شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جایگاه مبهم داعش در برنامه‌های امنیتی دولت

حملات داعش بر پاسگاه‌های پولیس و نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار بار دیگر نگرانی‌ها از حضور این گروه در افغانستان را افزایش داده است. منابع رسمی در ننگرهار و باشندگان محلی تایید کرده‌اند که در حملات داعش، چندین تن کشته و مجروح شده‌اند و چندین خانه به آتش کشیده شده است.
حضور داعش در ولسوالی‌های ننگرهار پیش از این نیز خبر ساز شده بود. جنگ‌جویان داعش در حالی حملات مجدد خود را در ولسوالی پچیراگام به راه انداخته‌اند که رییس جمهور غنی چندی قبل در سفر به جلال‌آباد گفته بود داعش را طی یک هفته نابود خواهند کرد. حالا اما با گذشت چندین ماه، داعش مجدداً در این ولایت فعال شده و علیه مردم و نیروهای دولتی حملات سازماندهی شده را به راه می‌اندازند.
هرچند قلمرو حضور داعش در افغانستان مشخص نیست و تعداد جنگ‌جو و مقدار امکانات و مهات آنان نیز روشن نیست، اما حضور این گروه در ننگرهار و بخش‌هایی از لغمان طی دو سال گذشته دردسرهای زیادی برای باشندگان آن مناطق و نیروهای امنیتی کشور به‌وجود آورده است. در طی این مدت، خشونت‌های جدی از سوی این گروه در ننگرهار انجام شد که در اثر آن ده‌ها تن قربانی و ده‌ها خانواده آواره گردیدند. در بخش‌های دیگر افغانستان از جمله غزنی، زابل و فراه نیز حضور این گروه نگرانی‌های جدیی را به‌وجود آورده بود و اکنون نگرانی‌ها از جابه‌جایی جنگ‌جویان داعش در شمال کشور قوت گرفته است.
با آن‌که آمار رسمی و قابل قبول در مورد عملکرد و فعالیت داعش در افغانستان در دسترس نیست، اما این گروه به شکل بالقوه یکی از تهدیدات جدی علیه افغانستان خواهد بود. حضور این گروه و فعالیت آن، یکی از حساس‌ترین بحث‌های امنیتی در افغانستان خواهد بود و ممکن است این مسأله پای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را نیز به این ماجرا بکشاند. در حال حاضر، حضور داعش و تقویت این گروه نه تنها برای افغانستان، بلکه برای بسیاری از کشورهای منطقه مایه‌ی نگرانی است. روسیه به‌طور مشخص حضور داعش در افغانستان را تهدیدی برای امنیت کشورهای آسیای میانه و در نهایت امنیت خود قلمداد می‌کند و این می‌تواند افغانستان را صحنه‌ی رویارویی‌های سیاسی و نظامی بیشتری در سال‌های آینده سازد.
از طرف دیگر استراتژی داعش که بر بنیادگرایی و ایجاد نفاق و اختلافات مذهبی می‌باشد، می‌تواند وضعیت داخلی را نیز به نفع آنان تغییر دهد. این استراتژی می‌تواند برای بسیاری از گروه‌های بنیادگرا و افراطی جذاب باشد و بدین ترتیب آنان را در بسیج نیروهای جنگی و جذب افراد بیشتر کمک کند. با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود در افغانستان و تعدد مذاهب و گروه‌های قومی، این امکان وجود دارد. حملات داعش بر مراسم مذهبی شیعیان در روز عاشورا نشان می‌دهد که داعش به دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی به مثابه‌ی یک استراتژی جهت جذب جنگ‌جویان بیشتر و نفوذ در لایه‌های بنیادگرا و سنتی جامعه افغانی، نگاه می‌کند.
هرچند داعش در کشورهای سوریه و عراق تا حدودی تضعیف شده است، اما این نمی‌تواند به معنای پایان این پروژه تلقی شود. اکنون نگرانی اینست که قلمرو فعالیت داعش به خاک افغانستان کشیده شود و این مسأله رویارویی جدیدی را در افغانستان به‌وجود آورد. مجموعه‌ی تحولات جهانی و منطقوی گمانه‌زنی‌ها در این زمینه را تشدید کرده و باب نگرانی‌های جدی در میان مردم را نیز برانگیخته است.
در حالی که نگرانی‌ها در مورد آینده داعش در افغانستان بیشتر می‌شود، اما به نظر می‌رسد دولت برنامه بلندمدتی را در این زمینه روی دست ندارد. دولت تا کنون به شکل مقطعی با حضور داعش برخورد کرده و حتا برخی حلقات در درون دولت داعش را به مثابه‌ی یک تهدید جدی علیه امنیت کشور نمی‌پندارند. بسیاری‌ها در درون حکومت با خوشبینی زیاد معتقد اند که داعش نمی‌تواند در جامعه افغانی نفوذ کند و بدین ترتیب امکان فعالیت یابد. این رویکرد به پدیده‌ی داعش خطرناک است و دولت باید توجه جدی‌تری به این مسأله نشان دهد. دولت باید با روی دست گرفتن برنامه‌های بلندمدت، نگذارد این پدیده باعث رویارویی‌های جدید و خطرناک نظامی میان کشورهای قدرتمند، منطقه و جهان گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان