شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » صلح افغانستان نیازمند اجماع بین‌المللی؛ مسائل زیادی پشت پرده‌ وجود دارند

مشاور امور بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به عدم ثبات در این کشور اظهارداشت که مسائل زیادی پشت پرده‌ وجود دارند که برای تامین صلح باید یک اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی بوجود آید.

«اسماعیل قاسمیار» مشاور امور بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که این شورا مرجع معتبری در روند صلح است اما باید اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه تشکیل شود.

وی افزود: شواری عالی صلح وجود دارد اما خبری از صلح نیست زیرا مسائل پشت پرده زیادی وجود دارند.

قاسمیار تصریح کرد که با ایجاد اجماع بین‌المللی باید بازیگران اصلی در افغانستان را به همراهی وادار کرد و بطور نمونه با فعال شدن روسیه مفهوم این بازی بزرگ روشن‌تر شده است.

مشاور شورای عالی صلح افغانستان همچنین با انتقاد از کشورهای غربی گفت که با وجود حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان هنوز هم خشونت‎ها کاهش نیافته و مراکز مخالفان مسلح در آنسوی مرزها از بین نرفته است که از مهمترین مشکلات صلح در این کشور محسوب می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل «محمدخان» معاون اول عبدالله عبدالله رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده بود: شورای عالی صلح افغانستان در روند مذاکرات صلح دولت کابل نقشی ندارد و در حال حاضر انحلال این شورا به نفع این کشور است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری پژواک گفته بود: در حال حاضر روند مذاکرات صلح توسط نمایندگان ویژه «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان انجام می‌شود.

محمد خان اظهارداشت: با اینکه شورای عالی صلح در زمان حکومت «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان برای گفت‌گوهای صلح با مخالفان دولت تشکیل شد، اما این شورا پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی هیچ فعالیتی نداشته است.

معاون اول رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفته بود: شورای عالی صلح زمانی برای افغانستان مفید می‌باشد که خود را از حالت منفعل خارج کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان