شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان به مکانی برای جنگ نیابتی پاکستان و هند تبدیل شده است

ماشین‌های سنگین از مسیر اصلی جاده تورخم_جلال‌آباد در مرز پاکستان،‌ میوه،‌ شیمیایی و سیمان را به جلال‌آباد می‌رسانند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: گسترش ۷۴ کیلومتر از این جاده در نزدیکی خیبرپشتونخواه که بمدت ۷ سال بدلیل حملات طالبان متوقف شده بود، در حال حاضر در حال انجام است.

همچنان که این جاده مسیر میان تجارت دو کشور را هموار می‌کند،‌ به مرکز دعوا بین پاکستان و هند برای تاثیرگذاری بر افغانستان تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری در افغانستان به منافع استراتژیک کشورها بستگی دارد

مدیر موسسه تحقیقات و مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد اظهار داشت: این منافع استراتژیک است که سرمایه گذاری در افغانستان تسریع می‌کند. وی افزود حسن نیت در این رابطه در درجه دوم اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد که سرمایه‌گذاری یک دهه گذشته هند در افغانستان نگرانی‌هایی را برای پاکستان به همراه داشته است.

در اکتبر سالجاری پاکستان قول ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به بازسازی افغانستان را به این کشور داد که این پول در بخش‌های سلامت،‌آموزش و پرورش و زیرساخت هزینه خواهد شد.

از سوی دیگر هند نیز در بخش‌های زیر ساختی از جمله ساخت سد،‌بزرگراه و منابع تولید برق و همچنین ساختمان جدید پارلمان در کابل متمرکز بوده است. هند از حمایت از ارتش افغانستان به دلیل حساسیت‌های پاکستان اجتناب کرده است.

«دروا جیشانکار» از اعضای گروه فکر «بروکنیز» هند در این زمینه اظهار داشت: برای هند  افغانستان امن،‌ باثبات و شکست طالبان اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: افغانستان باثبات به منطقه این اطمینان را می‌دهد که این کشور محفلی برای تروریسم و انتقال آن به آسیای مرکزی نخواهد بود.

روبط متشنج کابل و اسلام‌آباد

با این وجود افغانستان در قبضه احیای مجدد طالبان و حملات پیاپی داعش قرار گرفته است.

«عبدالباقی امین»،‌ رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و منطقه کابل در این رابطه گفت: روبط متشنج کابل و اسلام‌آباد بر سر حمایت پاکستان از طالبان، توسعه اقتصادی منطقه را با چالشهای عمده مواجه کرده است.

هر ۲ همسایه یکدیگر را به پناه دادن به تروریست‌هایی که در دو سوی مرز عملیات خشونت‌آمیز انجام می‌دهند، متهم می‌کنند.

با این وجود پاکستان بزرگترین شریک تجاری افغانستان با بیش از ۲ میلیارد دلار تجارت سالیانه است. ۲ کشور در سال گذشته قول دادند که حجم مبادلات را تا سال ۲۰۱۷ به رقم ۵ میلیارد دلار افزایش دهند.

امین افزود: پاکستان بدنبال نقش اصلی در سیاست افغانستان است تا در مقابل رقیبش یعنی هند ایستادگی کند. وی تصریح کرد که هند نیز از طریق پروژه‌های مثل سد سلما در هرات نقش عمده ای در افغانستان بازی می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: تجارت بین پاکستان و افغانستان افزایش یافته و پاکستان بعنوان سریعترین رشد اقتصادی در میان کشورهای جنوب آسیا چشم به بازارها آسیای مرکزی دوخته است.

با توسعه جاده تورخم_جلال‌آباد،‌ اسلام آباد بدنبال باز کردن کریدور اقتصادی آسیای مرکزی است،‌که به این واسطه موتور اقتصادی منطقه را در دست داشته باشد.

جاده تورخم- جلال آباد مبدا ورود پاکستان به بازار آسیای مرکزی

براساس گفته‌های «شورای تجارت» پاکستان، بیش از نیمی از تجارت افغانستان با دنیای بیرون از دو منطقه مرزی پاکستان یعنی تورخم در شمال و مرز چمن در جنوب انجام شده است.

«امجدعلی» رئیس پروژه جاده‌های پاکستان،‌ با اشاره به استفاده مرز تورخم توسط ناتو و تاریخ مداخلات نظامی در خیبرپشتونخواه گفت: اگر نگاهی به تاریخ بیندازید این مردم فقط جنگ برای منطقه به ارمغان آورده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کامیون روزانه از این جاده عبور می‌کند و اگر قسمت دوم جاده کامل شود و مکانیسیم‌ها در مرز ارتقا داده شود این تعداد بسیار بیشتر خواهد شد.

پاکستان در میان کشورهایی قرار دارد که عملکرد اقتصادی خوبی در منطقه داشته و نواز شریف تلاش دارد که اقتصاد این کشور را قویتر کند بخصوص بعد از اعلام سرمایه‌گذاری چین در بخش قسمت کمتر توسعه نیافته بندر غربی «جوادار».

به رغم مبادله ادبیات تند میان دو کشور پاکستان و هندوستان، «احسان اقبال» وزیر اصلاح و برنامه‌ریزی و مغز متفکر نواز شریف در امور توسعه، با اعطای شاخه زیتون، از هند برای پیوستن به کریدور چین برای ارتقا اقتصادی در جنوب و مرکز آسیا دعوت کرد.

اقبال در مصاحبه‌ای گفت: نیاز است که روابط در این بخش از جهان به حالت عادی برگردد. وی در ادامه تاکید کرد: یک محیط سیاسی امن لازمه همکاری‌های اقتصادی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان