شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان خانه مشترک اهل تشیع و تسنن است

چندین دهه جنگ خانمان سوز در افغانستان این را به اثبات رسانده که این کشور مکانی برای جنگ های نیابتی قدرت های بزرگ و همسایه گان افغانستان محسوب می شود.

این جنگها و عدم امنیت و آرامی در کشور باعث شده تا شماری از کشورهای قدرتمند و سرمایه دار که بیشتر به جنگ های قومی و مذهبی دامن می زنند، نیز افغانستان را به مانند میدانی گرم برای پیشبرد اهدافشان تصور کنند.

این روند در سالهای گذشته کمتر وانمود می کرد؛ اما در این اواخر به ویژه در دو سال اخیر این روند تغییر کرده و این کشورها به ویژه آل سعود با استفاده از گروه های تکفیری و تروریستی به شدت به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم و مذاهب مختلف در افغانستان هستند.

تغییر نحوه و نوعیت حملات انتحاری و تروریستی در مراکز اسلامی، مذهبی و تجمعات مردمی از جمله این حربه هایی است که کشورهای قدرتمند برای ایجاد تفرقه استفاده می کنند.

در دو سال اخیر شمار زیادی از حملات در مراکز اسلامی، مذهبی و تجمعات مردمی صورت گرفته که ناگوارترین آنها در کابل رخداده است.

حمله های انتحاری بر تجمع جنبش روشنایی در ماه اسد سال روان، حمله بر عزاداران حسینی (ع) در شب عاشورا در کارته سخی کابل، حمله انفجاری در روز عاشورا در ولایت بلخ و حمله انتحاری بر عزاداران اربعین حسینی (ع) از جمله حربه ها و ابزارهای عمده گروه های تکفیری بوده که هدف عمده آن ایجاد تفرقه در بین مردم افغانستان بوده است.

اما داکتر ایاز نیازی، از عالمان برجسته دینی و امام جماعت مسجد وزیر اکبرخان کابل در گفت و گویی اختصاصی با شفقنا می گوید: «دشمن در تلاش است تا با این حملات به مشکل بزرگی بین شیعه و سنی در افغانستان دامن بزند.»

به گفته وی، این کشورها و گروه ها به شدت به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم افغانستان هستند؛ اما این مردم نشان داده اند که در طول تاریخ برادروار زنده گی کرده اند و به این شکل زنده گی ادامه می دهند.

امام جماعت مسجد وزیر محمد اکبرخان تاکید کرد :«دشمن به هیچ وجه موفق نمی شود که به اهدافشان در افغانستان برسند و مردم افغانستان به صفت یک خانواده با هم زنده گی می کنند.»

نیازی افزود: مردم افغانستان تمام بدبختی ها و مشکلات جنگ و مشکلات را چشیده اند و به هیچ کس اجازه نمی دهند که در بین آنها تفرقه ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم افغانستان می خواهند به دور از تعصبات قومی و مذهبی زنده گی کنند؛ تاکید کرد که نقش علما در این راستا برجسته است و علما باید مردم را بیشتر از پیش با اهداف تفرقه اندازها آگاه بسازند.

این عالم دین اظهار داشت:«علما باید در آگاهی مردم کار کنند، طرح های شوم از هم پاشی دشمنان را درک کرده و به مردم بفهمانند.»

به باور وی، مردم و جوانان کشور نیز به خوبی وقایع و تلخی های تفرقه را درک می کنند؛ اما جای خوشبختی است که آگاهی آنها در موضع گیری هایشان در صفحات اجتماعی نشان می دهد که به هیچ وجه افغانستان جای جنگ های فرقه ای نخواهد بود.

با این حال، نیازی تاکید کرد که همه اقشار به ویژه خانواده ها باید مسوولیت خود را درک کنند و این مسوولیت را به همه انتقال دهند؛ چون افغانستان خانه مشترک اهل تشیع و تسنن بوده و هست.

بر اساس معلومات منبع، در تمام حملات صورت گرفته بر مراسم عزاداری اهل تشیع، شهروندان اهل تسنن افغانستان نیز قربانی داده اند و از سوی دیگر در حمله بر مراسم اهل تسنن، شهروندان اهل تشیع نیز قربانی داده است و این نشان می دهد که مذاهب افغانستان از ابتدا با هم زنده گی دارند.

این در حالی است که بعد از حمله انتحاری بر مراسم عزاداری اربعین حسینی (ع) در مسجد باقرالعلوم شهر کابل که گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت؛ ۳۲ تن به شمول اهل تشیع و تسنن شهید و ۸۳ تن دیگر نیز زخمی شده بودند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان