شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شانزده سال پس از ۱۱سپتمبر؛ شهروندان می‎گویند مشکلات‎شان بیشتر شده

با آن‎که شانزده سال پیش ایالات متحده امریکا به هدف مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد و گروه القاعده را از بهر حمله بر برج‎های تجارتی در امریکا، آماج قرار داد، اما، اکنون شهروندان می‎گویند که از آن زمان تاکنون به مشکلات آنان افزوده شده است.

شهروندان می‏گویند در شانزده سال حضور امریکا در افغانستان، نه تنها زنده گی آنان بهتر نشده است، بل در نتیجه جنگ‎ها با ده‎‏ها چالش و درد نیز آشنا شده اند.

گل آغا، با خانوادۀ هژده نفری اش سه سال می‎شود که از جنگ‎ها در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان به کابل آمده است و اکنون در زیر یک چادر زنده گی می کند.

کودکان اش از رفتن به مکتب محروم هستند و در آرزوی زنده گی آرامش در سال های پیش از جنگ است.

گل آغا در این باره می‎گوید: «ما، روزگار ما، هر روز بدتر می‎شود و در یک حالت بد زنده گی می کنیم. پول‎ها را قوماندانان و وکیلان حیف و میل می کردند.»

اما رهبران حکومت وحدت ملی، رویداد یازدهم سپتمبر را یک نقطۀ عطف در تاریخ معاصر جهان می‎دانند. عبدالله عبدالله، رییس اجراییه می‎گوید که افغانستان نخستین قربانی هراس افگنی بوده است.

وی می افزاید: «نهم و یازدهم سپتامبر در تاریخ معاصر در دو دهه اخیر، یک نقطه عطف بود که دنیا را بیشتر متوجه خطر هراس افگنی ساخت و افغانستان قربانی نخست هراس افگنی بوده است.»

اکنون که شانزده سال از جنگ امریکا در افغانستان می گذرد، نه تنها که طالبان و القاعده از کشور نابود نشدند، بل همین اکنون به شمول داعشیان بیست گروه هراس افگن در بخش هایی از کشور درگیر نبرد با نیروهای دولتی هستند.

فرامرز تمنا، آگاه روابط بین الملل اظهار داشت: «در عرصۀ امنیتی، ایالات متحده امریکا آنقدر موفق نبود که انتظارش می رفت به دلیل این که شبکه های تروریستی به غیر از القاعده به شمول داعش و طالب در حال رشد است.»

رمضان بشردوست، عضو مجلس نماینده گان نیز تصریح کرد: «متأسفانه که امنیت ما بد تر شده، اقتصاد روز به روز به حالت خرابی روان است، بیکار افزایش پیدا کرده است و هر روز خون افغان ها ریختانده می شود.»

از سال دو هزار و یک بدینسو، بیش از یک صد میلیارد دالر کمک های جامعه جهانی در افغانستان سرازیر شده است، اما همین اکنون سی و نه درصد شهروندان افغانستان، زیر خط فقر به سر می برند.

از سویی دیگر، نبرد با هراس افگنی نیز در این شانزده سال این پدیده را از کشور دور نساخته است و هر روز شهروندان کشور در این نبرد قربانی می دهند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان