شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انتقادها از برگزاری نشست سه جانبه در باره افغانستان در روسیه

درهمین حال رییس مجلس نماینده‌گان برگزاری این نشست را در غیاب افغانستان مداخله روشن در امور داخلی این کشور می‌داند

وزارت امور خارجه افغانستان برگزاری نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان را درمسکو پسرش برانگیز می‌داند و هماهنگ نشدن چه گونه‌گی برگزاری این نشست و مبهم بودن هدف‌های آن را  نگران کننده می‌گوید.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان‌ها ولو با نیت نیک صورت گیرد، از یک طرف نمی‌تواند در بررسی واقع بینانه وضعیت کمک کند، از سوی دیگر پرسش‌های جدی‌یی را در خصوص اهداف این نشست در نزد مردم افغانستان به میان می‌آورد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، ابهام در مورد اهداف این نشست و عدم هماهنگی با افغانستان در این خصوص را، نگران کننده می‌داند و از مجاری مربوطه توضیح می‌خواهد.»

درهمین حال رییس مجلس نماینده‌گان برگزاری این نشست را در غیاب افغانستان مداخله روشن در امور داخلی این کشور می‌داند.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان، گفت: «ما دوام چنین نشست‌ها و امنیت در افغانستان را در سال آینده، جداً نگران کننده می‌دانیم.»

صالح محمد صالح، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: «افسوس می‌کنم به حال سیاستمدارانی که به کرسی و نشست‌ها دلبسته‌اند. امروز در باره سرنوشت افغانستان در مسکو بحث می‌شود. آیا شرم داریم یا نداریم.»

مقام‌های روس، چینی و پاکستانی فردا سه شنبه در باره جنگ و صلح افغانستان در مسکو گفتگو خواهند کرد، ولی افغانستان در این گفتگو حضور ندارد.

گسترش فعالیت‌های هراس افگنان خارجی در کشور نگرانی اصلی روسیه و کشورهای آسیای میانه را می‌سازد. بر بنیاد آمارهای شورای امنیت، شمار هراس افگنان خارجی در کشور به یازده هزار تن می‌رسد.

عبدالشکور سالنگی، آگاه امور جهانی، گفت: «برداشتی که روس و چینی‌ها از افغانستان دارند این است که ایالات متحده می‌خواهد بحران افغانستان را بزرگتر بسازد و گروه‌های هراس افگن فرامرزی را در اینجا جاگزین بسازد.»

همزمان با این یک منبع  وزارت دفاع ملی  می‌گوید که در حال حاضر، چهل و هشت تا پنجاه هزار هراس افگن در افغانستان حضور دارند.

 پیش از این رییس جمهور غنی نیز گفته است  بیش از سی گروه هراس افگن خارجی در افغانستان فعال استند که هدف‌های بسیاری ازآنان نفوذ به کشورهای دیگر است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان