شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بازگشت نخبگان سرمایه بزرگ انسانی برای افغانستان است

نصیراحمدنور سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در سومین همایش کشوری نخبگان پناهنده، نخبه‌پروری و رسالت ایشان در بازسازی افغانستان که صبح امروز در سالن میلاد کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه نخبگان فکری می‌توانند جامعه را آسیب شناسی و مشکلات را مشخص و حل کنند، اظهار داشت: در حال حاضر افغانستان به نخبگان به ویژه نخبگان فکری بسیار نیاز دارد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با بیان اینکه لشگر جهل و تروریسم همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است، افزود: با ساز و برگ نظامی نمی‌توان بر این لشگر پیروز شد بلکه با لشگر فرهنگیان و نخبگان می‌توان پیروز شد.

وی با اشاره به اینکه نخبگان افغانستانی در ایران از امتیازات منحصر به‌فرد برخوردار هستند، گفت: کشور ایران کشور همسایه، هم‌زبان و هم‌سرشت ما است.

احمدنور با بیان اینکه کسانی که در ایران نخبه شده‌اند به حضور آن‌ها برای بازسازی در همه عرصه‌ها در کشور افغانستان نیاز است، اضافه کرد: جوانان افغانستانی در ۷۰ کشور پراکنده هستند که با برگشتن آن‌ها سرمایه بزرگ انسانی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بین این مهاجران، تحصیلکرده‌ها در ایران پیشگام هستند، بیان کرد: این امر به این سبب است که جوانان ما علم را در ایران با زبان خود یاد گرفته‌اند و مابقی با زبان خارجی آموخته‌اند.

احمدنور با بیان اینکه حضور مهاجران افغانستانی و نسل دوم و سوم آن‌ها در ایران سبب تحکیم روابط میان دو کشور می‌شود، ادامه داد: دولت افغانستان آنچه را در توان داشته باشد برای برگشت نخبگان به کشور انجام می‌دهد اما ما دچار جنگ هستیم که اجازه تنفس به دولت را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برگشت مهاجران به کشور در اولویت کاری دولت افغانستان قرار دارد، گفت: امنیت ملی افغانستان به حضور نخبگان و مهاجران ما بستگی دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان