شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اولین نشست خانه انیمشین صلصال در مشهد برگزار شد

اولین نشست «خانه انیمشین صلصال»، با سخنان «حامد علیزاده» فیلمساز افغانستانی مقیم سوئد و با حضور جمعی از هنرمندان مهاجر افغانستان روز گذشته در سالن «مؤسسه معلولین باور سبز» در مشهد برگزار شد.

در آغاز این نشست که با همکاری «موسسه معلولین باور سبز» برگزار شد، کلیپی که در آن از کارتون‌های دهه ۶۰ استفاده شده بود به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

«محمد واثق احسانی»، مسئول «خانه انیمیشن صلصال» در ادامه این مراسم گزارشی از تشکیل مؤسسه تحت مدیرت خود را تشریح کرد و گفت: خانه انیمیشن صلصال به تازگی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است و ما تلاش داریم که توجه بخشی از جوانان مهاجر و دانشجویان هنر را به سمت انیمشین سوق دهیم.

  وی ادامه داد: خاطرات کودکی همه ما با انیمیشن، کارتون و فیلم در هم آمیخته است و نمی شود فیلم و انیمیشن را از زندگی امروز خود جدا کنیم و باید در این زمینه سرمایه گذاری مناسب برای نسل های آینده مهاجرین صورت بگیرد.

«حامد علیزاده»، فیلم‌ساز افغانستانی مقیم سوئد که مهمان ویژه این مراسم بود طی سخنانی ضمن حضور دوباره خود در شهر مشهد گفت: خوشحالم که دوباره توانستم در شهر مشهد و منطقه گلشهر که بخش زیادی از عمر خودم را در این جا زندگی کرده ام، حضور پیدا کنم و در کنار هنرمندان آن به بحث و گفت و گو بپردازم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: گلشهر به عنوان یک کانون مرکزی از مهاجرین افغانستانی، توانست با تولید هنر و اندیشه جایگاه خاص خود را در هنر و فرهنگ نسل سوخته افغانستانی به دست بیاورد و جزء پیشگامان تولیدات هنری در بین افغانستانی‌های مهاجر در ایران و جهان شناخته شود.

این مستند ساز افغانستانی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان و نویسندگان افغانستانی در سال های اخیر از مشهد مهاجرت کرده‌اند ولی این شهر و بخصوص منطقه گلشهر هنوز هم جایگاه خاص خود را توانسته است تا حدی حفظ کند و نسل های جدیدی از هنرمندان را بسازد.

این هنرمند افغانستانی خاطر نشان کرد: کلونی اجتماعی و هنری مهاجرین چالش اصلی را در مقابل خود داشته است که از مهم ترین آنها میتوان به بحران هویت که از شاخص ترین بخش آن است نام برد.

وی ادامه داد: یک مهاجر افغانستانی باید هم مبارزه کند که چگونه می تواند با گذشته ای که هیچ ارتباطی با آن نداشته پیوند ایجاد کند و از طرف دیگر چگونه می تواند در جامعه میزبان جایگاه هنری و اجتماعی برای خود بسازد.

علیزاده در ادامه به فعالیت های هنرمندان افغانستانی در تولید انیمشین اشاره کرد و افزود: تلاش های جدیدی که افغانستانی‌ها در به تصویر کشیدن قصه‌های بومی داشته‌اند قابل تقدیر است از جمله انجمن انیمیشن صلصال که در محیط فرهنگی مشهد ایجاد شده است، شاید بتواند بخشی از این خلا موجود را پرکند.

در ادامه این مراسم فیلم مستندی از ساخته‌های حامد علیزاده با نام «زمانی به نام پیری»، که در سال ۲۰۱۰ در کابل ساخته شده است به نمایش گذاشته شد.

این فیلم تا کنون در چند جشنواره خارجی به نمایش گذاشته شده و از شبکه های بین المللی نیز پخش شده است.

در پایان این مراسم جلسه پرسش و پاسخ با حضور حامد عیلزاده برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان