شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس و برخی تجار ثروتمند افغانستان حامیان مالی طالبان

تلفات غیرنظامیان در افغانستان حامیان مالی طالبان را واداشته که دیگر این گروه را حمایت مالی نکنند و درحال حاضر طالبان با بحران مالی مواجه هستند.

شماری از منابع دیپلماتیک و اطلاعاتی طالبان به روزنامه گاردین چاپ بریتانیا گفته‌اند که طالبان افغانستان با بحران مالی روبرو شده و حامیان مالی خارجی این گروه تمایلی به حمایت بیشترمالی طالبان ندارند.

گاردین گزارش داد: این منابع گفته‌اند که بیشتر قریانیان حملات طالبان در افغانستان غیرنظامیان هستند نه نیروهای خارجی و به همین منظور حامیان مالی طالبان چندان تمایلی به حمایت مالی بیشتراز طالبان ندارند.

طالبان با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند

«ملا رحمت الله کاکازاده» یک دیپلمات ارشد رژیم طالبان به گاردین گفته با وجود اینکه در سال گذشته میلادی طالبان دستاوردهای خوبی در میادین نبرد داشته اما این گروه به شدت با بحران مالی دست و پنچه نرم می‌کند.

«ملا رحمت الله» می گوید که کشته شدن غیرنظامیان در افغانستان ازسوی طالبان و کارگذاری مین‌های کنار جاده‌ای توسط این گروه جنگ جاری را در افغانستان به یک نبرد منفور تبدیل ساخته است.

به گفته ملا رحمت الله حامیان مالی خارجی طالبان تاکید دارند که آنان این پول را به خاطر کشتن نیروهای خارجی به طالبان کمک می کنند نه اینکه طالبان فقط با استفاده ازاین پول‌های به دست آمده اقدام به کارگذاری مین‌‌های کنار جاده‌ای نمایند که سبب کشتار غیرنظامیان و کودکان در افغانستان شود.

این گزارش می‌افزاید: طالبان بیشتر کمک‌های مالی‌شان را از سوی هوادارانشان در سراسر منطقه به دست می‌آورند از جمله بازرگانان ثروتمند افغانستان و عرب‌ها در خلیج فارس کسانی هستند که از مدت‌های طولانی طالبان را حمایت مالی می‌نمایند.

به گفته این منابع، اکنون طالبان با مشکلات مالی دست به گریبان است و حتی شماری از افراد طالبان که در میادین جنگ افغانستان به شدت زخمی می‌شوند در بیمارستان‌های خصوصی پاکستان به خاطر تصفیه نکردن صورت حساب‌هایشان تحویل گرفته نمیشوند.

کاکازاده می افزاید که خروج بیشتر نیروهای خارجی از افغانستان درسال ۲۰۱۴ میلادی  و درگیری‌های داخلی خونین طالبان مشروعیت جنگ در افغانستان را زیرسوال برده اما طالبان هنوز هم در تلاش هستند که با شعارهای مبارزه علیه اشغالگران خارجی جنگ افغانستان را مشروعیت داده و به این نبردهایشان ادامه بدهند.

روابط دوستان کاکازاده با رهبران طالبان

هرچند کاکازاده از شرکت کنندگان ۱۵ سال جنگ در افغانستان نیست اما وی هنوز هم روابط نزدیک و دوستانه با رهبران طالبان دارد و دیدگاه‌های کاکازاده با دیگر منابع طالبان که روزنامه گاردین با آنها مصاحبه کرده همخوانی دارد.

درهمین حال یک منابع نزدیک به رهبر فعلی طالبان به گاردین گفته که برای اولین درماه ژوئیه سال گذشته و پس ازخبر مرگ ملا عمر رهبر و بنیان گذار گروه طالبان کمک‌های مالی خارجی به این گروه کاهش یافت. ملا عمر ۲ سال قبل در پاکستان مرده بود اما خبر مرگ وی سال قبل رسانه‌ای شد.

هم چنین کشته شدن ملا اختر منصور جانشین ملا عمر توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان بیشتر به منابع مالی طالبان آسیب زد، چون ملا اخترمنصور که خود در تجارت غیرقانونی مواد دخیل بود در بیشتر تجارت‌های بزرگ مالی با حامیان خارجی طالبان نیز درگیر بود.

ازسویی هم یک منبع دیگر طالبان به گاردین می‌گوید تنها درآمد مالی طالبان که گرفتن مالیات از کشت و قاچاق تریاک در افغانستان بود نیز با مشکلاتی رو برو شده است، به گفته این منابع در مناطق جنوبی افغانستان بارها طالبان به خاطر تجارت غیرقانونی تریاک با هم درگیر شده واین مسئله سخت منابع مالی طالبان را آسیب رسانده است.

درگیری رهبر طالبان با رئیس شورای نظامی

در تابستان سال جاری میلادی «ملا هبت‌الله اخندزاده» رهبر فعلی طالبان که فاقد تجربه جنگی میباشد در بعضی موارد با «ملا ابراهیم صدر» رئیس شورای نظامی طالبان که در ولایت پرسود تریاک هلمند مستقر است درگیر شده است.

یک منبع طالبان می‌گوید که ملا صدر، ملا هبت الله را برای مبارزه در افغانستان فراخوانده و گفته است تازمانیکه به این در خواست وی پاسخ داده نشود دیگر حاضر نیست به شورای کویته پول نقد بفرستد.

به گفته این منبع طالبان «ملا ابراهیم صدر» با ارسال نامه‌ای از «ملا هبت‌الله» انتقاد کرده و گفته است که زندگی دریک جای امنی مانند پاکستان به معنی مبارزه درافغانستان نیست.

درهمین حال یک مقام اطلاعاتی طالبان می‌گوید که درزمان ملا اخترمنصور بیشترین منابع مالی شورای کویته ازطریق تجارت غیرقانونی از ولایت هلمند به دست می‌آمد اما پس ازکشته شدن ملا اختر منصور، ملا ابراهیم صدر فرستادن پولهای نقد به شورای کویته را متوقف کرده و از ملا هبت‌الله خواسته که پاکستان را ترک کرده و باید به ولایت هلمند مستقر شود.

هم چنین کاکازاده می افزاید که یک توافق گسترده در میان چهره‌های ارشد طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان وجود داشت و این حلقه کلان طالبان به این باور بودند که برای پایان دادن به درگیری‌های فعلی باید تلاش‌هایی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان صورت گیرد اما نیروهای رزمی طالبان با چنین طرح های مخالفت داشتند.

کاکازاده می‌افزاید هرچند نیروهای رزمی طالبان هیچ نظری درباره طرح‌های طالبان ندارند اما ۹۰ درصد رهبری طالبان بر این باورند که دیگر این گروه قادر نخواهد بود که دوباره در افغانستان حکمروایی کنند و چنین طرح‌هایی را هم در نظر ندارند. وی می گوید که بعضی موفقیت‌های طالبان در میادین نبرد به ویژه در ولایت قندوز به این معنی نیست که طالبان میتوانند از راه نظامی در افغانستان به پیروزی دست یابند.

طالبان توان و انرژی سابق را ندارند

به گفته کاکازاده طالبان برای تصرف ولایت قندوز یک سال خود را آماده می‌کردند و توانستند که این شهر را فقط برای یک هفته اداره کنند نه زیاد از آن، درحالیکه افغانستان دارای ۳۴ ولایت است و نیاز دارد که طالبان ۳۴ سال دیگر برنامه‌ریزی کنند تا هر ولایت را برای یک هفته تصرف نمایند.

کاکازاده می‌گوید طالبان دیگران توان و انرژی سابق را ندارد و دولت افغانستان نیز نمی‌تواند از راه نظامی در جنگ افغانستان به پیروزی دست یابد. وی تاکید می‌کند که تمرکز بیشتر طالبان روی مبارزه به جای چگونگی آغاز گفت‌وگوهای صلح به بن بست فعلی ادامه میدهد.

کاکازاده می گوید درحالیکه ملا اختر منصور ازسوی بعضی تحلیلگران تند رو خواند میشد اما درزمان رهبری او یک لابی قوی درمیان طالبان وجود داشت که خواهان آغاز گفت‌گوهای  صلح با دولت افغانستان بودند.

به گفته کاکازاده اخترمنصور بر این باور بود که ادامه جنگ به نفع افغانستان نیست و سخت در تلاش بود تا زمینه گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان را فراهم سازد.

گفته میشود که ملا اخترمنصور استراتژی چگونگی آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان و جامعه بین المللی که توسط کاکازاده درسال ۲۰۱۳ میلادی تهیه شده بود را تایید کرده است.

اما ملا اخترمنصور پس از نخستین دیدار رسمی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان که به میزبانی پاکستان درسال ۲۰۱۵ میلادی در شهری «مری» اسلام‌آباد برگزار شده بود عقب‌نشینی کرد.

عقب‌نشینی طالبان از گفت‌وگوهای صلح

درحالیکه پاکستان یک همکار نزدیک طالبان به شمار میرود و اکثر رهبران گذشته و فعلی طالبان در این کشور به سرمیبرند، اما کاکازاده می‌گوید که برای ملا اختر منصور و دیگر چهره‌های رهبری طالبان میانجیگیری پاکستان در روند گفت‌وگوهای صلح قابل قبول نبود و به همین منظور طالبان از این گفت‌وگوها عقب نشینی کردند.

کاکازاده می افزاید که طالبان درتلاش هستند تا از هر راه ممکن از پاکستان خارج شوند تا دربین شهروندان افغانستان مورد احترام قرار بگیرند. کاکازاده می‌گوید که طالبان نمی‌خواهند که چنین تصوری شکل بگیرد که این گروه به خاطر منافع دیگران وارد مذاکره با دولت افغانستان میشوند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در رابطه به بازداشت اخیر مقام‌های بلند پایه طالبان در شهر کویته و هشدار مقام‌های پاکستانی به دیپلمات‌های طالبان مبنی بر آغاز گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان بدون درمیان گذاشتن اسلام‌آباد، کاکازاده می‌گوید که پاکستان بارها ازچنین تکنیک‌هایی دربرابر طالبان کارگرفته است.

پاکستان پیش به سوی انزوا

کاکازاده تاکید دارد که درحال حاضر پاکستان به سرعت به سوی انزوا به پیش میرود و بازداشت مقامات طالبان در پاکستان یک راه حل نیست چون چنین اقداماتی برای این گروه قابل قبول نخواهد بود. به گفته وی پاکستان تنها تسهیل کننده گفتگوهای صلح است نه دخالت کننده این روند.

بازداشت‌های اخیر طالبان در شهر کویته خشم شماری از فرماندهان طالبان را برانگیخت و حتی «سید محمد طیب آغا» رئیس پیشین دفتر سیاسی طالبان درقطر با ارسال نامه‌ای به «ملا هبت الله آخندزاده» از او خواست که رهبری طالبان را از پاکستان به افغانستان انتقال دهد.

در این نامه سید طبیب آغا حتی از آخند زاده خواسته بود که خشونت‌ها درافغانستان را کاهش دهد و تمام روابطش را با اداره اطلاعاتی پاکستان «آی‌اس‌آی» قطع سازد. اما کاکازاده با رد این درخواست طبیب آغا می گوید که اگر رهبری طالبان تصمیم بره ترک پاکستان بگیرند ظرف یک هفته همه کشته خواهند شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان