شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایران و افغانستان در زمینه چاپ و نشر همکاری می‌کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران  با «فیض محمد عثمانی» همتای افغان خود دیدار کرد و گفت: مشترکات تاریخی، تمدنی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان بسیار زیاد است و ملت ۲ کشور همواره روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشته‌اند، مردم ایران همواره با مشکلات کشور افغانستان چه زمانی که در دست کشور شوروی بود و چه زمانی که گرفتار طالبان بود، همدردی می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با اشاره به وظایف معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف این وزارتخانه ادامه داد: معاونت امور فرهنگی در بخش چاپ و نشر و ارتباط با شاعران و نویسندگان فعالیت می‌کند و دو کشور می‌توانند در این زمینه‌ها به گسترش روابط خود بپردازند.

وی تصریح کرد: این معاونت هر ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برگزار می‌کند و در ۴ سال اخیر یکی از کشورها به‌عنوان میهمان ویژه نمایشگاه حضور دارند و افغانستان در اولین سال میهمان ویژه این نمایشگاه بود.

صالحی افزود: بنابر این ۲ کشور می‌توانند در زمینه‌های چاپ و نشر و ارتباط شاعران و نویسندگان یکدیگر روابط بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از سازمان‌هایی است که در این وزارتخانه در حوزه وقف مشغول به فعالیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد ایران افزود: ایران از لحاظ تاریخی سابقه قابل توجهی در حوزه وقف دارد. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز تجربه‌های مختلفی در این زمینه دارد که می‌تواند این تجربیات را در اختیار افغانستان قرار دهد. معاونت قرآن و عترت نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه‌های حفظ و قرائت قرآن اقدامات بسیاری داشته که می‌تواند تجربیات خود را در اختیار وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور افغانستان قرار دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ادامه داد: این ستاد در بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور اقدامات مناسبی انجام داده که در این زمینه نیز دو کشور می‌توانند روابط گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد برای جوامع اسلامی همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف کشور افغانستان  در این دیدار گفت: ایران و افغانستان از گذشته تا امروز روابط بسیاری با یکدیگر داشته‌اند و ما در حال حاضر فارغ‌التحصیلان بسیاری از کشور ایران داریم که به عنوان سرمایه‌های علمی کشورمان محسوب می‌شوند.

وی افزود: ایران و افغانستان دارای اشتراکات بسیاری در زمینه‌های مختلف هستند و برای گسترش ارتباطات با یکدیگر نیازی به مترجم ندارند.  ما علاقه مند به گسترش روابط با ایران هستیم و تداوم ارتباطات گذشته، زمینه همکاری‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

عثمانی با اشاره به اهمیت مسجد در کشور افغانستان ادامه داد: مردم ما مسجد را یک منبع خبری می‌دانند، بنابراین آموزش ائمه جماعات برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس خامه‌یار معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی حضور داشتند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان