شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل است

سفیر روسیه در افغانستان می گوید که امریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل است و اجازه نمیدهد، روسیه در مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری کند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل، گفت: “شایعاتی وجود دارد که گویا روسیه نمی خواهد در خصوص اکمال قطعات چرخبالهای ارتش افغانستان همکاری کند؛ در سال ۲۰۱۴ امریکا و ناتو، همکاری روسیه و افغانستان را در این مورد، به بهانه رویدادهای اوکراین قطع کردند، ما بارها پیشنهاد کرده ایم و حالا نیز پیشنهاد می کنیم که این روابط و همکاری ها از سر گرفته شود تا با تروریزم به صورت مشترک مبارزه کنیم ولی غرب به این درخواست پاسخ مثبت نمی دهد”.
پیش از این، برخیمقام های امریکایی گفته بودند که روسیه در تامین قطعات چرخبالهای ارتش افغانستان حاضر به همکاری نیست و از همین رو امریکا قصد دارد تا به جای خریداری چرخبالهای روسی، چرخبالهای امریکایی را در اختیار ارتش افغانستان قرار دهد.

پیش از این، قرارداد خریداری ۲۰ چرخبال روسی برای ارتش افغانستان میان امریکا و روسیه به امضا رسیده بود؛ اما به تازگی سنای امریکا به وزارت دفاع این کشور پیشنهاد لغو این قرارداد را مطرح کرده و گفته است که باید چرخبالهای امریکایی برای ارتش افغانستان داده شود که این پیشنهاد از سوی وزارت دفاع امریکا نیز پذیرفته شده است.
آقای مانتیتسکی که در نشست امروز شنبه (۲۰قوس) در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا صحبت می کرد، تاکید ورزید که روسیه در مبارزه با تروریزم آماده هرنوع کمک و همکاری با دولت افغانستان است و پیشنهاد می کند تا روابط گذشته از سر گرفته شود.
او به سخنان اخیر بارک اوباما رییس جمهور امریکا که گفته بود، امریکا نتوانسته است بر طالبان پیروز شود، اشاره کرد و یادآور شد، این یک اعتراف مستقیم از سوی امریکا است که از عهده مسوولیت مبارزه با تروریزم در افغانستان بر آمده نتوانسته است.
سفیر روسیه در کابل، از حضور گروه داعش در افغانستان هم ابراز نگرانی کرد و گفت: “هدفاین گروه کشورهای آسیایی میانه، ایران، هند، چین و روسیه است؛ سئوال اینجاست که با وجود تعداد زیاد پایگاههای نظامی امریکا با هدفی در افغانستان ایجاد شده که نمیتواند بر گروه های تروریستی به ویژه داعش پیروز شود”.
مانتیتسکی، با تایید برقراری تماس روسیه با طالبان، خاطرنشان ساخت که مسکو هیچ گاهی برای طالبان اسلحه و پول تامین نمی کند و به دلیل امنیت اتباع کشورش، ارتباط با طالبان را حفظ کرده است.
به گفته وی، نمایندگان روسیه در تماس با طالبان همواره آنان را برای شرکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان تشویق کرده و یادآور شده اند که مشکل افغانستان جز مذاکره راه حل نظامی ندارد.
او بدون ذکر نام از کشوری گفت: کشورهای زیادی هستند که با طالبان در افغانستان ارتباط دارند.
این در حالی است که اخیراً حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در صحبت به یک رسانه خارجی ارتباط و تمویل مالی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی را با طالبان تایید کرده است.
پیش از این والی فراه و قندوز گفته بودند که اسنادی در دست دارند که روسیه، طالبان را کمک تسلیحاتی کرده است.
سفیر روسیه این ادعاها را کمپاین رسانه ای خواند که به گفته وی بر ضد روسیه در افغانستان راه اندازی شده است و صحت ندارد.
این در حالی است که دولت مرکزی افغانستان نیز در زمینه تماس روسیه با طالبان و کمک تسلیحاتی به این گروه چیزی نگفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان