شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رهایی حدود دو هزار زندانی حزب اسلامی از زندان

سناتوران در مجلس سنا از رهایی حدود دو هزار زندانی مربوط به حزب اسلامی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که اگر در روند رهایی زندانیان حزب اسلامی دقت لازم صورت نگیرد، احتمال آن وجود دارد، زندانیانی که رها می‌شوند دوباره به صفوف طالبان برگردند.
پیشتر امین کریم، نماینده‌ی حزب اسلامی برای پیشبرد روند صلح با دولت گفته بود براساس توافق صلح، قرار است در هفته‌های آینده حدود ۲۰۰۰ زندانی مربوط این حزب از زندان‌های افغانستان آزاد شوند.
اما سناتوران می‌گویند برخی از زندانیانی که قرار است در نتیجه‌ی توافق صلح با حزب اسلامی رها شوند، به اتهام همدستی با طالبان و جنگ علیه دولت بازداشت شده‌اند و رهایی دوباره‌ی آنان برای امنیت ملی کشور خطرناک خواهد بود.
گلالی اکبری یک عضو سنا در نشست روز یک‌شنبه این مجلس گفت: «بر اساس توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی، قرار است امروز یا فردا حدود ۲هزار زندانی منسوب به این حزب از زندان پلچرخی رها شوند؛ اما نگرانی‌های وجود دارد که رهایی این زندانیان بازهم مثل گذشته برای دولت و مردم افغانستان درد سر ساز نشود.»
خانم اکبری افزود، برخی این زندانیان اعضای برجسته‌ی گروه طالبان هستند و به همین دلیل زندانی شده‌اند و اگر حکومت این مسأله را جدی بررسی نکند بازهم مردم افغانستان قربانی خواهند شد. به گفته‌ی وی، در گذشته نیز رهایی زندانیان طالبان از زندان مشکلات زیادی را برای امنیت ملی و مردم افغانستان به‌وجود آورده اند.
فضل‌هادی مسلم یار، رییس مجلس سنا گفت که در روند رهایی زندانیان حزب اسلامی از زندان باید دقت بیشتر صورت گیرد.
آقای مسلم یار گفت: «خواهش ما از حزب اسلامی نیز این است که توافق‌نامه‌ی صلح با دولت سوءاستفاده نکند و زندانیانی را به توافق‌نامه‌ی صلح با دولت پابند هستند را آزاد کند نه این‌که زندانیان رها شده دوباره در برابر دولت و مردم افغانستان جبهه بگیرند.»
پیشتر امین کریم در گفت‌وگو با اطلاعات روز در این مورد گفته بود که هدف از آزاد سازی جنگجویان طالبان از بازداشتگاه‌ها زمینه‌سازی برای پیشبرد گفت‌وگوی‌های صلح بین دولت و گروه طالبان پنداشته شده است.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بارها گزارش‌های منتشر شده که نشان می‌دهد اعضای طالبان که از زندان‌ها رها شده‌است، دوباره به صفوف طالبان پیوسته و در حملات هراس‌افگنانه سهم گرفته‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان