شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برجام مناسبات تجاری ایران با افغانستان را برای سرمایه‌گذاری مشترک ارتقا داد

«محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در افغانستان در رابطه با اینکه برجام چه نتایجی در حوزه مناسبات ایران و افغانستان داشته است، افزود: توافقنامه سه جانبه ایجاد دالان ترانزیتی بین‌المللی چابهار میان ایران، افغانستان و هند، یکی از مصداق‌های ارتقای مناسبات ایران از حالت تجاری به توافقنامه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری های مشترک است.

وی گفت: برجام ما را وارد مرحله جدیدی کرد که ایران با گشایش‌های قابل توجه در حوزه‌های اقتصادی در سطح کلان و سیاسی مواجه و قبل از برجام موضوع ایران با تبلیغات و اقدامات رقبا و دشمنان تبدیل به یک موضوع امنیتی و به نوعی بحث ایران هراسی برجسته و ایران به عنوان تهدید در منطقه قلمداد می‌شد، اما برجام این مساله را به کلی برهم زد.

بهرامی تصریح کرد: برجام ایران را به عنوان یک کشور مسئولیت‌پذیر که بتواند نقش برجسته‌ای در حل بحران‌های منطقه‌ای داشته باشد، معرفی کرد و به اعتقاد من، توافق هسته ای ایران، اهمیت ژئوپولتیک ایران را در منطقه ارتقا داد و  ایران را به عنوان قدرت منطقه، برسمیت شناساند.

سفیر  ایران در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ظرفیت قابل توجهی از کشور درگیر موضوعات ظالمانه تحریم‌های هسته ای بود که برجام علاوه بر اینکه باعث شد این ظرفیت آزاد شود، قدرت چانه زنی کشور را نیز در حل چالش‌های منطقه ای افزایش  و تصویر مقامات و ملت بزرگ ایران را به عنوان مردم باقدرت و برخوردار از ظرفیت‌های بالا در منطقه و خارج از آن تثبیت کرد.

وی گفت: وزن دیپلماسی ایران به صورت قابل توجهی ارتقا یافته و فضای جدیدی در تعاملات گسترده جهان با  ایران در حوزه های مختلف باز شده و رویکرد برد – برد که به عنوان شعار اصلی تیم مذاکره کننده ایران مورد استفاده گرفت، به عنوان الگوی موفق مورد توجه قرار گرفته است.

بهرامی، درباره اثرات برجام در سطح منطقه خاطر نشان کرد: منطقه ما برخوردار از ویژگی‌های پیچیده و چند بعدی است خیلی نباید امیدوار باشیم که عبور از این بحران ها به سادگی و به سرعت اتفاق بیفتد، اما ایران از یک شرایط جدید برخوردار و این شرایط جدید در ایران، امکان اثرگذاری مثبت را با استفاده از ظرفیت‌های ایران فراهم ساخته است.

سفیر ایران در افغانستان افزود: این شرایط جدید و برخورداری از ظرفیت های ازاد شده، امکان تاثیرگذاری ایران را در بحران‌های منطقه بیش از گذشته فراهم کرده و این موضوع بشدت مورد توجه مقامات کشورهای منطقه به ویژه افغانستان نیز قرار گرفته است.

وی گفت: در یک سالی که از برجام گذشته است اثرات آن در واقع نیاز برای بهرمندی از ظرفیت و انرژی ایران را برای کمک به مشکلات منطقه به خوبی شاهد هستیم و توافق مهم و کلیدی سه جانبه چابهار که توسط مقامات ارشد ایران، هند و افغانستان در همین سال به امضا رسید.

وی افزود: باید آن را به عنوان یکی از اثرات برجام مورد توجه و دقت قرار داد، شاهد احساس نیاز به بهره‌مندی از ظرفیت و انرژی ایران در راستای کمک به مشکلات منطقه هستیم

بهرامی افزود: در واقع برجام شرایطی را فراهم کرد که ما بتوانیم مناسبات اقتصادی ۲ کشور را از قالب تجاری و بازرگانی صرف، وارد موضوعاتی مثل همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک نماییم و امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد توسعه بیشتر در این حوزه بین ایران و افغانستان باشیم.

سفیر ایران در افغانستان برجام را در واقع حاصل تلاش دولت و دستگاه دیپلماسی به منظور تغییر وضعیت ایران دانست و افزود: این توافق بین‌المللی حاصل تلاش برد برد بود و نباید آن را حاصل تلاش یک جانبه به حساب آورد.

وی افزود: البته ممکن است مانند دیگر توافقات دارای نقاط قوت و ضعف باشد، اما این توافقنامه ایران را از مسیر سراشیبی و تهدیدات جدی احتمالی خارج و فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف برای بخش‌های مختلف ایران فراهم نمود.

بهرامی گفت: اینک در یک سالگی این توافق مهم و اساسی، مسئولان بخش های مختلف ایران اثرات و مزیت های آن را در حوزه های مختلف پولی، بانکی، مالی، اقتصادی و حتی سیاسی، بصورت کامل تشریح کردند.

وی خاطرنشان کرد: اما به نظرم این توافقنامه چند برجستگی داشت که مهمترین آن، آزادسازی ظرفیت‌های ایران به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان