شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترامپ چشم طمع به معادن افغانستان دوخته است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در رابطه با راهبرد جدید «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در افغانستان و صحبت‌های وی در نشست سازمان ملل در نیویورک، گفت: برنامه جدید آمریکا و صحبت‌های دونالد ترامپ در رابطه با افغانستان در نشست سازمان ملل دلالت بر این دارد که‌ آمریکا تنها درصدد حفظ منافع خود در افغانستان است.

کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: ملت افغانستان از آمریکا آسیب جدی دیده است چرا که آمریکا به تعهد خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۴ در افغانستان عمل نکرد.

تداوم جنگ در افغانستان استراتژی آمریکا

وی با اشاره به افزایش حضور نیروهای آمریکا توسط ترامپ در افغانستان گفت: ترامپ نیروی‌های آمریکا را در افغانستان افزایش داد و این دلیل بر تداوم جنگ در افغانستان است، چرا که اکثر ملت افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند سیاست‌های آمریکا در افغانستان به ضرر این کشور و ضد منافع آنها است.

واحدی با اشاره به صحبت‌های «حامد کرزی» رییس جمهور پیشین افغانستان که مشکلات این کشور را به دلیل حضور نیروهای آمریکایی در این کشور می‌داند، گفت: آمریکا با دخالت در امور افغانستان در صدد ایجاد اختلاف و دامن زدن به بحران است.

آمریکایی ها تنها مدعی مبارزه با تروریسم

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: استراتژی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور تنها ادعا می‌کند که برای مبارزه با تروریسماقدام می‌کنند اما آمریکا اهداف اقتصادی و سیاسی در افغانستان دنبال می‌کند که نه تنها منفعتی برای ملت افغانستان ندارد بلکه آسیب جدی را برای این کشور به همراه دارد.

وی افزود: در ماه گذشته حملات نظامی آمریکا باعث خسارت به ملت افغانستان شده و این نشان می دهد که اهداف آمریکا در راستای برقراری امنیت در افغانستان نیست.

استراتژی آمریکا در افغانستان مشخص نیست

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سیاست آمریکا منجر به آسیب نیروهای امنیتی افغانستان شده است و به نظر ملت افغانستان و کارشناسان بسیاری استراتژی آمریکا در این کشور روشن نیست.

واحدی بیان کرد: افغانستان دارای ذخایر دست نخورده و بکری است که آمریکا متوجه آن شده است و به بهانه مختلف و به اسم خطرتروریسم به دنبال تداوم حضور خود در افغانستان است در حالی که منافع اقتصادی و سیاسی را دنبال می کند و قصد دارد ذخایر این کشور را غارت کند.

منافع آمریکا از تولید مواد مخدر در افغانستان

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به رشد تولید مواد مخدر در افغانستان خاطر نشان کرد: آمریکا و ناتو از تولید مواد مخدر دارای سود بسیار و کلانی در افغانستان هستند و برای همین با برنامه ریزی جدی به دنبال سود و منافع خود هستند در حالی که آسیب جدی متوجه افغانستان شده است.

واحدی ایجاد تهاجم فرهنگی را یکی دیگر از آسیب های حضور نیروهای خارجی در افغانستان برشمرد و اظهار داشت: آسیب های فرهنگی و اجتماعی یکی دیگر از معضلات تهاجم غرب در کشور اسلامی افغانستان است و به زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی این کشور لطمه وارد کرده است.

آمریکایی ها در جهت حفظ منافع در افغانستان

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که استراتژی آمریکا و خروجی آن به ضرر ملت افغانستان و در راستای حفظ منافع آمریکایی‌ها است.

وی تاکید کرد: ملت افغانستان متوجه این مشکلات شده است و امیدواریم که مسوولان افغانستان بپذیرند که آمریکایی‌ها به دنبال حفظ منافع اقتصادی خود هستند و موضوعات مطرح شده توسط ترامپ در نشست سازمان ملل در نیویورک مبنی بر مبارزه علیه تروریسم ظاهر قضیه است و آمریکایی‌ها در خفا به دنبال اهداف خود هستند.

آمریکایی ها درصدد تاراج منابع افغانستان

واحدی ادامه داد: این منافع متضاد با خواسته ملت افغانستان است و در راستای بازسازی و مشکلات اقتصادی نیست و در صدد تاراج منافع افغانستان هستند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، با اشاره به عدم رضایت طالبان از حضور نیروهایی آمریکایی در افغانستان، گفت: طالبان متوجه این جریان شده است که آمریکایی‌ها در پی منافع خود هستند و راه حل را هماهنگی و همراهی با ملت افغانستان می داند و متوجه خباثت آمریکایی‌ها شده است.

داعش در افغانستان جایگاهی ندارد

واحدی با بیان اینکه داعش در افغانستان زمینه و جایگاهی ندارد، تصریح کرد: آمریکا توسط شبکه‌ای در پاکستان داعش را بزرگ کرده است و می‌گوید حضور آنها برای مقابله داعش است در حالی که این یک جنگ روانی است و آنها نقش بازی می‌کند تا در افغانستان حضور داشته باشد.

وی در پایان افزود: آمریکایی‌ها از ابتدای  ورود خود تا کنون نه تنها به وعده‌های خود عمل نکردند بلکه خلاف آن بوده و هم دولت و هم ملت افغانستان را سرکار گذاشته و این استراتژی خلاف وعده‌های آمریکایی‌ها است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان