شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تلاش افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

دانش در نخستین نشست “حقوق بشر و اهداف توسعه‌ی پایدار” که روز شنبه (ششم قوس)، در کابل برگزار شد، از وزارت خارجه‌ و کمیسیون حقوق بشر کشور خواست که با استفاده‌ از ارتباط‌هایی که با نهادها و جامعه‌ی جهانی دارند، تلاش کنند که افغانستان عضویت این شورا را کسب کند.

معاون دوم رییس جمهور می گوید که نقض حقوق بشر در افغانستان باعث شده که مشکلات زیادی از جمله فقر و بیکاری را در کشور افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری آوا، کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور، امروز ( شنبه) سمینار دو روزه را تحت عنوان ” حقوق بشر و اهداف پایدار” با اشتراک مقامات دولتی و خارجی در هوتل کانتینتال کابل برگزار کرد.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر تنها نهادی است که دستاوردهای خوبی در چند سال گذشته داشته از جمله مبارزه خشونت علیه زنان، خواستن مصونیت خبرنگاران و جرایم جنگی و حقوقی نقش ارزنده ای داشته است.
معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که حقوق بشر در کشور یکی از مهم ترین و جهان شمول ترین نهاد بشری در افغانستان است و در چند سال گذشته مبارزات جدی علیه نقض حقوق بشری کرده است.
معاون رییس جمهور گفت در چند سال گذشته حکومت افغانستان در عرصه های مختلف بشری و مصونیت خبرنگاران موفقیت ها داشته و هم متاسفانه ناکامی های حقوق بشری داشته و تلاش داریم که مشکلات موجود را از جامعه ریشه کن بسازیم.
وی از دستاوردهای حکومت نیز یاد آور شد و گفت که دولت افغانستان در چند سال گذشته مسایل حقوق بشری را در عرصه های مختلف عملی کرده و به تعهداتی که در سازمان ملل متحد دادیم، به آن جامه عمل می پوشانیم.

وی ابراز نگرانی کرد و گفت که در دولت افغانستان هنوز اهداف توسعه پایدار حقوق بشر عملی نشده و ما از ادارات دولتی می خواهیم که این موضوع را جدی بگیرند و عملی بسازند.
آقای دانش گروه های مخالف مسلح کشور را به بیشترین نقض حقوق بشری متهم کرد و گفت که هر روزه طالبان و سایر گروه ها مسلح ده ها هموطن ما را به قتل می رسانند و این پدیده باعث شده که فقر و بیکاری در افغانستان افزایش یابد.
وی در اخیر افزود که امیدواریم که سمینار دو روزه بتواند مسایل حقوق بشری را در کشور پایدار بسازد و برای حکومت نیز یک دستاورد کلان حاصل شود.

سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر که در این نشست حضور داشت، با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان از حکومت خواست که برای ملی شدن هدف‌های “توسعه‌ی پایدار” گام‌های عملی بردارد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که هدف از برنامه ی امروزی ما مبارزه علیه فقر، گرسنگی، محو خشونت علیه زنان، صحت، دسترسی تعلیم و تربیه، برابری جنسیتی و رشد اقتصادی می باشد ما تلاش داریم تا آگاهی درست به حکومت افغانستان و جامعه مدنی بدهیم و تا چنین مشکلات رسیدگی کنند.
وی ازحکومت خواست که پروژه های توسعه‌ ای را به صورت عادلانه در افغانستان تطبیق و عملی کند.
خانم سمر با تاکید بر مشارکت مردم در تطبیق پروژه های انکشافی افزود که تمام کشورها مسوولیت دارند تا اهداف توسعه پایدار را تطبیق کنند.
وی تصریح کرد : در افغانستان مردم در تطبیق پروژه‌های انکشافی سهم ندارند به همین دلیل در حفاظت از پروژه‌های انکشافی نیز احساس مسوولیت نمی ‌کنند.
خانم سمر گفت: پروژه‌های انکشافی بعضا باعث ایجاد تشنج در بین مردم می‌شود، چون مردم خود در تطبیق آن نقشی ندارند. ما به صورت جدی از حکومت می‌خواهیم که مردم را در پروژه‌های انکشافی سهیم سازد.

هدف‌های نشست حقوق بشر و توسعه‌ی پایدار مجموعه‌ای از ۱۷ هدف و ۱۶۹ شاخصه است که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و تمام کشورهای عضو این سازمان باید آن را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ عملی کنند.

در میان این هفده هدف، فقر، گرسنگی، دسترسی به خدمت‌های صحی، دسترسی به آموزش و پرورش و تبعیض جنستی پنج هدفی است که بیشتر در افغانستان باید در مقابل آن مبارزه شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان