شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برگزاری انتخابات افغانستان در سال جاری ممکن نیست

«یوسف رشید» رییس اجرایی فیفا در نشست خبری در کابل اعلام کرد که به دلیل نبود برنامه مدون، فیفا به این نتیجه رسیده که برگزاری انتخابات در سال جاری ممکن نیست.

وی افزود: نبود یک برنامه مدون یک مشکل اساسی است که ما دچار آن هستیم، این مساله باعث شده که حرف‌ها با عمل همخوانی نداشته باشد بنابراین نمی‌توانیم انتخابات را امسال برگزار کنیم.

رشید تاکید کرد که دلایلی عمده برگزار نشدن انتخابات در سال جاری سه مساله یکی مشخص نبودن حوزه های انتخاباتی، دوم نبود فهرست رای دهندگان و سوم بحث استفاده از تکنولوژی در انتخابات آینده که هنوز این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد و راهکار عملی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: در مورد استفاده از تکنولوژی در انتخابات آینده هنوز اجماع کلی سیاسی در خارج از دولت شکل نگرفته و اگر سران دولت در این مورد توافق داشته باشند در بیرون از دولت  گروه‌ها و احزاب سیاسی در این مورد توافق ندارند.

رییس اجراییه فیفا می‌گوید که تاهنوز اعضای کمیسیون انتخابات کوچکترین کاری برای کسب اعتماد دوباره مردم در پروسه انتخابات انجام نداده اند.

وی می‌گوید که اعضای کمیسیون انتخابات درمدت سه ماه از آغاز کارشان در سه مورد قانون انتخابات را نقض کرده اند.

به گفته وی سیاسیون افغانستان در پروسه انتخابات به شکل افراطی آن دخالت دارند و به استقلالیت این کمیسیون احترام نمی‌گذارند.

بر اساس گفته‌های فیفا اعضای کمیسیون انتخابات تجربه لازم را برای برگزاری انتخابات نداشته و این کمیسیون با نهادهای ناظر بر انتخابات و جامعه مدنی نیز مشورت نمی‌کنند.

مسوولان فیفا تاکید دارند که اعضای کمیسیون انتخابات هماهنگی لازم را با نهادهای ناظر برانتخابات و جامعه مدنی نداشته و همواره از ارایه اطلاعات به رسانه‌ها و مردم ابا می‌ورزند.

از سویی هم نهاد فیفا می‌گوید که کمیسیون انتخابات خلاف قانون همواره جلسات خود را بدون حضور نهادهای ناظر برانتخابات و اعضای جامعه مدنی با مقامات دولت برگزار می‌کند.

در همین حال ریاست اجراییه دولت وحدت ملی تاکید می‌کند که هیچ گزینه‌ای جز برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های شهرستان، وجود ندارد.

«مجیب الرحمان رحیمی»، سخنگوی ریاست اجراییه دولت افغانستان  در نشست خبری تاکید کرد که انتخابات در سال جاری برگزار می‌شود. مسئولان دولت در راستای برگزاری انتخابات پیشرو تعهد دارند.

رحیمی می‌گوید که یک کمیته‌ای متشکل از متخصصین داخلی و خارجی برای ارزیابی چگونگی استفاده از تکنولوژی در انتخابات پیش رو ایجاد شده است.

جمهور نوشت: این اظهارات درحالی مطرح می شود که «امام محمد وریماچ»، رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات گفته بود که قرار است سیستم انتخابات کامپیوتری شود.

وی افزود: براساس این سیستم، ثبت نام رای‌دهندگان و رای‌گیری به صورت بیومتریک خواهد شد و رای گیری، شمارش و ثبت آن را کامپیوتری خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان