شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترامپ به ثروت معادن افغانستان چشم دوخته است

یک دهه پیش سازمان زمین شناسی آمریکا سرمایه معدنی افغانستان را شناسایی کرد و تخمین زد که ارزش آن به یک تریلیون دلار می رسد. از آن پس، مقامات افغان و دیگر کشورها این ذخایر را به عنوان ثروتی مهم برای استقلال اقتصادی افغانستان اعلام کرده اند.

افغانستان علاوه بر ذخایر قابل توجهی طلا، نقره و پلاتینیوم، مقادیر زیادی سنگ آهن، اورانیوم، روی، تانتال، بوکسیت (سنگ معدن آلومینیوم)، ذغال سنگ، گاز طبیعی و مس دارد.

حتی برخی گزارش ها حاکی است که افغانستان می تواند به «عربستان لیتیوم» تبدیل شود. لیتیوم در باتری های خودروهای الکتریکی و تلفن همراه کاربرد دارد.
اما فقدان امکانات لجستیک پایه ای مانند جاده های هموار و ارتباطات ریلی برای صادرات سنگ آهن و مس، فساد گسترده، بروکراسی پیچیده و شورش های فزاینده تلاش ها برای ایجاد بخش معادن را ناکام کرده است.

بسیاری از اطلاعات پایه مربوط به دوره اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ است. هزینه بالای اعزام زمین شناسان و مهندسان خارجی به نقاط دور افتاده برای انجام ارزیابی های جدید یک عامل بازدارنده دیگر است. در عین حال، هنوز این معادن به بهره برداری نرسیده است تا بودجه لازم برای این تحقیقات تامین شود.

معادن کوچک و متوسط در افغانستان در حال بهره برداری است اما بسیاری از آنها خارج از کنترل دولت است. این معادن توسط افراد قدرتمند محلی اداره می شود که ثروت کشور را از آن خود می کنند. دولت افغانستان تخمین می زند که چنین معادنی سیصد میلیون دلار مالیات پرداخت نشده، دارند.

«ویلیام برد» اقتصاددان موسه صلح آمریکا می گوید: فرصت هایی بهره برداری از معادن بزرگ با ضعف روبرو است و منابع معدنی کوچک تر به تاراج می رود.
مقامات افغان سعی کرده اند توجه دولت جدید آمریکا را به ذخایر معدنی افغانستان جلب کنند.

«حمدالله محیب» سفیر افغانستان در واشنگتن در ماه ژوئن به رویترز گفت: ترامپ به پتانسیل اقتصادی افغانستان علاقمند است. طبق ارزیابی ها ما یک تریلیون دلار مس، سنگ آهن، مواد معدنی کمیاب، آلومینیوم، طلا، نقره، روی، جیوه و لیتیوم داریم. این چیز جدیدی است.

مقامات آمریکایی به رویترز گفتند ترامپ ماه ژوئیه در جلسه ای با حضور مشاورانش در کاخ سفید استدلال کرده بود که آمریکا باید خواستار سهمی در ثروت های معدنی افغانستان در ازای کمک هایش به دولت افغانستان شود.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت که ترامپ پس از دیدار با مشاوران امنیت ملی، درباره راهبرد جدیدی در قبال افغانستان تصمیم گیری کرده است، اما جزئیات آن را بیان نکرد.

ایرنا نوشت: ترامپ امروز دوشنبه راهبرد جدید خود درباره افغانستان را اعلام می کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان