شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امیدواریم انتخابات آینده افغانستان مانند انتخابات ایران برگزار شود

شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان برگزاری انتخابات و انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور این کشور را دستاوردی بزرگ برای مردم ایران می‌دانند.

«گلالی اکبری» سناتور ولایت بدخشان، ایران را کشور «دوست» افغانستان دانست و گفت: پیروزی حسن روحانی یک دستاورد بزرگ برای مردم ایران است.

وی گفت: ما جشن و خرسندی مردم ایران را از طریق رسانه‌ها دیدیم، به هر میزان که در وضعیت کشورهای همسایه بهبود حاصل شود و صلح و آرامش برقرار باشد، بر اوضاع افغانستان تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

وی افزود: مردم ایران همواره با استفاده از وحدت و اتفاق نظری که با یکدیگر دارند، به دنبال راه‌حل‌هایی برای برقراری صلح و ثبات هستند.

این عضو مجلس سنای افغانستان خاطرنشان کرد: شما دیدید که انتخابات ایران هیچگاه مانند افغانستان یک سال و شش ماه به طول نمی‌انجامد،  با این همه، امیدواریم انتخابات آینده افغانستان مانند انتخابات ایران برگزار شود.

وی افزود: با وجود وسیع بودن کشور ایران، بالابودن جمعیت آن و برگزاری انتخابات به شکل سنتی، نتایج ابتدایی انتخابات پس از هشت ساعت و نتیجه نهایی آن پس از چهارده ساعت اعلام شد؛ اما در افغانستان نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته پس از نزدیک به یک سال  اعلام شد.

«نادر بلوچ» عضو دیگر مجلس سنا بر این باور است که انتخابات در افغانستان از پرچالش‌ترین موضوعات است.

بلوچ گفت: با آنکه دولت و جامعه بین الملل شعار نهادینه کردن دموکراسی در افغانستان سر می‌دهند، اما این موضوع برای مردم خسته کننده شده، چراکه انتخابات افغانستان همواره به بن بست‌ می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه «سران دولت وحدت ملی به تعهدات خود در قبال برگزاری انتخابات عمل نکرده‌اند»، افزود: با تاسف باید بگوییم که دولت مردان و جامعه جهانی در این زمینه سکوت اختیار کرده و این نشان می‌دهد که اراده برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

به گفته بلوچ، عدم داشتن اراده برای برگزاری انتخابات در افغانستان باعث نگرانی مردم شده است.

این عضو مجلس سنا در پاسخ به اینکه انتخابات ایران چه پیامی می‌تواند برای افغانستان داشته باشد، گفت: تا زمانی که صلح و امنیت در افغانستان تامین نشود و هنوز حرف افراد با نفوذ و قانون شکنان در افغانستان بازار داشته باشد؛ فکر نمی‌کنم چنین انتظار و توقعی که در کشورهای همسایه در موضوع انتخابات و حاکمیت قانون وجود دارد، را در افغانستان شاهد باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان با چالش‌های فراوان و اتهام تقلب گسترده به همراه بود، تا جایی که کشور را تا لبه پرتگاه و خطر تجزیه به پیش برد.

به گزارش آوا، از طرفی دیگر نیز با وجود آنکه از زمان قانونی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها بیش از دو سال می‌گذرد؛ اما همچنان از زمان برگزاری آن هیچ خبری نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان