شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان آمادۀ نشست بروکسل است

رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید که بخش بزرگی از تعهدات حکومت افغانستان، که درنشست توکیو و لندن به آنها تعهد سپرده بود، برآورده شده‌اند و نماینده‌گان حکومت با دست پر در نشست بروکسل شرکت خواهند کرد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه می‌گوید: «بهتر برای نشست بروکسل آماده‌گی گرفته شده‌است و جلسات دوامدار تحت ریاست رییس‌جمهور انجام می‌شود، نشان می‌دهد که ما به تعهدات مان در قبال جامعۀ جهانی متعهد هستیم.»

گفته می‌شود که نشست بروکسل، که قرار است تا کمتر از دو ماه برگذار شود، زمینه را برای تداوم کمک‌های غیرنظامی جامعۀ جهانی، در چهار سال آینده به افغانستان فراهم خواهد ساخت؛ اما به دست‌آوردن این کمک‌ها وابسته بخ کارکرد‌های حکومت نیز هست.

اجمل حمید، سخنگوی، وزارت مالیه، می‌گوید: «تعهدی که در نشست توکیو شده بود، پس‌از چهار سال تمام می‌شود و برای تمدید کمک‌ها برای چهارسال آینده نشست بروکسل برگذار می‌شود.»

از سویی هم، مسؤولان اتاق‌های تجارت‌وصنایع برگذاری نشست بروکسل را فرصت مناسب برای جذب کمک‌های بیشتر جامعۀ جهانی به افغانستان می‌دانند.

عتیق‌الله نصرت، رییس هیئت عامل اتاق‌های تجارت‌وصنایع، می‌گوید: «راهبرد توسعۀ ملی را که ساختیم، در این نشست بررسی می‌شود و تعهداتی که داده‌ایم همه بررسی می‌شوند. ما می‌کوشیم این کارکرد ما برای این نشست امیدوارکننده باشد.»

اما شماری از آگاهان امور اقتصادی دستاوردهای حکومت را اندک می‌دانند و می‌گویند که حکومت دورنمای اقتصادی ندارد.

آذرخش حافظی، کارشناس اقتصاد جهانی، می‌گوید: «ما باید به طرف اقتصاد واقعی برویم که متکی به نیروی کار داخلی و زمینه‌سازی کار باشد و نیز ما باید به طرف تولید داخلی برویم تا بتوانیم آیندۀ اقتصادی خود را تضمین کنیم.»

نشست بروکسل به تاریخ ۴ ماه اکتوبر با شرکت نماینده‌گان ۷۰ کشور و بیش از ۳۰ نهاد مالی جهانی در مرکز بلجیم برگذار خواهند شد. احتمال می‌رود که جامعۀ جهانی در این نشست یکبار دیگر مبلغ هنگفتی را در بخش زیربنایی و ملکی به افغانستان کمک کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان