شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بی‌سوادی دلیل عدم استخراج معادن افغانستان است

محفلی تحت عنوان «کاروان معارف» به همت «مرکز علمی و آموزشی وطنوال» و با حضور صد‌ها دانش‌آموز و ده‌ها خبرنگار در ولایت «لوگر» برگزار شد.

سخنرانان این مراسم با تأکید بر اینکه تاجران باید روی آموزش و پرورش تمرکز داشته باشند، اظهار داشتند: عدم توانایی استخراج معادن و سایر داشته‌های افغانستان به دلیل بی‌سوادی ما است.

دشمنان آموزش و پرورش دشمنان قرآن هستند

«محمدحلیم فدایی» والی لوگر در این محفل سواد را راه انسانیت و اسلامیت عنوان کرد و گفت: همه باید برای رشد آموزش و پرورش تلاش کنیم.

فدایی با بیان اینکه رشد آموزش و پرورش سبب توسعه افغانستان می‌شود، افزود: دشمنان آموزش و پرورش دشمنان قرآن هستند.

وی با بیان اینکه اسلام به آموزش و پرورش تأکید کرده، تصریح کرد: یکی از عوامل بیکاری در کشور، توجه نکردن به کسب و حرفه است.

والی لوگر با تأکید بر اینکه زمینه سوادآموزی برای زنان مهیا شود، گفت: تاجران ملی باید روی آموزش و پرورش تمرکز کنند، زیرا نابودی بیماری توسط آموزش و پرورش تحقق می‌یابد.

بی‌سوادی دلیل عدم استخراج معادن است

در همین حال «عبدالرحمن وطنوال» رئیس مرکز علمی و آموزشی وطنوال در این محفل گفت: برای آینده‌سازی نسل آینده افغانستان تلاش کرده و دستورات دینی را در عمل پیاده کنیم.

وطنوال با بیان اینکه رشد معارف وظیفه تمام اقشار جامعه است، افزود: بی‌سوادی سبب شده تا توان استخراج معادن و سرمایه‌های کشور را نداشته باشیم.

وی علم را راه توسعه کشور خواند و تأکید کرد: برای رشد آموزش و پرورش باید تلاش کرده و قربانی بدهیم.

۱۱۳ مدرسه لوگر ساختمان ندارد

همچنین «اکبر استانکزی» رئیس آموزش و پرورش لوگر در این محفل با بیان اینکه ۱۱۳ مدرسه در لوگر ساختمان ندارد، گفت: ۳۰۸ مدرسه در ولایت لوگر ایجاد شده که تمام آن فعال است.

استانکزی افزود: اکنون هیچ مدرسه‌ای در لوگر بسته نیست و دانش‌آموزان زیادی در این مدارس مشغول آموزش هستند.

۲۵۰۰ دانش‌آموزش کنکور آزمایشی را سپری کردند

وی با استقبال از مرکز وطنوال تصریح کرد: مرکز علمی و آموزشی وطنوال حرکت جدیدی را برای رشد آموزش و پرورش آغاز کرد و از ۲ هزار ۵۰۰ دانش‌آموز آزمون کنکور آزمایشی اخذ کرده است.

رئیس آموزش و پرورش لوگر این حرکت را گامی به سمت ظرفیت‌سازی دانش‌آموزان عنوان کرد و اظهار داشت: هزینه این روند ۳۰ میلیون افغانی بود که از سوی مرکز وطنوال پرداخت شد.

استانکزی در پایان سخنان خود از تاجران و دولت افغانستان خواست تا مراکز آموزشی زمستانی را برای ارتقای ظرفیت دانش‌آموزان ایجاد کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان