شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بی خبری کمیسیون انتخابات از سرنوشت نامزدان ریاست دبیرخانه

جاوید فیصلُ معاون سخنگوی ریاست اجراییۀ حکومت:”با رفتن با کارت های کهنه به انتخابات فساد بار و تقلب بار است و انتخابات اینده نمی تواند از شفافیت برخوردار باشد.”

مقام های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز دوشنبه (۱۱ دلو) گفته اند که این نهاد تاکنون کدام نامۀ رسمی را در بارۀ رد نامزدان ریاست دبیرخانۀ این کمیسیون از سوی رهبران حکومت دریافت نکرده است.

آنان می افزایند که کمیسیون مستقل انتخابات مسوولیت اش را انجام داده است و اکنون رییس جمهور و رییس اجراییۀ حکومت  در بارۀ رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات باید تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر این کمیسیون می گوید که برای تعیین حوزه های انتخاباتی و برگه های رای دهی سه طرح آماده ساخته است.

در همین حال رییس اجراییۀ حکومت در دیدار با اعضای کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی بر باطل شدن برگه های رای دهی پیشین تاکید می ورزد.

جاوید فیصلُ معاون سخنگوی ریاست اجراییۀ حکومت:”با رفتن با کارت های کهنه به انتخابات فساد بار و تقلب بار است و انتخابات اینده نمی تواند از شفافیت برخوردار باشد.”

اعضای تازۀ کمیسیون مستقل انتخابات طرح هایی را آماده ساخته اند و با نماینده گان نهاد های جامعه مدنی به رای زنی گذاشته اند.

این طرح ها در باره تعیین حوزه های انتخاباتی تک کرسی، تعیین حوزه های کوچکتر انتخاباتی، تهیۀ فهرست رای دهنده گان و به کار گیری از کارت های رایدهی پیشین استند.

معاذ الله دولتی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات گفته است:”این طرح ها را کمیسیون اماده کرده و اکنون در این جلسه به نهاد های جامعه مدنی مطرح کرده ایم و اکنون از این نهاد ها و احزاب سیاسی می خواهیم که نظریات شان را به ما بدهند و بعدا ما این طرح ها را به حکومت شریک خواهیم ساخت.”

اعضای این کمیسیون آماده سازی  فهرست نام های رای دهنده گان را به علت نا امنی ها بسیار دشوار می دانند، اما نهاد های ناظر بر روند انتخابات برگذاری انتخاباتی را بی فهرست نام های رای دهنده گان نا ممکن می داند.

نعیم ایوب زاده ، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا گفته است:”حوزه های انتخاباتی نباید کوچک شوند و نیز از کارت های کهنه نباید کار گرفته شوند اگر چنین شود ما هرگز انتخابات شفاف نخواهیم داشت.”

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات دو هفته پیش نامزد ریاست دبیر خانۀ این کمیسیون را به حکومت پیشنهاد کرد، اما رییس جمهور و رییس اجراییه هر سه نامزد را رد کردند، اکنون کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که در این زمینه نامه یی از حکومت به دست نیاورده اند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد  دبیر و کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات گفتهاست:” کمیسیون مسوولیت خود را انجام داده ما نام ها به حکومت فرستادیم و اکنون رییس جمهور و رییس اجراییه باید تصمیم شان را بگیرند.”

آوردن اصلاحات از تعهدات حکومت وحدت ملی است که در توافق نامه سیاسی ایجاد این حکومت بر آن تاکید شده است، اما ناظران انتخابات می گویند که با گذشت بیش از دو سال این اصلاحات به میان نیامده اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان