شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستانی‌ها از فیلم‌های خارجی خسته‌اند/در زمان طالبان فیلم ساختم

سینمای افغانستان در طول سال‌های متمادی مورد کم‌توجهی دولت قرار گرفته و همواره هنرمندان و هنرپیشه‌ها از نبود امکانات ابراز نارضایتی کرده‌اند.

سینما از سال‌های دور تاکنون با مردم افغانستان عجین بوده و درد‌های این ملت از طریق آن انعکاس داده شده، اما در این اواخر بیشتر فیلم‌های خارجی در سینما‌های این کشور به نمایش گذاشته می‌شود که خشم تعداد زیادی از سینما‌گران را برانگیخته است.

برای بحث و بررسی بیشتر در مورد وضعیت سینمای افغانستان گفت‌وگوی با «بصیر مجاهد» بازیگر و کارگردان جوان افغانستانی انجام شده که شرح آن در ادامه می‌آید.

بصیر مجاهد متولد سال ۱۳۵۸ فرمانداری «شکره‌دره» ولایت کابل است که آموزش‌های ابتدایی خود را در مدرسه «یکه‌توت» کابل به پایان رسانیده و تحصیلات خود را در رشته «سینما» در دانشگاه « اسپارکل اسپیشل آفکت» هند به اتمام رسانیده است.

مجاهد که هم‌اکنون سخنگوی فرماندهی پلیس کابل نیز است، با اشاره به وضعیت سینما و سینماگران در افغانستان گفت: ناامنی در کشور سبب شده تا افغانستان در تمام بخش‌ها آسیب‌پذیر شود، اما با وجود چالش‌های موجود، سینماگران به دلیل عشق و علاقه‌ای که به هنر دارند، به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

وی با اشاره به زندگی شخصی خود افزود: در سال ۲۰۱۱ لقب بهترین هنرپیشه را در جشنواره «کابل وود» که در کشور آلمان برگزار شده بود، از آن خود کردم و همین طور فیلم «آه مادر» که خودم کارگردان آن هستم، در یکی از جشنواره‌های بین‌المللی برنده بهترین فیلمنامه شد.

بازیگر مشهور سینمای افغانستان گفت: بزرگترین فعالیت هنری‌ام اجرا در فیلم «بلک تلو» است که در آن نقش اصلی را داشته و در مقابل ۲ هنرپیشه مطرح دنیای هالیوود «جک اسکالیا» آمریکایی و «ادواردو کاستا» ایتالیایی قرار گرفتم و تنها فیلمی بود که در جشنواره «اسکار» از طرف افغانستان نامزد شد.

بصیر مجاهد تصریح کرد: تاکنون در ۴ فیلم هنری در سطح سینمای «هالیوود» و «بالیوود» نقش اجرا کرده و  ۵ فیلم خودم ساخته‌ام و در همین حال در حدود ۲۲ فیلم با سایر کارگردان‌ها نقش اجرا کرده‌ام.

مجاهد با بیان اینکه با بازیگران ایرانی همکاری کرده‌ام، افزود: به عنوان یک هنرپیشه، سینمای ایران را «ابر سینما» می‌نامم، زیرا سینمای ایران در سطح دنیا مطرح بوده و فعالیت و ظرفیت آن فراتر از «هالیوود» است، زیرا کار ایرانی‌ها را هالیوودی‌ها تاکنون نتوانسته انجام دهد.

وی همچنین گفت: اکنون ۳ فیلم در دست تهیه دارم که  فیلم‌های «ولگرد»، «سلطان» و «سرحد» است و بزودی در بازار عرضه می‌شود.

کارگردان افغانستان با اظهار نارضایتی از پخش فیلم‌های خارجی در کشور افزود: فیلم‌های خارجی در افغانستان سبب تهاجم قوی فرهنگی شده و امیدوار هستم که این تهاجم را جلوگیری کرده و سینمای افغانستانی تقویت شود.

این چهره‌ سینمایی افغانستان با اشاره به چشم انداز سینمای افغانستان تصریح کرد: چشم انداز سینمای افغانستان را روشن می‌دانم، زیرا مردم ما به فیلم‌های افغانستانی علاقمند هستند و از فیلم و سریال‌های خارجی خسته شده‌اند، زیرا این فیلم‌ها سبب توهین به فرهنگ افغانستانی ما شده و جوانان را به انحراف کشانیده است.

مجاهد از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا مطابق به وعده‌های  مبارزات انتخاباتی خود سینمای افغانستان را براساس استانداردهای روز بسازند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان