شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انتقادهای شهروندان در دومین سال‌روز برگذاری انتخابات ریاست‌جمهوری

امروز ۲۴ جوزا، دومین سال‌روز برگذاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است. شماری از آگاهان سیاسی و شهروندان کشور می‌گویند که رویدادهای پس‌از این انتخابات، باور مردم را نسبت به انتخابات دگرگون ساخته‌اند.

از سوی دیگر، میلیون‌ها شهروند کشور برای بهبود زنده‌گی شان در انتخابات شرکت کردند، اما رهبران حکومت وحدت ملی به وعده‌هایی که سپرده بودند وفا نکرده‌اند.

انتخابات ۲۴ جوزا بدنام‌ترین انتخابات جهان نام گرفت و نتیجه‌اش نیز حکومت وحدت ملی شد. پس‌از آن رهبران این حکومت تعهد سپردند که نظام انتخابات را اصلاح می‌کنند، اما آگاهان سیاسی به این باور اند که رهبران سیاسی برای آوردن اصلاحات هیچ‌کاری انجام نداده‌اند و آنان نمی‌خواهند که انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولایتی و نیز لویه جرگۀ قانون اساسی را برگذار کنند، از همین‌رو اراده‌یی برای به‌میان آمدن اصلاحات نیز ندارند.

صدیق‌الله توحیدی، معاون کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخابات می‌گوید: «سازمان تقلب انتخابات به‌رهبری رهبران گذشته و افرادی در حکومت کنونی در تلاش غیرمشروع‌ساختن هر سه قوۀ افغانستان استند. آنان بحران مشروعیت را می‌خواهند تا نظام حکومت وحدت ملی را، که از مبنای قوی حقوقی برخوردار نیست، سقوط کند. این تخریب از جانب یک سازمان بیرون از نظام و هم در پارلمان و نیز در داخل حکومت صورت می‌گیرد.»

آگاهان سیاسی حکومت وحدت ملی را نامشروع می‌دانند و می‌گویند که رهبران این حکومت با برگذارنکردن انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها، روند دموکراسی را در افغانستان مسخره کرده‌اند.

این اگاهان حکومت وحدت ملی را در کار تأمین امنیت، مبارزه با فساد و مشکلات اقتصادی ناکام می‌دانند.

عبدالحمید مبارز، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «تا حال کدام کار بنیادی که قابل ذکر باشد من نمی‌بینم، اگر از این به بعد که گفته‌اند امسال، سال آغاز پیشرفت‌ها است اگر کاری بکنند . ۲۰۰ هزار تن از کشور آواره شدند. امنیت به اندازه‌یی خراب شده که دوبار در یک شاهراه مردم را گروگان می‌گیرند. وضع اصلاً نورمال نیست.»

ایجاد کار و بهترشدن وضعیت اقتصاد کشور، یکی دیگر از بزرگ‌ترین وعده‌های رهبران حکومت ملی در زمان پیکار‌های انتخاباتی بود؛ اما شماری از نماینده‌گان مردم می‌گویند که بیکاری و فقر به‌گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته‌اند.

صالح‌محمد سلجوقی، عضو مجلس نماینده‌گان، می‌گوید: «یکی از وعده‌های مهم رهبران تغییر آوردن در دسترخوان مردم بود که متأسفانه نه‌تنها تغییر نیامد، بل بحران بیکاری، فساد، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافت و سرخورده‌گی جوانان باعث ترک کشور شده‌است.»

شماری از باشنده‌گان کشور نیز می‌گویند که حکومت وحدت ملی به وعده‌هایش عمل نتوانسته‌است و آنان دیگر امیدی به این حکومت ندارند.

قریشی، باشندۀ کابل می‌گوید: «از دولت هیچ رضایت نداریم. رأی دادیم، عذاب کشیدیم. هنوزهم مردم بیچاره عذاب می‌کشند. اگر رهبران این حکومت کاری نمی‌کنند مردم این حکومت را سرنگون خواهند ساخت.»

جاوید، باشندۀ کابل، می‌گوید: «از این حکومت توقع زیاد داشتیم، اما دیگر امیدی نداریم. مردم بیکار اند؛ بیچاره شده‌اند.»

به باور آگاهان افزایش تقلب‌ها و تخلف‌های انتخاباتی در دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و به‌میان نیامدن اصلاحات در نظام انتخابات، سبب شده‌اند که مردم به برگذاری انتخابات‌ها در کشور بی‌باور شوند و اعتمادشان را نسبت به‌کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت نیز از دست داده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان