شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رئیس شورای عالی صلح افغانستان خواستار حمایت علمای دین از روند آشتی ملی شد

نشست شورای عالی صلح با حضور «محمد کریم خلیلی» رییس این شورا و علمای دینی افغانستان از ۳۴ ولایت این کشور در کابل برگزار شد.

 محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان از علمای شرکت کننده در این نشست خواست که صلح را مورد حمایت قرار داده و از نفوذ و تأثیرگذاری خود برای کشاندن مخالفان مسلح به روند صلح، استفاده کنند.

خلیلی گفت: اگر علما از صلح قاطعانه حمایت کنند، این روند مانند جهاد، به موفقیت خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه خشونت‌ها هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد و ضرورت برقراری صلح، بیش از پیش بر همه آشکار می‌شود، از علما انتظار می‌رود که تلاشهای صلح را «جهاد برای صلح» اعلام کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون، کارهای خوب و امیدوارکننده‌ای برای آغاز مذاکره رسمی با مخالفان مسلح، صورت گرفته که در فرصت مناسب از جزئیات آن به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این شورا در پنج ماه اخیر، مشغول بازسازی ساختارهای شورای عالی صلح در مرکز و ولایات، تدوین و نهایی سازیِ استراتژی جدید برای صلح و مشورت با شخصیت‌ها و محورهای مختلف سیاسی، مدنی و فرهنگی و کسب حمایت آنها از صلح بوده است.

«محمد اکرم خپلواک» رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان نیز در این نشست گفت: حضور علما از تمام ولایات افغانستان در این جلسه به این معناست که همه از صلح حمایت می‌کنند.

رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان از علمای شرکت‌کننده در این جلسه خواست که مشورت‌های عملی‌ خود را برای رسیدن به صلح ارائه کنند.

وی بر افغانستانی شدن پروسه صلح تأکید و اظهار امیدواری کرد که این روند با حمایت قاطع مردم افغانستان به موفقیت خواهد رسید.

همچنین در این نشست، «مولوی قیام الدین کشاف» رییس شورای سراسری علمای افغانستان، از روند صلح اعلام حمایت کرد و گفت: جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده و باید هرچه زودتر به این روند خاتمه داده شود.

«مولوی عبدالسلام ضعیف» یکی دیگر از علمای افغانستان نیز در این نشست ضمن ارائه پیشنهاداتی برای به موفقیت رسیدن روند صلح تاکید کرد که ما همه قربانیان جنگ هستیم و از صلح حمایت می‌کنیم.

مولوی ضعیف، اعتمادسازی میان دو طرف صلح را پیش از هر کار دیگری، مهم دانست.

 «محمد ایاز نیازی» خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان کابل با استناد به متون دینی، بر مسئولیت علما در قبال صلح تأکید کرد و گفت که علما می‌توانند صلح را در افغانستان برقرار سازند.

وی حضور و مشارکت زنان در روند صلح را ضروری دانست.

خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان از صلح به عنوان «فتح المبین» یاد و تأکید کرد که برای رسیدن به صلح باید به رفع موانع صلح توجه شود.

این عالم دینی، از صلح حُدیبیه به عنوان یک الگو یاد کرد و گفت که مسلمانان افغانستان باید توجه داشته باشند که پیامبر اسلام به صلح چه اندازه اهمیت داده و برای رسیدن به این هدف از چه مسائل مهمی چشم پوشی کرده است.

عبدالقدیر عالمی امام جمعه مصلی ابا صالح المهدی، صلح را یک ضرورت مهم دانست و حمایت علما از این برنامه را اعلام داشت.

عالمی بر وحدت و همدلی پیروان مذاهب اسلامی تأکید کرد و گفت که مردم افغانستان همیشه باهم متحد بوده و این اتحاد به تقویت و استحکام بیشتری نیاز دارد.

امام جمعه مصلی ابا صالح المهدی نقش علما را در تحقق صلح برجسته عنوان کرد.

همچنین در این نشست، شمار دیگری از عالمان دین سخنرانی کرده و حمایت خود را از روند صلح اعلام داشتند.

به گزارش شفقنا، به گفته مسئولان دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان، این جلسه مشورتی برای دو روز برگزار شده که در پایان نشست، قطعنامه‌ای از سوی علمای شرکت کننده صادر خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان