شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اهل سنت و شیعیان افغانستان در مقابل وهابیت به مقابله ایستاده‌اند

«سید حیدر هاشمی»، امام جمعه مزار شریف روز گذشته با حضور در مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و استاد سطح عالی حوزه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

امام جمعه مزار شریف گزارشی از اوضاع امنیتی افغانستان و تحرکات دشمن ارائه و بیان داشت: حقیقت این است که شیعه روز به روز خود را بهتر و بیشتر نشان می‌دهد و مردم به بیان علمای شیعه اعتماد زیادی پیدا کردند با وجود آنکه دشمن قدرت و پول دارد این چنین توفیقی ندارد.

وی افزود: اهل سنت و حنفی‌ها در کنار شیعه متحد و در مقابل وهابیت قرار گرفتند و با دشمن می‌جنگند حتی آنها را به مناظره دعوت کردند که نپذیرفتند.

حجت الاسلام هاشمی گفت: انگیزه درس خواندن و تلاش علمی در بین طلاب زیاد است و از سوی دیگر جوانان شیعه در دانشگاه هم تحصیل می‌کنند تا در آینده مملکت خود تاثیرگذار باشند چنانکه اکنون نیز برخی در جایگاه‌هایی مشغول به فعالیت و خدمت به مردم هستند.

وی افزود: ضمن اینکه باید گفت، مدارس علمیه ای از تکفیری‌ها آنجا وجود دارد که با پول و وعده نیروهای داعشی تربیت می‌کند، از سوی دیگر کشیش‌هایی هم با عنوان کمک‌های بشر دوستانه آمده اند و در پوشش این کار به تبلیغ خود می‌پردازند.

وی در باب وحدت بین شیعه و سنی بیان کرد: در برخی موارد اتفاق افتاده که مولوی های اهل سنت در مقابل تضییع حقوق شیعه اعتراض کرده اند که این وحدت و همدلی را می‌رساند و فضای خوبی را برای رشد افغانستان و مقاومت در برابر دشمن ایجاد کرده است.

امام جمعه مزار شریف در ادامه گزارشی از فعالیت حوزه علمیه ارائه داد و ضمن تقدیر از آیت الله اشرفی شاهرودی که طرح حوزه علمیه نمونه را در سال ۸۶ برای افغانستان ارائه کرده بود، گفت: این حوزه با بیش از ۱۲۰ طلبه بسیار درس خوان و فعال از مقدمات تا رسائل و مکاسب مشغول به فعالیت است و با وجود نبود امکانات و شرایط مالی نامناسب با انگیزه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: انتظار داریم حوزه علمیه مشهد و بزرگان و علما به عنوان حوزه علمیه مادر از این حوزه حمایت کنند و با دلگرمی که به طلاب افغانستان می‌دهند که اسباب رشد حوزه علمیه شیعه را بیشتر فراهم کنند.

رسا نوشت: امام جمعه مزارشریف ضمن تقدیر از سفر قبلی آیت الله اشرفی شاهرودی به افغانستان و حمایت از حوزه علمیه این کشور گزارشی هم از وضعیت طلاب و شیعیان ارائه کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان