شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اشرف‌غنی: توافقنامه چابهار زمینه ساز تحول بزرگ در منطقه است

«محمد اشرف غنی» رئیس‌ جمهور افغانستان در نشست خبری توافقنامه چابهار که امروز دوشنبه سوم خرداد/ جوزا بین سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا شد، با بیان اینکه امروز گذشته و آینده ما به یکدیگر پیوند می‌خورد، گفت: در گذشته از طریق راه ابریشم با هم ارتباط داشتیم و امروز مرکزی شدن چهار راه تجارتی منطقه باعث گسترش روابط میان سه کشور خواهد بود و این نشانی روشن از همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد اشتغال و تحرکات اقتصادی، خواهد بود.

رئیس‌ جمهور افغانستان با تأکید بر اینکه این پروژه زمینه‌ساز تحولی بزرگ نه تنها برای سه کشور، بلکه در منطقه بشمار می‌رود، خاطر نشان کرد: توافق سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان امکان ارتباط میان کشورهای منطقه را بوجود آورده و از چین تا آسیای مرکزی را بهم متصل می‌کند.

اشرف غنی با اشاره به اینکه افغانستان از گسترش همکاری‌های مشترک بندری و ترانزیتی میان سه کشور، استقبال می‌کند، گفت: مردم سه کشور می‌خواهند تا اثرات این پروژه را سریع مشاهده کنند و لذا باید با مدیریت دقیق از حداکثر ظرفیت‌های موجود همکاری در این راستا استفاده شود.

رئیس‌ جمهور افغانستان، با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و دولتی افغانستان آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در منطقه چاربهار هستند، گفت: گذشته ما گذشته ارتباط است و هر شهر افغانستان چهار درب داشت که یکی رو به شهرهای ایران و یکی رو به شهرهای هند بود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آسیا در حال تبدیل شدن به قاره اقتصادی است اما هنوز خانه فقیرترین افراد دنیاست و ما متعهد شدیم که وضعیت اقتصادی آنها را تغییر دهیم، جغرافیا سرنوشت نیست اما اراده جغرافیا را تغییر می‌دهد و اراده ما از چابهار شروع و پایان آن همکاری گسترده اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

اشرف غنی با بیان اینکه پیام چابهار این است ملت و دولت افغانستان از ملت و دولت ایران و هند بخاطر  امنیت و ثبات افغانستان تقدیر و تشکر می‌کنند، گفت: صادرات برخی کشورهای منطقه تروریست است اما صادرات سه کشور افغانستان، هند و ایران همکاری و امید است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان