شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » زمینه‌سازی برای نوآوری؛ پنج نفر برتر فناوری ارتباطات در افغانستان انتخاب شد

نخستین کنفرانس تکنولوژی معلوماتی در کابل، امروز پنج‌شنبه (۲جدی)، در مرکز رقابتی تکنولوژی برگزار شد.  در این نشست فریده مومند وزیر تحصیلات عالی، رولا غنی بانوی نخست کشور، داکتر نظیر پیروز رییس مرکز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های تکنولوژی معلوماتی و شماری از استادان اشتراک کرده بودند. گفته می شود این مرکز به هدف رشد تحقیق در افغانستان و فعالیت‌های تکنولوژی نوین برای جوانان افغان تاسیس شده است.

فربده مومند سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت، وزارت تحصیلات عالی به عنوان یک نهاد با صلاحیت تحصیلی و علمی در افغانستان، از مراکز تحقیقاتی و تکنولوژی حمایت کرده و جوانان را در این عرصه برای فعالیت‌های شان حمایت خواهد کرد.

خانم مومند ابراز داشت، عصر کنونی، عصر تکنالوژی است و جوان افغانستان باید تلاش کند تا خود را معیارهای جهانی برابر نماید.

در این نشست رولا غنی بانوی نخست افغانستان نیز اشتراک کرده بود. او از مسوولان این مرکز قدردانی کرده و هدف از شرکت خود در این برنامه را، تشویق جوانان افغان گفت و تاکید کرد که وجود چنین مراکزی یک ضرورت جدی است.

خانم غنی گفت که “وجود یک مرکز تکنولوژی در افغانستان یک مساله ضروری است. برای تشویق و پشتبیانی جوانان در عرصه تحصیل، وجود این گونه مراکز بسیار مهم است.”

خانم غنی افزود، “من و رییس جمهور همواره برای رشد سطح تحصیل جوانان کار کردیم و از تاسیس چنین مراکز حمایت می کنیم.” او افزود تاسیس مرکز تکنولوژی معلوماتی یک آغازی خوب برای بهبود وضع تحقیقات در افغانستان است و ادامه داد که استفاده از پیشرفت های قرن بیست و یک و راهی برای سرپاه ایستان افغانستان در چنین مراکزی نهفته است.

با این حال، داکتر نظیر پیروز رییس مرکز خلاقیت‌ها و نوآوری تکنولوژی، نوع نگاه به تحصیل و آموزش و پرورش در افغانستان را نقد کرده و گفت که متاسفانه “ما در افغانستان همیشه اول خانه را می سازیم، سپس زمین‌اش را بررسی می کنیم.”

او تأکید کرد که “مرکز تکنولوژی معلوماتی برای جوانانی است که در مراکز شخصی و دولتی مصروف تحصیل هستند و ما برای این جوانان فضای را ایجاد کرده ایم تا فعالیت های شان را بهبود بخشیده و خلاقیت و نوآوری شان را در این جا پیاده کنند.”

این مرکز برای تحقیق در راستای نیازمندی‌های جامعه افغانستان است و جوانانی که تازه از دانشگاه‌ها از رشته کمپیوتر ساینس فارغ می‌شوند، را کمک می کند تا ایده‌ها و برنامه های شان را عملی نماید.

در جریان رقابت‌های این مرکز، میان جوانان در راستای تکنولوژی معلوماتی، بیست نفر اشتراک کرده بودند و از این میان، پنج تن آنان به حیث رقابت کننده برتر انتخاب و از سوی بانوی اول افغانستان جایزه دریافت کردند.

این مرکز در حالی امیدی برای بخش تکنالوژی ایجاد کرده که فضای مجازی و سیستم های ادارات حکومتی  افغانستان به شدت آسیب پذیر و قابل نفوذ اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان