شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اشرف غنی دستور اجرای توافقنامه صلح با حکمتیار را صادر کرد

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، طی فرمانی از دادستانی کل افغانستان خواسته است که ظرف مدت ۲ ماه مصونیت رهبر و اعضای حزب اسلامی را نسبت به اقدامات قبلی سیاسی و نظامی‌شان تامین کند.

این فرمان که با هدف تحقق توافقنامه بین دولت افغانستان و حزب اسلامی افغانستان صادر شده است دارای ۲۴ ماده است و متن آن روز پنجشنبه ۲۹ میزان / مهرماه منتشر شده است.

در فرمان اشرف غنی همچنین گفته شده است که حزب اسلامی افغانستان مطابق با احکام قانون اساسی و سایر قوانین کشور از تمامی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار است و با رعایت قانون احزاب و سایر قوانین کشور به فعالیت سیاسی می‌پردازد.

در این فرمان بار دیگر تاکید شده است که حزب اسلامی باید در چارچوب توافقنامه تشکیلات و تحرکات نظامی و شبه نظامی‌اش را مطابق برنامه و جدول زمانی کمیسیون مشترک اجرایی متوقف و منحل کند.

در فرمان رئیس جمهوری افغانستان همچنین یک کمیسیون ۶ نفره، مرکب از ۳ نماینده از طرف دولت و ۳ نماینده از طرف حزب اسلامی، برای اجرای موافقتنامه معرفی شده است. برای هماهنگی این کمیسیون با شورای عالی صلح هم، یک هیات ۵ نفره تعیین شده‌اند.

توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و هیات مذاکره کننده حزب اسلامی پنجشنبه اول میزان امضا شد.

این سند توافقنامه شامل شش صفحه‌ در سه فصل و ۲۶ ماده است.

قرار بود این توافقنامه در ماه ثور به امضای رئیس شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برسد و در نهایت اشرف غنی رئیس جمهوری هم آن را امضا کند، ولی به دلایلی که اعلام نشده، امضای آن به تاخیر افتاد.

بی‌بی‌سی نوشت: حزب اسلامی شاخه حکمتیار یکی از چهار گروه اصلی شورشی در کنار گروه طالبان، شبکه حقانی و  داعش است که در حال حاضر علیه دولت افغانستان می‌جنگد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان