شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جای شرم است که یک خارجی سرنوشت و آینده کشور ما را تعیین میکند

محمد هادی مسلمیار رییس مجلس سنا، با بیان اینکه گفته های جان کری مداخله آشکار درامور داخلی افغانستان است، گفت: جای شرم است که یک خارجی سرنوشت آینده کشور را تعین کرده و برای مردم مصلحت اندیشی نماید.

به گزارش خبرگزارش آوا، رضا خلیلی یک تن از محصلین حقوق دانشگاه کابل نیز می گوید: جان کری یک امریکایی است و از لحاظ حقوق بین المللی و داخلی حق مداخله در امور سیاسی افغانستان را ندارد.

وی افزود: آنچه راکه جان کری اظهار داشته به هیچ عنوان جنبه عملی به خود نخواهد گرفت، زیرا مردم افغانستان مسلمان هستند و براساس دستورات اسلام و قرآن چگونگی نظام سیاسی و زمامدار خود را تعیین می کنند.

خلیلی تصریح کرد: پس ازاین مردم افغانستان اجازه نخواهند داد که سرنوشت سیاسی و اجتماعی این ملت را خارجی ها تعیین کنند.

در همین راستا برخی ازکارشناسان سیاسی نیز اظهارات اخیر جان کری را مداخله صریح در امور افغانستان دانسته و خاطر نشان ساختند: امریکا به آینده افغانستان فکر نمی کند بلکه می خواهد حضور سر بازان خود را درمنطقه حفظ کرده تا درآینده از قدرت رو به پیشرفت روسیه و چین بکاهد.

به گفته آنان امریکا از بدو ورود در افغانستان سیاست پچیده و در اکثر موارد نامعلوم را دنبال می کند و این به مصلحت مردم نیست و باید موضع گیری مشخصی درقبال وضعیت موجود به خصوص صلح و جنگ درکشور داشته باشند.

این آگاهان براین باورند که امریکا سیاست دو پهلو را درقبال افغانستان دنبال می کند، زیرا طبق توافقنامه سیاسی که دوسال پیش به امضا رسیده لویه جرگه تدویر شود و با تعدیل قانون اساسی سرنوشت ریاست اجرائیه معلوم گردد، اما اظهارات اخیر جان کری درتضاد با مفاد این توافقنامه عنوان شده است.

موسی فریور استاد دانشگاه کابل نیز با توجه به اظهارت جان کری عنوان داشت: اظهارات وزیر خارجه امریکا مداخله در امور داخلی افغانستان بوده و نیت ایالات متحده نسبت به افغانستان مغرضانه و شوم می باشد.

فریور ادامه داد: سفر اخیر جان کری به افغانستان پیام واضح و روشنی به مردم داشت و آن اینکه افغانستان یک کشورمستقل نیست و حاکمیت ملی ندارد.

افزون برآن به گفته این استاد دانشگاه اظهارات جان کری درحقیقت بیانگر این است که در افغانستان قانون اساسی ارزش و مفهومی ندارد و این خارجی ها هستند که برای این ملت تعین تکلیف می کنند .

استاد دانشگاه کابل یاد آور شد: پیام دیگر سفر جان کری به افغانستان این است که امریکا میتواند عمده ترین موسسات سیاسی افغانستان که همان حکومت است را به دلخواه خود تعیین کند.

فریور اظهار داشت: جان کری دوسال پیش عنوان داشته که عمر این حکومت با ساختار موجود دو سال است و پس از آن باید لوی جرگه دایر شود و نظام افغانستان از ریاستی به صدارتی تبدیل شود، اما متاسفانه امروز خلاف آنرا بیان می کند.

وی افزود: دراین توافقنامه  آمده است که باید اصلاح نظام انتخاباتی صورت بگیرد و انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی هرچه زود تر برگزار شود، اما دیده می شود که همه اینها در حد یک ادعا بوده که تنها روی کاغذ باقی مانده است.

استاد دانشگاه کابل در پایان گفت: تمام آنچه در توافقنامه سیاسی گنجانده شده بود به تاق نسیان سپرده شد و جان کری با اظهارات اخیر خود در حقیقت در صدد انکار مواد این توافقنامه بوده است.

گفته می شود: در پی اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در افغانستان، مبنی براینکه در توافقنامه سیاسی، تاریخ برای پایان حکومت وحدت ملی تعیین نشده است و می تواند تا پنچ سال دیگر به کارش ادامه دهد، با واکنشهای شدید اعضای مجلس سنا و مردم مواجه شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان