شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شورای عالی صلح افغانستان با رهبری جدید شروع به کار می‌کند

دولت افغانستان، ساختار جدید رهبری شورای عالی صلح افغانستان را اعلام کرد.

در صفحه رسمی فیسبوک دفتر ارتباطات محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، آمده است که سید احمد گیلانی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان و محمد کریم خلیلی به عنوان معاون ارشد او تعیین شده است.

سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی است و محمد کریم خلیلی معاون دوم حامد کرزی، رئیس جمهور سابق بود.

همچنان حاجی دین محمد والی پیشین کابل، عطاءالرحمان سلیم، مولوی خبیر، حبیبه سرابی والی پیشین بامیان و آقای خدام به عنوان معاونین دیگر این شورا تعیین شده‌اند. آقای رفیقی به عنوان رئیس دارالانشاء/دبیرخانه شورای عالی صلح و فاروق بشیر به عنوان معاون او تعیین شده است.

شورای عالی صلح افغانستان در مهرماه سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد. این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن بود. رئیس این شورا، برهان‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. آقای ربانی در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در یک حمله انتحاری کشته شد. پس از او صلاح‌الدین ربانی پسرش سرپرست شورای عالی صلح شد. او اکنون در کابینه آقای غنی، وزیر امور خارجه است.

در صفحه فیسبوک دفتر ارتباطات معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نوشته شده که شورای عالی صلح با رهبری جدید پس از برگزاری جلسه عمومی مشورتی صلح با حضور همه اعضای شورا و شخصیت‌های ملی تاثیرگذار افغانستان، با صدور فرمان ریاست جمهوری به زودی کار رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

جلسه مقدماتی و مشورتی برای آغاز کار شورای عالی صلح امروز (یکشنبه ۲ حوت) برگزار شده است.

آقای غنی در این نشست گفته است “ما همیشه طرفدار صلح با عزت برای کشور و مردم افغانستان هستیم و امیدواریم که هیات رهبری جدید شورای عالی صلح با استفاده از تجربیات گذشته زمینه اجماع ملی و سیاسی را بر اساس نقشه راه صلح فراهم کند. “

همچنان آقای دانش گفته که پروسه صلح و هم چنین فعالیت‌های شورای عالی صلح در گذشته با ابهامات و مشکلاتی مواجه بوده؛ اما امیدوار است در این دوره جهت شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی، اهداف، صلاحیت ها و مکانیزم فعالیت ها و نقش شورا در مذاکرات صلح به صورت مدون تنظیم شود.

سید احمد گیلانی رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان

سید احمد گیلانی متولد ۱۹۳۲ در ولایت شرقی ننگرهار است و نسبتش به عبدالقادر گیلانی بنیانگذار طریقت قادریه می‌رسد. خانواده آقای گیلانی در افغانستان دارای نفوذ مذهبی و سیاسی قابل توجهی است و از ده‌ها سال پیش در این عرصه نقش بازی کرده است.

آقای گیلانی “پیر” طریقت صوفیه قادریه در افغانستان دانسته می‌شود و دارای نفوذ مذهبی است. او با توجه به همین جایگاه مذهبی خود در سال‌های اشغال کشور از سوی ارتش شوروی، اقدام به تشکیل حزب محاذ ملی کرد و تا حال رهبری آن را به عهده دارد.

محاذ ملی در دهه‌های شصت خورشیدی یکی از اعضای ائتلاف هفتگانه مستقر در پیشاور بود، اما در دهه هفتاد با در گرفتن جنگ‌های داخلی به حاشیه رانده شد و در سال‌های اخیر هم نقش چندانی در صحنه سیاسی نداشته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان