شما اینجا هستید
اخبار » امضای دو یادداشت تفاهم با ایران در سفر رییس اجرایی

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت، عصر دیروز وارد تهران شده و از سوی اسحاق جهانگیری، معاون رییس‌جمهوری ایران در تهران استقبال شد.

براساس گزارش‌ها، در پایان دیدارهای دوجانبه میان مقام‌های دو کشور، نشست مشترک میان رییس اجرایی و معاون اول رییس‌جمهور ایران برگزار شده و هردو کشور دو یادداشت تفاهم امضا کرده‌اند. این دو یادداشت تفاهم در زمینه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و همکاری‌های ورزشی بوده‌اند.

به دنبال امضای این دو یادداشت تفاهم، رییس اجرایی حکومت در نشست مشترک با معاون رییس‌جمهور ایران ‌گفت: روابط ایران و افغانستان نمونه خوبی در سطح منطقه است؛ چرا که از گذشته روابط عمیق و استراتژیک‌ بین این دو کشور وجود داشته است.

به گزارش ایسنا، عبدالله عبدالله گفته است، همکاری‌های ایران و افغانستان از سطح بالایی برخوردار است و در گذشته نیز این روابط مناسب و گسترده بوده و پس از استقرار حکومت وحدت ملی نیز شاهد گسترش این روابط بوده‌ایم.

در سوی دیگر، اسحاق جهانگیری افزوده است که جلسات خوبی با حضور مسئولان و وزیران دولت افغانستان انجام شد و در جلسات خصوصی و عمومی هردو طرف نکات مثبت و سازنده‌ای را ارائه کردند. معاون رییس‌جمهور ایران گفته است که حجم بالای مراودات اقتصادی میان ایران و افغانستان عددی در حدود ۲/۵ میلیارد دالر در سال را نشان می‌دهد که این میزان به معنای ارتباط مناسب و تبادلات سطح بالای ایران و افغانستان است. او افزوده است، افغانستان و ایران اشتراکات زیادی با‌هم دارند و روابط این دو کشور در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای از سطح بالایی برخوردار است. جهانگیری اضافه کرده است که گسترش همکاری‌های اقتصادی، مبادلات فرهنگی و سیاسی و مقابله با تهدیدات مشترک تروریستی و مقابله با گروه‌های تندرو و هم‌چنین مبارزه با مواد‌مخدر، در این سفر و گفت‌وگوهای حاشیه‌ای آن مورد توجه طرفین قرار گرفته است.

فرصت‌های اقتصادی

مقام‌های ایرانی گفته‌اند که بندر چابهار فرصت مناسبی است که ایران برای گسترش روابط اقتصادی‌اش با افغانستان توجه زیادی به آن دارد. به گفتۀ او، تکمیل پروژه راه‌آهن خواف‌ـ‌هرات نیز مورد توجه دو طرف قرار دارد و در مذاکرات ساعت‌های بعد نیز صحبت‌هایی در این باره انجام خواهد شد. ایران هم‌چنین گفته است که این کشور در بخش مبارزه با مواد‌مخدر نیز جدی و مؤثر عمل کرده و افغانستان در این مسیر می‌تواند کمک‌های فراوانی را انجام دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان