شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تجّار ایرانی به جای صادرات کالا در افغانستان کارخانه احداث کنند

«سید مسعود» کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به تأثیر‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در بخش بهبود اقتصاد افغانستان، افزود: ایران به عنوان کشور همسایه و هم‌فرهنگ افغانستان، می‌تواند نقش موثری در بهبود اقتصاد این کشور داشته باشد.

حرکت اقتصاد افغانستان به سمت نامشخص

مسعود با بیان اینکه اکنون اقتصاد افغانستان به سمت نامشخصی در حرکت است، تصریح کرد: در قانون اساسی افغانستان، اقتصاد کشور بر اساس نظام بازار در حرکت است، در حالیکه اکنون از این نظام خبری نیست.

وی وضعیت کنونی اقتصادی را با مشکلات فراوانی همراه دانسته و اظهار داشت: استراتژی اقتصادی افغانستان اکنون واضح نبوده و مشخص نیست که در کدام بخش باید فعالیت صورت گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان گفت: اقتصاد افغانستان نه صنعتی بوده و نه کشاورزی، بلکه تاکنون زمینه‌های رشد اقتصادی مشخص نشده است.

تجربه گذشته، آینده اقتصادی چالش برانگیز

سید مسعود با بیان اینکه مسئولان دولت وحدت ملی سال آینده را سال پر دستاورد و امیدوار کننده می‌خوانند، افزود: با توجه به گفته‌های دولتمردان که سال آینده سال توسعه و پیشرفت خواهد بود، تجربه گذشته و حال نشان می‌دهد که عدم مدیریت سالم، وضعیت اقتصادی آینده را نیز چالش‌زا خواهد بود.

مسعود با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی افغانستان نیاز به مدیریت سالم دارد، اظهار داشت: عدم مصرف بودجه توسعه‌ای دولت در سالجاری خود نشان‌دهنده مشکلات در اقتصاد افغانستان است.

وی امنیت را مهم‌ترین اصل در بهبود اقتصاد افغانستان خواند و گفت: وضعیت بدامنیتی سبب رکود بازار اقتصادی می‌شود که در این حوزه باید توجه جدی شود.

ایران و نقش کلیدی برای بهبود اقتصاد افغانستان

کارشناس مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را منبع بزرگ سرمایه‌گذاری و حمایت‌کننده برای افغانستان خواند و افزود: ایران به عنوان کشور همسایه و هم‌فرهنگ افغانستان می‌تواند نقش موثری در بهبود اقتصاد این کشور داشته باشد.

سید مسعود ایران را منبع سرمایه فراوان برای افغانستان خواند و تصریح کرد: در این اواخر تمرکز تاجران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان بیشتر شده و در صورتیکه تعصبات کنار گذاشته شود، ایران می‌تواند برای بهبود اقتصاد کشور نقش سازنده‌ای داشته باشد.

گشایش کارخانه جایگزین صادرات کالا شود

مسعود واردات کالا از ایران به افغانستان را مرگ کارخانه‌های افغانستانی خواند و اظهار داشت: صدور سرمایه و گشایش کارخانه‌ها از سوی تاجران ایرانی نقش موثری دارد، در حالیکه صادرات کالا از ایران به افغانستان نشان‌دهنده مرگ کارخانه‌های این کشور است.

وی با بیان اینکه ایران از گذشته تاکنون نقش کلیدی در بهبود اقتصاد افغانستان داشته، گفت: خط آهن و برق ولایت‌های هرات، غور و نیمروز با حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه از تولیدات ایران استفاده کنیم، افزود: استفاده از متخصصان و روش تولیدی ایرانی‌ها، بخش تولیدی افغانستان را توسعه بخشیده و بین ۲ کشور دوستی ایجاد می‌کند.

ایران دوست خوب برای افغانستان

سید مسعود با اشاره به اینکه دوستی مردم افغانستان و ایران را سیاست‌های ۲ کشور تخریب کرده، اظهار داشت: روابط سیاسی نباید روی روابط اقتصادی و دوستی ملت‌ها تأثیر منفی بگذارد.

مسعود اظهار داشت: افغانستانی‌ها نباید گرایش ضد آمریکایی را در مقابل ایران و گرایش‌های ضد ایرانی را در مقابل آمریکا بازی کند، زیرا افغانستان در شرایطی نیست که با روش کشور‌سازی حرکت کرده و رشد کند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت افغانستان بدنبال روابط حسنه با تهران باشد، گفت: ایران می‌تواند دوست خوبی برای افغانستان باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان