شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انفجار بمب جنبش روشنایی را خونین کرد – اعلام عزای عمومی در افغانستان

تظاهرات جنبش روشنایی که از صبح امروز با حضور هزاران نفر از مردم معترض به سمت میدان دهمزنگ کابل در حال حرکت بود، با وقوع انفجاری به خاک و خون کشیده شد.

* تصاویر منتشر شده نشان از کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان معترض است اما تاکنون جزئیات بیشتری در این زمینه از جنمله آمر تلفات منتشر نشده است.

* حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقه بعد از ظهر امروز انفجار نیرومندی در منطقه دهمزنگ شهر کابل محل تظاهرات جنبش روشنایی به وقوع پیوست.

* این انفجار در نزدیکی مکانی به وقوع پیوست که تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی از صبح امروز در این محل تجمع کرده‌اند.

*هرچند این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده بود اما مقام‌های امنیتی تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. پس از وقوع این انفجار تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی، مجبور به فرار از محل شده‌اند و برخی دیگر نیز به درمان و انتقال زخمی‌ها مبادرت ورزیده‌اند.

* شاهدان عینی می گویند که تعدادی زیادی در این انفجار کشته و زخمی شده‌اند و بر این تظاهرات کنندگان با شعارهای «ارگ، ارگ عدالت»، «اشرف غنی، عبدالله، برگردان حق ما»، « تبعیض سیستماتیک، آینده میشه تاریک» حکومت را متهم به بی توجهی خواست‌های مردم کردند.

* اعضای جنبش روشنایی مسیر ده گانه آغاز تظاهراتشان را اعلام کرده بودند و قرار بود که در مقابل ارگ ریاست جمهوری تجمع کنند اما نیروهای امنیتی جاده های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را با کانتینر مسدود کرده است واز چوک دهمزنگ به آن طرف اجازه رفتن به آنها را ندادند.

* وزارت کشور افغانستان آمار اولیه قربانیان این انفجار را ۱۰ تن اعلام کرد. برخی شاهدان عینی نیز اعلام کرده‌اند زخمی‌های این انفجار به بیمارستان استقلال منتقل شدند.

* همچنین «حفیظ شریعتی»، استاد دانشگاه و از معترضان جنبش روشنایی به بی‌بی‌سی گفت که سه انفجار در محل همایش معترضان واقع شد که به گمان وی، ناشی از بمب‌گذاری انتحاری بوده که احتمالا ۳۰ نفر در این سه انفجار کشته شده و تعدادی نیز زخمی شده‌اند  که توسط معترضان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

* شبکه خبری العربیه نیز به نقل از مقامات پلیس افغانستان از افزایش تلفات انفجار کابل به بیش از ۵۰ کشته و زخمی خبر داد.

* برخی شاهدان عینی نیز می‌گویند که به دلیل مسدود بودن مسیرها به محل تجمع معترضان، آمبولانس‌ها و نیروهای کمکی نتوانستند به موقع به کمک زخمی‌های این رویداد برسند.

* در حال حاضر محدوده محل حادثه توسط نیروهای امنیتی کابل تحت محاصره قرار دارد.
شاهدان عینی تصریح کردند شدت انفجار به حدی بوده که دیواره‌های بتنی نصب شده در محل حادثه از جا کنده شده است.

* محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری  اسلامی افغانستان نیز در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه، تأکید کرد حکومت تمام تلاش‌ها را به خاطر تأمین امنیت تظاهرات کنندگان به خرج می دهد.
* غنی به تمام نهادها و مقامات دولتی دستور داده تا از تمام امکانات برای رسیدگی به مجروحین این انفجار استفاده کنند و زخمی ها را به صورت عاجل به شفاخانه های مجهز (مانند شفاخانۀ امنیت ملی و سردار محمد داوودخان) انتقال داده، و تحت مداوا قرار دهند.

* تازه‌ترین اخبار حاکی است تاکنون ۶۰ زخمی در بیمارستان ابن سینا و ۸۵ تن دیگر در بیمارستان استقلال انتقال یافته‌اند.

*برخی منابع نیز به نقل از وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده اند که این حادثه منجر به کشته شدن ۲۰ شهروند و زخمی شدن ۱۷۰ تن دیگر شده است.

*طلوع نیوز نیز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که عوامل انتحاری لباس زنان برتن داشته و خود را در بین معترضان منفجر کرده است.

* همچنین صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در پیامی با ابراز تأسف از حادثه انفجار بین تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی تأکید کرد: مردم و دولت به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور باید به این دشمنان پاسخ قاطع و قوی بدهند.

* عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز با صدور پیامی ضمن ابراز تاسف از حادثه انفجار در بین معترضان در کابل و محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه، از نیروهای امنیتی کشورش خواست تا با تمام توان در پیگیری عاملان این عمل هولناک تروریستی و تامین امنیت شهروندان تلاش نمایند.

* خبرنگار فارس که خود را به محل حادثه رسانده است، گزارش داد: جاده‌ها و مسیرها حدود یک کیلومتر مانده به رویداد بسته شده است، و در محل رویداد هیچ پلیسی دیده نمی‌شود. یک خبرنگار یا تصویر بردار از یکی از شبکه‌های خصوصی افغانستان زخمی شده و تمام شیشه‌های اطراف محل رویداد شکسته شده است.

* وزارت بهداشت افغانستان در تازه‌ترین خبر اعلام کرد که با افزرایش شمار قربانیان حادثه امروز، ۳۱ نفر کشته و ۱۶۱ نیز زخمی شده‌اند.

* ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد که انفجارهای امروز کابل ربطی به ما ندارد، این دسیسه شوم به منظور ایجاد تفرقه میان ملت است. تاکنون هیچ گروهی نیز مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

* تمام قربانیان رویدادها به بیمارستان‌های ابن سینا، اورژانس کابل و وزیر اکبر خان و بیمارستان استقلال انتقال پیدا کرده‌اند.

* در تمام مناطق شهر مکان‌هایی برای اهدای خون بر پا شده و بانک خون افغانستان اعلام کرده که با کمبود خون روبه رو شده است.

* تابوت‌هایی به بیمارستان‌های کابل فرستاده شده تا کشته شدگان از بیمارستان‌ها جمع‌آوری شوند.

* گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه مسئولیت حمله انتحاری در چوک دهمزنگ کابل را به عهده می‌گیرد. براساس این پیام، این حمله توسط دو تن از افراد این گروه صورت گرفته است.

*‌ «سید ولی صمیم» یکی از مسئولین بیمارستان ابن سینا گفت: حال بسیاری از زخمی‌های حادثه امروز وخیم است و امکان افزایش قربانیان این حادثه بسیار بالاست.

* وزارت بهداشت افغانستان با اشاره به افزایش شمار قربانیان حادثه امروز گزارش داد: در انفجارهای امروز کابل دست‌کم ۶۱ نفر کشته و بیش از ۲۰۷ تن زخمی شده‌اند.

* یک منبع  اداره امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی افغانستان تایید کرد که انفجار امروز کار داعش بوده است.

* «احمد جان نعیم» معاون وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که براساس آمارهای رسیده به این وزارتخانه، دشمارز کشته‌های حادثه امروز به ۶۴ تن و زخمی‌ها نیز به ۲۳۶ تن افزایش پیدا کرد.

* «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز حمله تروریستى بر محل تجمع جنبش روشنایی که در نتیجه آن ده‌ها تن از مردم این کشور کشته و زخمی شدند، را با شدیدترین الفاظ تقبیح کرد و حمله بر یک حرکت مدنى را که حق مسلم تمامى شهروندان است، عملی ضد انسانى و ضد اسلامى خواند.جزئیات بیشتر

* مردم افغانستان برای کمک به هم‌نوعان و زخمی شده‌های حادثه امروز، در مراکز بیمارستانی تجمع کرده‌اند تا خون اهدا کنند.

* محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان فردا (یکشنبه) ۳ اسد را عزای عمومی اعلام کرد.

* وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که شمار کشته‌های انفجار امروز کابل به ۸۰ تن و تعداد زخمی‌ها به ۲۳۱ نفر رسیده است.

*‌ همچنین وزارت کشور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقه امروز سه مهاجم انتحاری تظاهرات کنندگان در چوک دهمزنگ را هدف قرار دادند که در این رویداد، یک مهاجم مواد منفجره خود را انفجار داده، مهاجم انتحاری دست به حمله ناقص زده و مهاجم سوم از سوی نیروهای امنیتی از پا در آمده است.

* «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند ضمن محکومیت انفجار امروز کابل در صفحه توئیتر خود نوشت: هند قاطعانه در مبارزه با تروریسم کنار مردم افغانستان می‌ایستد.

* هیچ فردی با شلیگ گلوله در حادثه انفجار کابل کشته نشده است،«عزت‌الله احمدی» رئیس بخش پرستاری بیمارستان مولاعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اعلام کرد که هیچ فردی به این بیمارستان منتقل نشده که با شلیگ گلوله کشته و یا زخمی شده باشد.

* یک منبع نزدیک به مسئول حوزه ۳ امنیت کابل که خواست نامش فاش  نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس اعلام کرد که «سیداسماعیل کامل» مسئول حوزه ۳ امنیت شهر کابل در حمله انتحاری امروز شدیداً زخمی شده است.
* وی تأکید کرد که کامل از ناحیه پا و شکم ۲ زخم عمیق برداشته و در گام نخست به بیمارستان مولاعلی و پس از آن به بیمارستان مربوط به ریاست عمومی امنیت ملی انتقال داده شده است، منبع مذکور حال وی را وخیم اعلام کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان