شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنگ طالبان جهاد نیست

در همایش یادبود از مارشال فهیم، عبدرب رسول سیاف گفت که جنگ طالبان نه جهاد است، نه از بهر اسلام است و نه هم برای افغانستان، بل این جنگ برای تباهی کشور و مردم افغانستان است.

عبدرب الرسول سیاف گفت: “اگر این جنگ را به‌خاطر وطن می‌کنند، خدا شاهد است که این به‌خاطر وطن نیست، برای تباهی است. اگر این جنگ را به خاطر اسلام می‌کنند خدا شاهد است که برای اسلام نیست و کار شان جهاد نیست.”

آقای سیاف عملکرد‌های نیروهای دولتی را نیز ها ستود و گفت: “بعضی‌ها می‌گویند که جنگ در برابر مخالفان ناجایز است، این تشکیک است. من می‌گویم که دفاع از نوامیس ملی فرض است.”

در همین حال، رییس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی گفت کسانی که صلح را نمی‌پذیرد، مسؤولیت دنیا و آخرت را برعهده دارند.”آنانی‌که ندای صلح را رد می‌کنند، مسؤولیت دنیایی و اخروی آن را بر دوش می‌گیرند.”

از سویی هم، کریم خلیلی، معاون اول شورای عالی صلح اطمینان داد که در گفت‌وگو‌های صلح هیچ دستاوردی را قربانی نمی‌کنند.”به هیچ وجه، هیچ فردی افغانستان دستاورد‌ها را قربانی صلح، نه قبول دارد و نه هم قبول خواهند کرد.”

شفافیت در روند صلح یکی از خواست‌های مهم از حکومت وحدت ملی پنداشته می‌شود.

ادیب فهیم، پسر مارشال فهیم گفت: “با آن که صلح یک نیاز اساسی‌است، اما روند گفت‌وگوها با مخالفان باید شفاف باشد.”

بیشتر شرکت‌کننده‌گان این همایش بر قطع‌شدن دخالت‌های کشور‌های همسایه تأکید ورزیدند. برای رسیدن به صلح و پایان‌دادن به خشونت‌ها، هم‌دست‌شدن مردم پیام دیگر این همایش را بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان