شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سازمان ملل از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داد

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۵ به بالاترین سطح خود در چهارده سال اخیر رسیده است.

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش سالانه خود در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان نوشته که این آمار با ۱۱ هزار و دو نفر (۳۵۴۵ کشته و ۷۴۵۷ زخمی) نسبت به سال ۲۰۱۴ چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از نظر یوناما، غیرنظامی کسی است که به صورت فعال در امور نظامی اشتغال ندارند. ماموران پلیس و کارمندان اداره امنیت ملی افغانستان شامل این تعریف نمی‌شوند.

در این گزارش آمده که عناصر ضد دولتی عامل تلفات ۶۲ درصد از غیرنظامیان ثبت‌شده هستند، در حالی که عامل تلفات ۱۷ درصد دیگر نیروهای طرفدار دولت هستند، عامل تلفات ۱۷ درصد دیگر ناشناس هستند و ۴ درصد دیگر از این تلفات به انفجار مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ نسبت داده شده است.

در این گزارش همچنین آمده که کم‌تر از نیم درصد تلفات غیرنظامیان در افغانستان در اثر شلیک موشک از خاک پاکستان به افغانستان بوده است.

سازمان ملل در گزارش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۵ افزوده که تلفات زنان با افزایش ۳۷ درصدی و تلفات کودکان با افزایش ۱۴ درصدی، قابل توجه است. دانیل بل، رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفته که کودکان یک چهارم و زنان یک دهم تلفات غیرنظامیان سال ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دهند.

یوناما بیشترین آمار کشته و زخمی شدن غیرنظامیان (۱۱۱۶ کشته و ۳۰۲۱ زخمی) را به درگیری‌های زمینی نسبت داده و افزوده که بمب‌گذاری کنار جاده‌ها عامل اصلی این تلفات است. بمب‌گذاری کنارجاده معمولاً به گروه‌های شورشی نسبت داده می‌شود.

نیکولاس هیسم، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان تلفات غیرنظامیان را “غیرقابل قبول” اعلام کرده و افزوده: “ما از کسانی که چنین رنجی را بر مردم افغانستان تحمیل می‌کنند می‌خواهیم که اقدامات جدی را برای حفاظت از غیرنظامیان روی دست گیرند و به کشتن و زخمی کردن غیرنظامیان در ۲۰۱۶ پایان دهند.”

همچنین زید رعد حسین، رئیس کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفته: “مردم افغانستان از حملات وحشیانه و بی‌هدفی رنج می‌برند که بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع هستند. این حملات تقریبا با معافیت کامل صورت می‌گیرد. عاملان خشونتی که توسط یوناما و کارمندان من مستندسازی شده، باید پاسخگو شوند.”

یوناما در گزارش خود از شورشیان خواسته که از هدف قرار دادن عمدی محلات غیرنظامی، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، قاضیان و دادستان‌ها، کارمندان غیرنظامی دولت، آموزگاران، اماکن مقدس و محلات فرهنگی خودداری کنند.

دفتر سیاسی سازمان ملل تاکید کرده که شورشیان باید بمب‌گذاری در محل‌های عبور و مرور غیرنظامیان را متوقف کنند و از انجام حملات انتحاری نامتناسب و بدون تفکیک، شلیک هاوان (خمپاره)، موشک و پرتاپ بمب به محل‌های مزدحم خودداری کنند.

سازمان ملل همچنین از دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی خواسته که از پرتاپ هاوان و حملات هوایی در محلات غیرنظامی خودداری و گروه‌های مسلح غیرمسئول را به صورت فوری خلع سلاح کنند.

در گزارش یوناما از نظامیان بین‌المللی خواسته شده که تحقیقاتی مستقل، بی‌طرف و شفاف را در مورد حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز انجام دهند، یافته‌های آن را به اطلاع عموم برسانند و عاملان را در مقام پاسخگویی قرار دهند.

بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز، سال گذشته و در جریان سقوط این شهر به دست گروه طالبان، هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی قرار گرفت.

دفتر یوناما ثبت تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و پس از آن هر ساله گزارشی در این مورد منتشر می‌کند. در این گزارش‌ها آمار تلفات رو به افزایش بوده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان