شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترامپ منافع و دستاوردهای آمریکا در افغانستان را حفظ کند

سه مقام پیشین آمریکا در افغانستان به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سفارش کردند که منافع و دستآوردهای آمریکا در افغانستان باید حفظ شود.

در حالی که کاخ سفید مشغول بازنگری استراتژی آمریکا برای افغانستان است، ۲ دیپلمات و یک نظامی بازنشسته آمریکایی نوشته اند که دولت دونالد ترامپ باید با افغانستان شراکت پایدار داشته باشد.

«رونالد نیومن»، سفیر پیشین  آمریکا در کابل، «دیوید پتریوس»، فرمانده  پیشین آمریکا در افغانستان و «ارل انتونی وین»، معاون اسبق سفیر آمریکا  در کابل، در نشریه نشنال اینترست نوشته‌اند که دولت ترامپ باید استراتژی همه جانبه را طراحی کند تا افغانستان با ثبات و در نهایت این کشور بار دیگر پناه امن برای ترویست‌ها نشود.

این سه تاکید کردند که با وجود سرمایه گذاری آمریکا و متحدینش افغانستان هنوز هم با  طالبان مواجه و دولت افغانستان با مشکلات روبروست.

نویسندگان این مقاله گفته اند که با در نظر گرفتن تجربه کاری‌شان در افغانستان ، اداره ترامپ باید یک استراتژی یکپارچه چندین ساله را برای افغانستان طوری تهیه کند که حضور آمریکا در آن کشور حفظ شود.

به منظور بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان، نویسندگان این مقاله خواهان توجه ترامپ به چهار بخش عمده در آن کشور شدند.

بخش امنیتی

این سه مقام پیشین آمریکایی نوشته‌اند که نیروهای افغانستان با متحمل شدن تلفات، شهر‌های پر جمعیت را در آن کشور حفظ کردند، اما در ۲ سال گذشته، طالبان مناطق بیشتری را به تصرف خود آوردند.

بنابر این، لازم است تا نیروهای افغانستان از لحاظ مدیریت، تحرک، قدرت هوایی، لجستیک و آموزش‌های تاکتیکی تقویت شوند.

در این مقاله به اظهارات جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اشاره شده که خواهان اعزام چندین هزار سرباز بیشتر به افغانستان شده است.

نویسندگان این مقاله با تایید این پیشنهاد، تاکید دارند تا پایگاه‌های امن طالبان و سایر گروهای مخالف در پاکستان نیز رسیدگی شود.

بخش سیاسی

نویسندگان این مقاله گفته‌اند که در مقایسه با «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان ، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کنونی در مبارزه با فساد اداری، بهتر عمل می کند. اما مشکلات عمده از جمله اختلاف بین  اشرف غنی و عبدالله عبدالله، هنوز هم  ادامه دارد.

اختلاف میان این دو مقام در بیش از ۲ سال گذشته موجب کندی مقرری‌ها و اصلاحات در این کشور شده است آمریکا  از طریق مشورت و تمرکز روی اصلاحات می‌تواند روند سیاسی را افغانستان کمک کند.

اقتصاد و توسعه

پتریس، نیومن و وین نوشته‌اند که پس از خروج نیروهای کمک‌های بین‌المللی و نیروهای خارجی، اقتصاد افغانستان تکان شدید خورد و صدها هزار اشتغال از بین رفت.

دولت افغانستان به کاهش کمک‌های بین المللی تا اندازه‌ای از طریق جمع آوری مالیات و بهبود  مدیریت بودجه پاسخ خوبی داد.

دولت افغانستان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به کمک های خارجی نیاز دارد. جامعه بین المللی وعده کمک ۱۵ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۰ کرده است.

اما آنچه می‌تواند برای اقتصاد افغانستان پایدار بماند، توسعه بخش خصوصی است به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، معادن، کشاورزی و صنایع کوچک. در عین حال، سرمایه‌گذاری بالای زیر بنا‌ها و معارف نیز مهم است.

این نویسندگان گفته‌اند که استراتژی آمریکا در افغانستان این مساله را نیز در نظر بگیرد تا کارمندان غیر نظامی آمریکا در افغانستان با قبول خطر برنامه‌ها را از نزدیک ارزیابی تا معلوم شود که کدام پروژه ها‌نتایج مطلوب داشته است.

مصالحه و منطقه

نویسندگان این مقاله گفته‌اند که استراتژی جدید آمریکا در نظر داشته باشد تا کشورهای منطقه از شرکای افغانستان حمایت بیشتر کنتد.

پاکستان نقش عمده در این راستا دارد اما گمان‌های گسترده وجود دارد که پاکستان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طالبان حمایت می‌کند.

 صدای آمربکا نوشت: نویسندگان این مقاله هشدار می‌دهند که رسیدگی به پاکستان مشکل ترین موضوع است که در بررسی استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان باید در نظر گرفته شود.

به باور آنها وضع تحریم‌ها بر پاکستان و کاهش کمک‌های نظامی برای آن کشور می‌تواند شامل اقداماتی در برابر پاکستان باشد اما در عین شماری از کارشناسان طرفدار ترغیب پاکستان هستند، زیرا آمریکا به خاطر دسترسی به افغانستان متکی به پاکستان است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان