شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیاست خارجی دولت فعال است و افغانستان در سال آینده موقف بهتری خواهد داشت

افغانستان خانه مشترک همه است و فارغ از هر اندیشه و خط و ربطی، آحاد افراد، شخصیت های حقیقی و حقوقی، جریان ها و احزاب بزرگ و کوچک، همه دست به دست هم دهند و برای خارج کردن کشور از بحران خطرناک کنونی، همکاری جدی را روی دست بگیرند. این مطلب توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری در دیدار با همایون جریر، مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور غنی عنوان گردید.

دبیر کل حزب اسلامی تبیان گفت: در مواجهه با بحران کنونی و مقابله با دشمنان افغانستان و بر قراری صلح و ثبات در کشور، علاوه بر حضور اقشار مختلف در صحنه، فعال بودن سیاست های داخلی و خارجی از سوی حکومت وحدت ملی کارساز خواهد بود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود و ضعف و سستی دولت در حوزه سیاست داخلی و خارجی و واگذاردن میدان به رقیب خود پاکستان در راستای ایجاد ائتلاف با روسیه و چین علیه منافع افغانستان، گفت: هنوز فرصت باقی است و بایستی دولت افغانستان تلاش کند تا این ائتلاف استحکام پیدا نکرده و روند به نفع افغانستان تغییر پیدا کند.

حسینی مزاری گفت: حزب اسلامی تبیان از تشکلاتی است که نسبت به کشور دلسوز بوده و مجموع نقد و انتقاد آن به جهت متوجه ساختن دست اندرکاران به ضعف ها و کاستی ها و تلاش بیش از گذشته برای پیروزی علیه وضعیت نابه سامان موجود داخلی و خارجی کشور است.

وی با بیان مواضع فکری و سیاسی تشکیلات یادآورگردید: رویکرد کنونی فکری و سیاسی ما انتخابی بوده، از آغاز مبارزه تا حالا روی آن اصرار ورزیده و با افتخار در راستای پیگیری خواستهای خود پای فشرده، جهت تحقق آن از هیچ تلاش و کوششی فروگذارنخواهیم بود.

دبیرکل حزب اسلامی تبیان با ضروردانستن همکاری شخصیتها و تشکلات فرهنگی و سیاسی عنوان کرد: حزب اسلامی تبیان با داشتن اندیشه روشن و حفظ و نگهداری آن، آمادگی دارد با تمام جریانات دیگر، در جهت کمک به حل بحران کنونی و حرکت کشور به سمت رشد و تعالی همکاری همه جانبه داشته باشد.

آقای مزاری، با انتقاد از رویکرد آقایان غنی و عبدالله جهت حل نکردن اختلافات داخلی و ضعف در رفتار به سمت ایجاد انسجام عمومی، گفت: حمایت از حکومت وحدت ملی از سیاست های اصلی حزب اسلامی تبیان بوده و تلاش برای تسریع روند صلح در کشور از گامهای اساسی برقراری ثبات در افغانستان است و ورود حزب اسلامی در این عرصه و امضای تفاهمنامه صلح با دولت افغانستان برای حال و آینده کشور مفید خواهد بود.

وی حزب اسلامی را از جریانهای بزرگ افغانستان خواند و ورود آن به فضای فعالیت های سیاسی و حمایت از روند کنونی را امیدوارکننده توصیف کرد.

حسینی مزاری با برشمردن سوابق کاری آقای جریر در عرصه جهاد و سیاست و ارتباطات با سابقه از سال ۱۳۶۹ به این طرف یادآورگردید: اگرچه از گذشته روابط همکاری و آشنایی وجود داشته اما قطعا تداوم ارتباط و همکاری دوجانبه چه در عرصه همکاری با حکومت و یا تعامل با حزب اسلامی به رهبری مهندس گلب الدین حکمتیار
در راستای رشد و پیشرفت کشور مؤثر خواهد بود.

در ادامه، آقای جریر با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با حسینی مزاری و یادآوری از سوابق روابط نزدیک و همکاری دوجانبه چه در پاکستان و خارج از آن، گفت: دولت افغانستان نسبت به گذشته، در بسیاری عرصه ها جنب و جوش بیشتر داشته و توانسته موفقیت های خوبی به دست بیاورد.

مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور کشور گفت: در موضوع صلح دولت افغانستان بسیار مصر بوده و سعی دارد در این راستا جدیت بیشتری به خرچ بدهد که یکی از نتایج آن امضای تفاهمنامه با انجنییر صاحب حکمتیار، رهبر حزب اسلامی است و کار تا جایی پیش رفته و به زودی این رهبر جهادی وارد کابل خواهد گردید.

داماد آقای حکمتیار با بررسی وضعیت موجود و عوامل بحران افزود: افغانستان درعرصه های مختلف رویکرد خوبی را در پیش گرفته و امیدوار به دست آوردن موفقیت های بیشتر بوده به گونه ای که موقف افغانستان در سال آینده شمسی از جایگاه بالایی برخوردار خواهد بود.

آقای جریر سیاست خارجی حکومت افغانستان را بسیار فعال و اثرگذار توصیف کرد و ائتلاف روسیه، چین و پاکستان را غیر مهم توصیف کرد و گفت: بدون حضور افغانستان در نشستهای منطقه ای و جهانی، به هیچ وجه، هیچ نشستی نمی تواند از اعتباری برخوردارباشد.

مشاور ارشد ریاست جمهوری عنوان کرد: اگرچه طالبان سعی دارد حمایت های خارجی دست و پا کند و با تکیه بر آن چند صباحی عمر نماید اما عملیات های جنایتکارانه اخیر این گروه در افغانستان، آخرین تلاش های آن بوده و به هیچ وجه نمی تواند با ادامه این رویکرد جایگاهی در کشور پیدا کند.

آقای جریر همکاری حزب اسلامی تبیان با دولت را مفید ارزیابی کرد و در رابطه با رویکرد حزب اسلامی به رهبری مهندس حکمتیار، درحوزه ارتباط با احزاب شیعی گفت: رابطه حزب از گذشته با احزاب و جریانهای شیعی استتراتیژیک بوده و ازین پس نیز همکاری چندجانبه بین حزب اسلامی و مردم شیعه برای آینده افغانستان ضروری خواهد بود.

داماد آقای حکمتیار ابراز امیدواری کرد که ارتباطات فیمابین تداوم داشته و در عرصه های عملی بیشتر و بهترتبارز پیدا کند.

آقای جریر وعده سپرد تا هر همکاری ی که از توانش بر بیاید با حزب اسلامی تبیان و شخص آقای حسینی مزاری دریغ ننماید.

گفتنی است؛ آقای جریر از شخصیتهای تاثیر گذاردر دوران جهاد مقدس و پس از آن بوده و در زمان حاکمیت طالبان حرکت های صلح خواهانه را در کشورهای مختلف خارج، آن هم با حضور شخصیتهای مهم تاثیر گذار داخلی و خارجی رهبری می کرد.

قبل از سقوط طالبان، گروه تحت رهبری وی به نام گروه صلح قبرس معروف بود. آقای جریر در کنفرانس بن نیز حضور فعال داشت اما از آن پس تا انتخابات سال ۱۳۹۳ در خارج از کشور به سر می برد و بعد از به وجود آمدن حکومت وحدت ملی و با دعوت آقای غنی، به عنوان مشاور ارشد سیاسی ایشان ایفای وظیفه می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان