شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکومت گلبدین و اعضای حزب او را با امتبازات ویژه به کابل می‌آورد

حکومت افغانستان، گلبدین حکمتیار و اعضای دیگر حزب اسلامی را، با امتیازات ویژه به کابل می‌آورد. طلوع‌نیوز به موافقت‌نامۀ صلح میان شورای عالی صلح، حزب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی افغانستان دست یافته‌است.

در این موافقت‌نامه، به مسایل بسیاری، از جمله موافقت روی چه‌گونه‌گی بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان، برگشت سران و اعضای حزب اسلامی به کشور و نیز دادن خانه به آنان پرداخته شده‌است.

پرداختن حقوقی همچون شهدا و معلولان، به کشته‌گان و زخمیان این حزب، بخش دیگری از این موافقت‌نامه را می‌سازد.

رعایت قانون اساسی، قطع پیوند با گروه‌های مسلح و هراس‌افگن و سهم‌گیری در تلاش‌ها برای تأمین ثبات در کشور، از عمده‌ترین شرط‌هایی استند که در این موافقت‌نامه، حزب اسلامی به عملی‌ساختن آن‌ها متعهد شده‌است.

در مقابل، اعضای این حزب می‌توانند که در هر بخش کشور، آزادانه و به گونۀ مصوون زنده‌گی کنند و فرماندهان و جنگ‌جویان این حزب هم، اگر خواسته باشند، می‌توانند در چارچوب نیروهای امنیتی جابه‌جا شوند.

در این موافقت‌نامه، به بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان، که همواره از پیش‌شرط‌های گروه‌های مخالف مسلح دولت برای پیوستن به روند صلح بوده‌است، نیز پرداخته شده‌است.
چند بخش از مواد این موافقت‌نامه، که با رنگ سرخ نشانی شده‌اند، ظاهراً هنوز روی آن‌ها توافق نشده‌است.

«هر دو طرف از خروج نیروهای نظامی خارجی بر اساس موافقت‌نامه‌ها برای تحکیم حاکمیت ملی و منافع علیای کشور حمایت نموده و باور دارند که افغان‌ها می‌توانند از طریق این وحدت و همبستگی، بحران ناشی از جنگ را مهار و با تهدید‌ها مقابله نمایند.»

قطب‌الدین هلال، رییس مشترک احزاب سیاسی حزب اسلامی می‌گوید: «ما امیدوار هستیم که روی همه مواد توافق صورت بگیرد و مساله تمام شود.»

در این موافقت‌نامه، به فراهم‌ساختن زمینۀ به برگشت اعضای کلیدی حزب اسلامی هم اشاره شده‌است و در این میان، از ۲۰ هزار خانواده زیر نام «مهاجر» نیز یاد شده‌است که باید از پاکستان و ایران به کشور برگردند.

کریم امین، عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید: «با وقار داخل کشور خود شوند و عوامل درازمدت جنگ را از بین ببرند. هدف ما ایجاد صلح پایدار و درازمدت است.»

در این میان، رهایی زندانیان حزب اسلامی، در صورتی که دعوای حق‌العبدی در برابر آنان نباشد، در زودترین زمان ممکن که بیشتر از سه ماه نیست، تأکید شده‌است.

دربارۀ آن اعضای حزب اسلامی هم که کشته شدند و از آنان خانواده‌هایی برجا مانده‌است، چنین آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان در جهت رسیده‌گی به بازماندگان شهدا و معلولین حزب اسلامی افغانستان مانند سایر شهدا و معلولین کشور اقدامات لازم را روی دست می‌گیرد.»

کاوه جبران، استاد دانشگاه در این‌باره می‌گوید: «سربازان ما روزانه کشته می‌شوند؛ روزانه زخمی می‌شوند؛ خانواده‌های‌شان در وضع بسیار بد اقتصادی قرار دارند؛ ولی حکومت اصلاً به آنان توجهی نمی‌کند؛ ولی بر عکس، به حزب اسلامی این کار را می‌کند!»

در بخش‌های دیگر این موافقت‌نامه، به چه‌گونه‌گی نقش حزب اسلامی در مسایل سیاسی کشور و آیندۀ خود گلبدین حکمتیار پرداخته شده‌است.

در موافقت‌نامه آمده‌است که حزب اسلامی، مشمول روند مشورتی برای تنظیم و تحقق سیاست‌های مهم دولتی و کشوری خواهد بود؛ در نهادهای دولتی سهم خواهد داشت و در همه انتخابات‌ها شرکت خواهد کرد.

بیرون‌کشیدن نام‌های اعضای کلیدی این حزب از فهرست‌های سیاه جهانی و فراهم‎ساختن دو تا سه محل مناسب برای بود و باش گلبدین حکمتیار هم از بندهای اساسی این موافقت‌نامه استند.

«رهبر جهادی افغانستان محترم گلبدین حکمتیار از طرف رییس جمهوری اسلامی افغانستان طی فرمانی خاص به‌خاطر تأمین صلح در کشور و تلاش‌های شان برای آزادی افغانستان مانند سایر رهبران محترم جهادی مورد اعزاز و احترام خاص قرار می‌گیرد.»

اسماعیل قاسم‌یار، مشاور روابط جهانی شورای عالی صلح می‌گوید: «ما تا حال هیچ دلیلی، که فکر کنیم که این مذاکرات به شکست مواجه می‌شود، ندیده‌ایم!»

با همۀ این‌ها، آگاهان از دادن چنین امتیازهایی به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به شدت انتقاد می‌کنند و از پیامدهای ناگوار آن هشدار می‌دهند.

احمد ارشاد خطیبی، استاد دانشگاه اظهار می‌دارد: «این امتیازات خیلی خطرناک است! موجب جدی‌شدن بسیاری از گروه‌های مسلح، به‌ویژه گروه حقانی خواهد شد و امتیازات بسیار زیادی آنان هم در آینده طلب خواهند کرد.»

موافقت‌نامۀ شورای عالی صلح، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و دولت جمهوری اسلامی افغانستان، ۳ فصل و ۲۵ ماده دارد و گفته می‌شود که چه‌گونه‌گی عملی‌شدن آن را، کمیسیونی ایجاد‌شده از افراد دو طرف نظارت خواهند کرد.

در موافقت‌نامه تأکید شده‌است که در صورت خلاف‌ورزی هر طرف از بندهای توافق‌شده، دو طرف با مشوره و گفت‌وگوهای دوستانه، مشکلات را حل خواهند ساخت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان