شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توسعه افغانستان در گرو همگرایی منطقه‌ای است

در حاشیه اجلاس آتی همکاری‌های اقتصادی منطقه‌‌ای افغانستان (ریکا)  نشستی با حضور معاونان وزارت‌خارجه  افغانستان و ترکمنستان و نیز هیأت اعزامی کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی در «عشق‌آباد» برگزار شد.

«وفا حاجی‌اف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در مراسم افتتاحیه همایش آکادمیکی در حاشیه هفتمین کنفرانس همکاری منطقه‌ای اقتصادی افغانستان که قرار است به تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی در عشق‌آباد برگزار شود، گفت: همگرایی منطقه‌ای یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در زمینه برقراری صلح، ثبات و توسعه پایدار در منطقه و افغانستان می‌باشد.

وی افزود: ترکمنستان پایبند به اصول اجرای طرح‌های بزرگ زیرساختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در افغانستان است و در این زمینه می‌توان گفت که طرح خط لوله گاز «تاپی» نقش مهمی را در زمینه احیای اقتصادی ، ایجاد مشاغل، جذب سرمایه گذاری در این کشور و برقراری صلح و ثبات در منطقه ایفا خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ترکمنستان در این همایش با اشاره به اجرای طرح‌های احداث خط راه آهن بین ترکمنستان و افغانستان و نیز خرید و فروش انرژی برق بین ۲ کشور، گفت: ما در این زمینه جهت دست‌رسی خط ریلی و انتقال برق از طریق خاک افغانستان به کشورهای ثالث منطقه نیز اقدامات لازم را در دست اجرا داریم.

وی همکاری در زمینه آکادمیک را از دیگر بخش‌های مهم تعاملات بین عشق آباد و کابل قلمداد کرده و گفت: در حال حاضر ده‌ها نفر از جوانان افغان در مدارس آموزش عالی در رشته‌های فنی و مهندسی به خصوص مهندسی برق و عمران در ترکمنستان مشغول به تحصیل می‌باشند.

حاجی‌اف در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره افتتاح اتاق بازرگانی ترکمنستان در «مزار شریف» در آگوست سال جاری میلادی و نیز راه‌اندازی چند مرکز بهداشتی و درمانی در افغانستان توسط ترکمن‌ها، گفت: عشق‌آباد در آینده نیز حضور و مشارکت فعالی در زمینه احیا اقتصادی و همگرائی بیشتر منطقه‌ای در کنار مجامع جهانی خواهد داشت.

«عادله راز» معاون وزیر خارجه افغانستان نیز در سخنانی ضمن قدردانی بابت میزبانی و مهمان نوازی طرف ترکمنی،گفت:  افغانستان و ترکمنستان بهترین همکاری دوجانبه و منطقه‌ای را دارند البته موانعی نیز در این زمینه وجود دارد که با بررسی بیشتر راه حل های جدیدی در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: طرح‌های منطقه‌ای همچون خط لوله گاز «تاپی»، خطوط راه آهن، دالان حمل و نقل و ترازیت کالا «لاجورد»، طرح «کاسا-۱۰۰۰» در همگرایی بیشتر افغانستان و کشورهای منطقه‌ای تأثیر داشته و ابل در این زمینه و سایر تعاملات از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار می‌باشد.

معاون وزیر خارجه افغانستان گفت: در اول دسامبر سال جاری میلادی در آذربایجان اجلاس کنفرانس کشورهای قلب آسیا در سطح وزرای امور خارجه افغانستان و کشورهای منطقه برگزار خواهد شد.

وی افغانستان را پل بین آسیای مرکزی و کشورهای جنوب غربی و آسیای جنوبی توصیف کرد و بر اهمیت همایش آکادمیکی مذکور در تحقق این طرح‌ها و طرح‌های جدید تأکید کرد.

در چارچوب این انجمن با حضور هیأت سیاسی و آکادمیکی به سرپرستی معاون وزیر خارجه افغانستان و «فرامرز تمنا» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان فرصت‌ها و ابزارهای جدید برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی، جنوب و جنوب غرب آسیا مورد بحث قرار گرفت.

شرکت کنندگان این همایش در سخنانی خود به موضوعاتی همچون تقویت همکاری منطقه‌ای در زمینه انرژی، ارزیابی تعاملات منطقه‌ای و بین المللی، و همچنین پتانسیل تجارت منطقه‌ای و تسهیل حمل و نقل پرداختند.

شرکت کنندگان در این نشست مبادرت به مبادله دیدگاه‌هایی درباره ابتکارات و پروژه‌های منطقه‌ای در زمینه امنیت و ثبات منطقه، زمینه های جدید همکاری و همگرایی اقتصادی در منطقه با تأکید بر نقش افغانستان مورد بحث قرار دادند.

همایش آکادمیکی مذکور  توسط مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان با همکاری با مؤسسه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان و مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا «OSCE» در عشق‌آباد سازمان دهی و در محل سالن کنفرانس دانشکده روابط بین المللی وزارت امور خارجه ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار شد.

از سال ۲۰۰۵، کنفرانس همکاری منطقه‌ای اقتصادی افغانستان (RECCA) به عنوان یک پلت فرم پیشرو برای گفت‌وگوی اقتصادی بین‌المللی، ایجاد اعتماد و فعالیت در آسیای مرکزی، جنوب و جنوب غرب آسیا بوده‌ است.

همایش آکادمیکی یک فرصت و زمینه مناسب دانشگاهی برای دانشمندان، تحلیلگران و سیاستمداران کشورهای مختلف منطقه برای بحث در مورد فرصت‌ها، چالش‌ها و نیز اقداماتی برای از بین بردن عوامل و موانع مؤثر بر همکاری‌های اقتصادی در این منطقه وسیع می‌باشد.

هفتمین کنفرانس همکاری منطقه‌ای اقتصادی افغانستان (RECCA VII) در ۱۴ و ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی در شهر عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان برگزار خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان