان و عراق روی کار آمد. وی توانست جنگ عراق را پایان دهد؛ اما باعث شد جنگ جدیدی در سوریه آغاز شود.
اوباما تصور کرد تنها با گفتن عبارت “جنگ تمام است” می تواند به نبرد افغانستان پایان دهد؛ اما طالبان افغانستان علاقه ای به برقراری صلح نداشت. به همین دلیل اوباما مجبور شد چندین بار برنامه های خود را در افغانستان تغییر دهد. دو ماه پیش وی تصمیم گرفت ۸۴۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد و تصمیم گیری در خصوص خروج نیروها را به جانشین خود واگذار کند. حدود ۲۶۰۰۰ پیمانکار نظامی آمریکایی هم همچنان در افغانستان هستند.
اما چرا آمریکا همچنان درگیر جنگ است؟ دلیل این است که این کشور تنها از یک جهت در افغانستان جنگیده است و تمایلی به بررسی پناهنگاه های طالبان افغانستان در پاکستان ندارد.
هلاکت “ملا اختر منصور،” سرکرده طالبان در ماه مه (حدود ۴ ماه پیش) در پاکستان در حملات پهپادهای آمریکایی هم یک استثنا بود و باعث تغییر در روند حضور نظامی این عناصر نشد.
تحقیقات نشان داده است که گروه های شبه نظامی به مسئله از دست دادن سرکرده انعطاف پذیر هستند؛ مگر اینکه پناهگاه های مرزی آنها بطور نظام مند هدف قرار گیرد.
باراک اوباما در این ۸ سال یک استراتژی ثابت را در خصوص افغانستان دنبال کرد و تنها تاکتیک های آن را تغییر داد. جانشین اوباما هم گزینه های دشواری در خصوص افغانستان پیش رو دارد. وی باید این حقیقت را بپذیرد که تنها بوسیله پاکستان در جنگ افغانستان پیروز خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان