شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان به کامیون های پاکستانی اجازه عبور نمی‌دهد

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد بعد از اینکه پاکستان به اموال تجاری به خصوص میوه این کشور اجازه صدور از خاک پاکستان را نداد، این کشور نیز به تمام کامیون‌های پاکستان که قصد عبور از خاک این کشور را داشت، اجازه عبور نخواهد داد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به احمد شفایی خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل گفت که افغانستان تلاش کرد که در میان کشورهای منطقه یک نقطه وصل در قسمت تجارت و ترانزیت باشد.

او افزود که در این روند همکاری با دیگر کشورهای همسایه اکنون ادامه دارد. قطار حامل بار بازرگانان افغانستان از چین به شمال این کشور رسید و خط آهن ایران به افغانستان وصل شد. خط آهن ترکمنستان به هرات و همچنین بندر آقنه قرار است که افتتاح شود.

او با اشاره به افتتاح بندر چابهار گفت که پاکستان در قسمت تبدیل شدن افغانسان به چهار راه آسیا همکاری نکرده و در فصل برداشت و صدور میوه افغانستان به خارج این کشور مرزهای خود را بست و بازرگانان افغانستان از این کار زیان بزرگ دیدند.

او گفت که بعد از این اقدام پاکستان، رئیس جمهوری افغانستان با هند صحبت کرد و دهلی موافقت کرد که میوه افغانستان بدون مالیات وارد این کشور شود.

آقای مرتضوی تاکید کرد که پاکستان بندر واگه را بر اموال بازرگانان افغانستان بست و افغانستان مجبور به یک اقدام مشابه خواهد شد. به تمام کامیون‌های پاکستان که به مقصد آسیای میانه در حرکت بودند، اجازه عبور از خاک افغانستان داده نمی‌شود.

او گفت که رئیس جمهوری افغانستان دیروز (پنجشنبه ۱۸ سنبله/ شهریور) این موضوع را در دیدار با اوین جینکینس، نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان اعلام کرد.

آقای مرتضوی تاکید کرد که ممنوعیت تردد کامیون‌های پاکستانی از خاک افغانستان به بنادر مرزی افغانستان اعلام شده‌است.

بازار افغانستان وابستگی شدید به اجناس پاکستانی دارد، ولی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که با مشکلاتی که پاکستان ایجاد کرده کابل به بازاری بدیل فکر کرده که اکنون در بخش آرد وابسته به پاکستان نیست و تاکید کرد که افغانستان دیگر یک کشور “محاط به خشکه” نیست.

او افزود که درباره این تصمیم افغانستان تاکنون کشور پاکستان واکنش نشان نداده است.

سفر غنی به هند

او گفت که اواخر هفته آینده رئیس جمهوری افغانستان با یک هیات عالی رتبه به کشور هند سفر خواهد کرد.

آقای مرتضوی افزود که بسته اول کمک‌های هند به افغانستان که عبارت از ساخت سد سلما، ساختمان پارلمان افغانستان و سایر طرح‌های بازسازی بود به مرحله بهره‌برداری رسیده و قرار است که درباره بسته دوم کمک‌های هند به افغانستان در این سفر صحبت شود.

او گفت که در این سفر درباره کمک‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی صحبت خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان