شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جامعه افغانستان با توجه به حرکت‌های وهابیت با یک بحران و خطرات جدی مواجه است

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان در گفتمان آزاد دانش‌جویی برپا شده از سوی دفتر نمایندگی مرکز تبیان در مزار شریف، یاد آور شد که افغانستان بیشتر به‌خاطر موقعیت استراتیژیک جغرافیایی خود قربانی شده‌است
این گفتمان آزاد دانش‌جویی به صورت هفته‌وار با حضور صد‌ها دانش‌جو دختر و پس از مناطق و ولسوالی‌های مختلف شهر مزار شریف، برگزار می‌شود و در آن حول یک موضوع مشخص بحث و گفتگو صورت‌ می‌گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعیسی حسینی مزاری در گفتمان این هفته حول موضوع “افغانستان و تحولات منطقه” به صورت مفصل صحبت کرد.
آقای مزاری خاطر نشان کرد که موضوع “افغانستان و تحولات منطقه” یک موضوع خیلی جدی، پردامنه و وسیع می‌باشد که قطعاً بحث در مورد آن جلسات و برنامه‌های متعددی را نیاز دارد، با آنهم سعی می‌کنم تا به صورت گذرا و فهرست وار در مورد صحبت کنم.

مزاری با اشاره به وضعیت نا آرام افغانستان و موجویت جنگ و ناامنی افزود که حتماً این سوال پیش می‌آید که چرا چنین وضعیت ناراحت کننده ای در افغانستان وجود دارد و چرا مردم ما با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و نظامی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای مزاری افزود: ممکن است هر تحلیل‌گری دیدگاه خود را در این قسمت داشته‌باشد اما به نظر من افغانستان به‌خاطر خودش به این حالت کشانده نشده‌است؛ بلکه چه در زمان حمله انگلیس ها و تجاوز روسها و چه در زمان کنونی- قربانی موقعیت استراتیژیک جغرافیایی خود شده‌است و به‌خاطر کشورهای حومه و منطقه مورد توجه قرار داشته‌است.
این تحلیلگر‌مسایل منطقه اشاره کرد که مثلاً روس‌ها با اشغال افغانستان تلاش داشتند که از یک‌سو به قلمرو خود بیافزایند و از سوی دیگر به آب‌های گرم بحیره هند و خلیج فارس دسترسی داشته باشند تا در برابر لبرالیزم غربی به توفیقاتی نایل بیاید؛ هم‌چنین غربی‌ها نیز سعی کردند که به صحنه حضور پیدا کنند و با تحریک مردم، شخصیت‌ها و گروه‌ها و حمایت از مجاهدین به مقابله با روسها برخیزند.

مزاری خاطر نشان کرد که شما فکر نکنید که عرب‌ها و غربی‌ها دل‌شان به حال افغانستان و مردم افغانستان سوختند و مجاهدین ما را اکمال کردند، خیر! آنها به خاطر خود وارد صحنه شدند و برای مجاهدین ما پول و سلاح های مدرن توزیع کردند تا روس‌ها زمین‌گیر شوند و در شرایط موجود نیز که غربی‌ها در افغانستان حضور دارند بازهم به خاطر خودشان در اینجا حضور دارند.

براساس گفته‌های آقای مزاری؛ سال‌ها پیش بعد از اینکه مراکز اطلاعاتی امریکا بیان کردند که به‌زودی قدرت اقتصادی از غرب به شرق انتقال می‌یابد و چهار کشور عمده ی روسیه، چین، هند و جمهوری‌اسلامی ایران، محورهای اصلی ی این‌قدرت را تشکیل می‌دهند؛ دست اندرکاران امریکایی به این فکر شدند تا چه‌گونه زمینه این انتقال را از بین ببرند تا قدرت اقتصادی هم‌چنان در اختیار غربی‌ها باشد. پس از بررسی‌زیاد آنان به این نتیجه رسیدند که اولاً باید این قدرت‌ها نابود و یا تضعیف شوند تا ازین ظرفیت محروم شوند و یا روند حرکت رو به رشد اقتصادی در شرق به نفع غربی ها به خصوص امریکا مهار و جهت داده‌ شود و برای دسترسی به این مهم تصمیم گرفتند نیروهای نظامی امریکا و غربی‌ها در منطقه‌ای مستقر شوند که اشراف به هر چهار کشور داشته باشند. معلوم‌دار است که منطقه ی استراتیژیک بهتر از افغانستان در منطقه وجود ندارد که اشراف بر هر چهار این کشورها داشته‌باشد؛ از همین رو امریکایی ها افغانستان را به عنوان پایگاهی جهت اشراف بر این کشورها و سازماندهی عملیات‌ و برنامه‌های خود علیه پایتخت های آنها تعیین کردند.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه “حالا با چه برنامه‌ای در افغانستان حضور پیدا کنند؟” افزود که غربی ها مشکلات بعد از پیروزی جهاد را به وجود آوردند و با کمک پاکستان، سعی کردند که با ایجاد جنگ‌های داخلی و بعد گروه های القاعده و طالبان و سپس هدف قراردادن برج‌های دوقلوی امریکا، شرایط افغانستان را برای دوکار آماده کردند؛ یکی استفاده تبلیغاتی علیه مردم مسلمان افغانستان و اسلام هراسی در سطح دنیا به خصوص در بین مردم غربی و دوم آماده کردن ذهنیت مردم افغانستان و عموما تمام مردم دنیا و به ویژه دست اندرکاران دیگرکشور جهت حضور نظامی در افغانستان.
آقای مزاری افزود: با اقدامات مخرب غرب علیه افغانستان و مردم آن ازیکطرف شرایط برای ضربه زدن به عزم و تصمیم غربیانی که علاقه به پیوستن به دین اسلام گرفته بودند و از سوی دیگر زمینه حضور غرب در افغانستان فراهم شد و آنان بعد از حضور در افغانستان، به این فکر افتادند که چه‌گونه در اینجا ادامه حیات دهند و به چه شکل پایگاه‌های خود را مستحکم تر کنند؛ چون مردم افغانستان که به راحتی، آنان و دموکراسی مدل آنان و برداشتن هر گونه قید و بندی از میان زنان و مردان را نمی‌پذیرفتند.

براساس گفته‌های آقای مزاری؛ تلاش غربی‌ها و خارجی‌ها در برابر مردم افغانستان از بیش از ۳۰ سال به اینسو تا حالا از دو کانال ادامه دارد تا از یک طرف مردم ما را تضعیف کنند و از طرف دیگر این ذهنیت و روحیه را فراهم کنند که مردم کاملاً روحیه پذیرش خارجی‌ها را داشته باشند و مطابق گفته‌های آنان عمل صورت کنند.

مزاری هم‌چنان اشاره کرد که شکست روس‌ها در جهاد یک معضل دیگری برای غربی‌ها شده بود و این نگرانی وجود داشت که جمهوری اسلامی دیگری در کنار جمهوری اسلامی ایران تاسیس نشود، چون تاسیس یک جمهوری اسلامی ایران چه مشکلاتی را بر سر غربی‌ها آورد و حالا چه برسد به اینکه یک کشور دیگری با داشتن نظام اسلامی در کنار ایران ایجاد شود.

دبیرکل حزب اسلامی تبیان خاطر نشان کرد که یکی از اهداف اقدامات غربی‌هاعلیه ملت و کشور افغانستان، از بین بردن الگو بودن مردم افغانستان بود چون واقعاً مردم افغانستان در دنیا از نظر جهاد و مبارزه و شکست قدرت شرق، مطرح شده بود.
آقای مزاری اشاره به یکی از این الگوگیری‌ها کرد و افزود که جبهه اسلامی الجزایز علیه حکومت دست نشانده خود دست به قیام زدند و شعار می‌دادند که سربند مجاهد افغانی را باید به سر بست و جهاد در برابر حکومت دست نشانده را پی‌گرفت.
او با بیان اینکه غربی‌ها در صدد بودند تا از یک سو چهره جهادی‌ها را از بین ببرند و از سوی دیگر چهره مردم افغانستان را مخدوش کنند و برای غربی‌ها گفته شود که این هم اسلامی که شما تحت تاثیر آن رفته‌بودید، افزود که غربی‌ها برای این‌کار روی به توطئه علیه مردم افغانستان آوردند.

توطئه اول؛ حرکت سخت
دبیرکل حزب اسلامی تبیان ادامه داد که توطئه نوع اول آنان توطئه و حرکت سخت غربی‌ها علیه مردم افغانستان بود که با جنگ‌های پس از پیروزی تلاش برای ایجاد تفرقه و جنگ‌های گروهی و سازمانی کردند و بعد گروه طالبان و گروه القاعده را ایجاد کردند که به وسیله کشتار دمار از روزگار مردم افغانستان در آوردند و این حرکت سخت هنوز هم جریان دارد و سعی دارند، از طریق این ترورها و کشتارها از یک سو توان مردم افغانستان را به تحلیل ببرند و از سوی دیگر برای مردم خود خوراک تبلیغاتی داشته باشند و بگویند که این است اسلامی که احیانا روی شما تاثیر گذاشته و ممکن است برخی در پذیرش آن آمادگی پیداکرده باشند. ما با دموکراسی غربی در کجا هستیم و اسلام در افغانستان این چنین شرایط را به وجود آورده‌است.
آقای مزاری اشاره کرد که حرکت اسلام خواهی مردم افغانستان روی عرب‌های خلیج فارس به ویژه شیعیان این منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته بود و آنان در صدد حمایت و کمک به مجاهدین افغانی بودند؛ اما زمانیکه شرایط بد جنگ و نفاق در داخل کشور آغاز شد آنها از مواجهه با ما اظهار پشیمانی می‌کردند و این شرایط حتی روی شخصیت‌ها و علمای عرب که ما را کمک می‌کردند تاثیر گذاشته بود و آنان از ذهنیت خود برگشتند و کمک شان را لغو می کردند.

توطئه دوم؛ حرکت نرم
آقای مزاری در ادامه خاطر نشان کرد که غربیها در کنار حرکت سخت، راه و حرکت نرم را نیز در پیش گرفتند و از دو جهت (سکولاریستی و به ظاهر دینی) بر ما تاختند.

الف: حرکت نرم سکولاریستی
آقای مزاری با بیان اینکه در عرصه سکولاریستی و بی‌دینی از طریق رسانه‌ها و تلویزیون‌ها تبلیغ می‌کنند افزود که پخش و نشر برنامه‌ها از سوی برخی تلویزیون ها سازمان یافته و جهت دار است و دقیقه به دقیقه اش با مطالعات روانشناختی ی که غربیها می‌دانند نشر و پخش می شوند.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان افزود که امروز هم این حرکت‌ها چه در رسانه‌های چاپی، دیداری و شنیداری و چه در شبکه‌های اجتماعی ضد ارزشی و بدون نظارت که در جامعه ما حاکم ساخته است، ادامه دارد.
به گفته آقای مزاری: مراکز فرهنگی وابسته به خارجی ها نیز در این عرصه کار می کنند؛ حتا بخش‌های نظامی خارجی‌ها نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در دور ترین نقاط افغانستان در کارهای ضد فرهنگی مشغول اند، همچنان در عرصه‌های مختلف در سطح دانشگاه‌های ما، در سطح حوزات علمیه ما، در سطح مکاتب ما، در مسیر به ابتذال کشانیدن و منحرف کردن جوانان کار می‌کنند.

ب؛ حرکت نرم با ظاهر دینی
آقای مزاری در ادامه افزود که غربی‌ها یک‌عده‌ای که در بند دین نیستند را با ذایقه سکولاریستی می کشانند؛ اما یک‌عده دیگری که باورهای دینی، مذهبی و اسلامی دارند را سعی می‌کنند که با پیدا کردن ذایقه‌های اینها از این مسیر به انحراف و ابتذال بکشانند.
مزاری یادآور شد که در این طرف هم روی کسانی حرکت اینها تاثیر می‌گذارد که معرفت دینی شان پایین باشد و کافیست که برای اینها جهت نادرست داده شود و اینها را به آن مسیر بکشانند.

جریان وهابیت و استفاده از ظرفیت های اهل سنت
این آگاه سیاسی اظهار کرد که غربی‌ها و دشمنان‌ما در سطح اهل سنت سعی کردند که جریان “وهابیت” را ایجاد کنند و از این جریان در راستای جهت دهی مردم اهل سنت استفاده کنند.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان تصریح کرد: کسانی‌که در مکتب وهابیت جذب می‌شوند و رشد می‌کنند بیشتر از برادران اهل سنت ما هستند چون این جریان در ظاهر سعی می کند خود را نزدیک به آنها مطرح کند و جلوه بدهد در حالیکه وهابیت نه شیعه و نه سنی می‌شناسد و هردو را کافر می پندارد.
او اشاره کرد که نتایج عمل وهابیت در عراق نشان داد که مناطق اهل سنت نشین بیشترین کشته‌ها را دادند؛ در سوریه و یمن نیز برادران اهل سنت ما کشته می‌شوند.
آقای مزاری افزود: غربیها سعی می‌کنند تا این تفکر را در افغانستان در جاهایی که زمینه القای آن را پیدا کنند رشد دهند، مثلا در همین مزارشریف ده‌ها مدارس و مکاتب وهابیت برای بچه‌های کوچک کار می کنند و اینها را با فکر وهابیت تربیه می‌کنند.

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان تاکید کرد که جامعه افغانستان با توجه به حرکت‌های وهابیت با یک بحران و خطرات جدی مواجه است.
آقای مزاری با بیان این‌که وهابی ها در برخی شهرها مکاتب زنانه ایجاد کرده‌اند و هزاران زن را تحت آموزش قرار داده‌اند گفت که در کندز مدارس دینی با افکار وهابیت مادران را تربیه می‌کنند و زمانیکه در یک خانواده مادر تحت تاثیر قرار بگیرد، طبیعی است که اولاد و شوهر خود را به همان مسیر حرکت می‌دهد.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان یادآور شد که وهابی ها در ولایات به شدت کار می‌کنند؛ به ویژه این دو پروژه‌ای دانشگاهی و آموزشی ی که عربستان در کشور روی دست دارد در همین راستا می‌باشد.

جریان شیرازی ها و استفاده از ظرفیت شیعیان
رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افزود که اما جریان دیگری که غربی ها سعی دارند در کنار وهابیت اما برای سربازگیری از میان افراد و جریانهای شیعه و به ابتذال کشاندن آنها و رو در رو قرادادن شیعه و سنی ترویج و تجهیز شود جریان “شیعه‌های افراطی” است که اینها نماد های اهل سنت را با فحش‌های رکیک توهین می‌کنند.
براساس گفته‌های مزاری؛ این جریان از طرق مختلف سعی دارد تا روی شیعه‌های به ظاهر مذهبی کار کند و آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد و جذب کند تا نماد های اهل سنت را توهین کنند؛ در حالیکه ما از ائمه معصومین(ع) خود دستور داریم که به نمادهای اهل سنت و حتی سایر ادیان نباید بی احترامی و توهین شود.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان تاکید کرد که ما اگر اهل دلیل و منطق هستیم باید با سایر مکاتب با منطق و استدالال برخورد کنیم، این کار عاقلانه نیست که شیعه؛ اهل سنت را با الفاظ رکیک توهین کند.
آقای مزاری با بیان اینکه این جریان متاسفانه از خیلی مدت پیش، رویش کار شده و امروز در جوامع شیعی وجود دارد افزود که در عراق امروز این جریان پر قدرت عمل می‌کند، در ایران رشد آن بیشتر از قبل است، چنانچه در سال ۹۴ اعلام شد که ۶درصد قمه زنی که یکی از علامت های تاثیر گذاری این جریان است افزایش یافته است؛ همچنان در خود افغانستان این حرکت هایی که چهره شیعه را مخدوش می کند افزایش یافته‌است.
براساس گفته‌های آقای مزاری؛ در محوریت این حرکت شیعه‌های افراطی جریان شیرازی ها قرار دارد.
مزاری افزود: شما امروز از زبان امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) شیعه انگلیسی و اسلام امریکایی را شنیده‌اید؛ حتماً از خود پرسیده‌اید که شیعه انگلیسی و اسلام امریکایی چیست؟

آقای مزاری تصریح کرد که اسلام امریکایی همان وهابیتی‌است که هر جریان و هر حرکتی که متاسی به این جریان باشد در برابر دنیای تشیع ایستاده هستند و از رکیک‌ترین الفاظ علیه اهل تشیع و مکتب تشیع استفاده می‌کنند و چندین ماهواره نظیر وصال و کلمه را در اختیار دارند.

مزاری خاطر نشان کرد که برای وهابی ها امریکا و اسراییل و این همه جنایاتی که در سطح دنیا علیه مردم شیعه و مردم اهل سنت از ناحیه آنها صورت می‌گیرد مهم نیست و حتی یکبار حرکت ضد صهیونیستی از اینها مشاهده نشده‌است؛ درحالیکه تمام توجه شان تشیع و کوبیدن تشیع است و این طرف هم جریان شیرازی‌ها با امکاناتی که غربی‌ها در اختیار شان قرار داده‌است و در راستای به انحراف کشانیدن شیعه‌ها کار می‌کنند حتی یکبار علیه امریکا، اسراییل، وهابیت و یا سایر جنایت کاران حرف نمی‌زنند؛ بلکه تمام توجه‌ شان اهل سنت است و تمام تلاش های شان این است که اهل سنت را با بیش از ۱۷ ماهواره‌ای که در اختیار دارند بکوبند.

آقای مزاری یادآور شد که اینها حتی در روز وفات عایشه جشن می‌گیرند.
براساس گفته‌های آقای مزاری این جریان امروز در سطح مردم شیعه کار می‌کند و مردم افغانستان هم ناآگاهانه از محور و لیدر این جریان تقلید می‌کنند.
آقای مزاری افزود که بعضی‌ها علت تقلید شان را سیادت آقای شیرازی عنوان می‌کنند؛ در حالیکه برای تقلید از یک مرجع، یکی از شرایط عمده اعلمیت است نه سیادت.

او خاطر نشان کرد که اگر امروز یک پیرو اهل سنت احساساتی شود و بیاید یک شیعه را بکشد نتیجه برخوردهای افراطی جریان شیرازی‌ها است.
آقای مزاری تصریح کرد؛ این دو جریانی که از رکیک ترین الفاظ علیه مذاهب همدیگر استفاده می‌کنند، از یک منبع یعنی غرب آب می‌خورند.
مزاری با بیان این‌که این جریان‌ها جنگ مذهبی را راه می‌اندازند افزود: شما فکر نکنید که حالا ما در اوج جنگ‌های مذهبی قرار گرفته ایم نخیر! هنوزهم مقدمه سازی برای جنگ مذهبی جریان دارد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افزود: جوانان شیعه و سنی اگر متوجه نشوند و با قاطعیت و درایت در صحنه حضور نیابند و با شناخت طرفند های اجانب برای برخورد با آن و خنثی کردن دسایس آنها عمل نکنند طرح ایجاد جنگ‌های مذهبی از سوی دشمن در افغانستان اجرایی خواهد شد و همه ما گرفتار یک جنایت بزرگی خواهیم گردید.
آقای مزاری با بیان این‌که جریان‌های شیعه جریان بی‌صاحب و بی‌رهبر نیست افزود که امام زمان (عج) هادی همه ما است بعد شخصیت‌های بزرگ ما در راستای تقریب مذاهب کار می‌کنند که در محوریت این فکر امام خمینی(ره) قرار داشت و فعلاً آقای سیستانی و مکارم و در محور همه اینها حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) در این راستا به شدت کار می‌کنند.
وی‌ هم‌چنان افزود که ما نباید در مسیری حرکت کنیم که دشمن توقع دارد؛ بلکه امروز افغانستان نیاز به طرح و برنامه‌هایی دارد که بتوانیم جلو توطیه‌های دشمن را بگیریم.

آقای مزاری تاکید کرد که مردم افغانستان باید هوشیار و بیدار شوند چون راه مقابله با این توطئه‌ها هوشیاری و بیداری است و ما باید از نظر فرهنگی به جایی برسیم که هیچ نقطه مبهمی در ذهن عامه نماند تا از آن نقطه مبهم دشمنان ما استفاده کنند.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان تاکید کرد که روشن گری، ایجاد انجسام، وحدت و هماهنگی بین شیعه و سنی می‌تواند جلو توطئه‌های دشمنان را بگیرد.
آقای مزاری همانند گذشته در این جلسه سخنرانی خود نیز تاکید بر حمایت از نظام کنونی افغانستان کرد و گفت که با وجود همه مشکلاتی که نظام کنونی افغانستان دارد، نیاز است تا ما به صحنه بیاییم و در کنار پیشنهادات سازنده و اصلاح کننده خود از این نظام حمایت کنیم.

آقای مزاری یادآور شد که این نظام درست است که مشکلات دارد، اما سران این نظام نیز برادران خودما هستند.
فرهنگ زندگی مردم را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و نظامی ارتقا دهیم، چون وقتی فرهنگ مردم بالا رفت ارکان امنیت ملی یعنی فرهنگ، سیاست، اقتصاد و نظام، درست می‌شود و امنیت ملی در کشور تامین می‌ گردد و اقتدار ملی به‌وجود می‌آید.
گفتنی‌است که در آخر این گفتمان مستند سخنرانی‌ شیرازی‌ها که مردم را تشویق به افراطیت می‌کردند، به نشر رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان