شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنبش روشنایی: مسیر سالنگ نامطمین‌تر از مسیر بامیان است

اعضای جنبش روشنایی تأکید می‌ورزند این که حکومت برای انتقال برق وارداتی ترکمنستان پول بسیار مصرف نکند، باید این خط برق از بامیان بگذرد. آنان می‌گویند که مسیر سالنگ پرهزینه‌تر و نامطمین‌تر از مسیر بامیان برای انتقال پروژۀ برق ترکمنستان به افغانستان است.

اعضای جنبش روشنایی تأکید می‌ورزند که حکومت باید ماسترپلانی را که کمپنی «فیشنر» آلمان در سال ۲۰۱۳ طرح کرده بود و بر بنیاد آن این سیم برق از بامیان می‌گذشت، عملی سازد .

داؤود ناجی، رییس تحقیقات و مطالعات اجتماعی می‌گوید: «اعتراض ما برای توسعۀ افغانستان است؛ برای هزینه‌شدن پول در خزانۀ دولت افغانستان است؛ به‌خاطر ایجاد برق مطمین است. اعتراض ما برای دو گزینه‌یی‌شدن است که اگر بامیان را سیل برد برق سالنگ باشد و اگر سالنگ را برف کوچ‌برد برق بامیان باشد.»

آنان مسیر سالنگ را برای عبور این پروژه مناسب نمی‌دانند و می‌گویند که این مسیر دشوارگذر و ناامن است و احتمال قطع برق در زمستان و هنگام ناامنی‌ها وجود دارد.

تقی بینا، عضو جنبش روشنایی می‌گوید: «بامیان با تمام جزدیات‌اش، جی‌پی‌اس و پایه‌هایش که زاویه‌دار است، در ۳۰ – ۴۰ صفحه مطالعه کرده و تمام مشخصات‌اش داده شده‌است که پایه‌ها در کجا باشند و تمام اسناد برای بامیان داده شده در گزارش دوم فیشنر.»

اما وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا تغییر انتقال مسیر این پروژه را به زیان منافع ملی می‌دانند و می‌گویند که سیاسی‌شدن این پروژۀ بزرگ توسعه‌یی تصویر نادرست از افغانستان برای کشور‌های دیگر خواهد داد.

وزارت انرژی و آب می‌گوید که کار‌های تدارکاتی این پروژه دو سال پیش آغاز شده‌اند و شش ماه است که به علت مشکلات سیاسی، آغاز این پروژه به تعویق افتاده‌است.

عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب می‌گوید: «ما در نهایت ۲۸ ماه تأخیر خواهیم داشت؛ یعنی ولایت‌هایی که بعد از کابل استند ۱۲ ولایت، برق‌رسانی به این‌ها با دو و نیم سال تأخیر روبه‌رو می‌شوند؛ به اضافۀ این‌که ما با ترکمنستان قرار داد داریم که مطابق آن در اوایل سال ۲۰۱۹ باید ۳۰۰ میگاوات برق بخریم و اگر نخریم، باید جریمه بپردازیم.»

از سویی هم، مسیر بامیان ۷۹ کیلومتر دورتر از مسیر سالنگ است و نیز ولایت‌هایی که پس‌از کابل در این مسیر قرار دارند رسانیدن برق آنها دو و نیم سال به تأخیر می‎افتد.

میرویس عالمی، رییس تجارتی شرکت برشنا می‌گوید: «عواقب تأخیر این است که ما قبلاً برای کابل یک گزینۀ برق ازبیکستان را داریم. هر سال که افغان‌ها به ازبیکستان می‌روند، یک سنت یا دو سنت قیمت برق را زیاد می‌سازند؛ چون ما الترناتیف نداریم و شما تصور کنید هر سنتی که اضافه می‌شود سر مردم افغانستان اضافه می‌شود.»

در حالی که با کشیده‌شدن لین برق وارداتی ترکمنستان به کابل، از هر دو مسیر به ولایت بامیان برق داده خواهد شد؛ با آن‌هم شماری از شهروندان کشور تأکید می‌ورزند که باید این لین برق از بامیان بگذرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان