شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طرح از سرگیری حملات امریکا علیه طالبان روی میز اوباما

به گفته‌ی مقامات نظامی، یک جنرال ارشد امریکایی پیشنهاد کرده است که حملات تهاجمی علیه طالبان از سر گرفته شود و شکاف میان مقامات دولتی ارشد و نظامی بر سر جنگ در افغانستان را روشن ساخته است.
مقامات ارشد پنتاگون شکایت کرده‌اند که جنرال جان اف.کمپبل که رهبری نیروها در افغانستان را تا اوایل این ماه برعهده داشت، با ارائه‌ی مستقیم طرح خود به کاخ سفید بدون آگاهی وزیر دفاع اشتون بی.کارتر، روند استاندارد نظامی را زیر پا گذاشته است.
کمپبل گفت او کانال‌های متعارفی را برای ارسال طرح خود دنبال کرده است. این طرح می‌تواند حملات هوایی گسترده‌تری از سوی ایالات متحده علیه طالبان را در پی داشته باشد.
این اختلافات در زمانی مطرح می‌شوند که نیروهای افغان در تلاش برای عقب‌راندن نیروهای طالبان هستند که اکنون مناطقی را بازپس گرفته‌اند که در طول افزایش نیروهای ایالات متحده با هزینه‌های سنگینی به‌دست آمده بود. به گفته‌ی کمپبل که اخیراً در پایگاهی امریکایی در افغانستان صحبت می‌کرد، بسیاری از جنگ‌جویان طالبان فکر می‌کنند که «آن‌ها از موضع قدرت عملیات انجام می‌دهند».
گسترش نقش ایالات متحده بر آسیب‌پذیری نیروهای افغان، و آن‌چه انتظار می‌رود تابستان خشونت‌آمیز جنگ در ۲۰۱۶ باشد، اشاره می‌کند؛ حتا با این‌که رییس‌جمهور اوباما در تلاش برای برآورده‌ساختن وعده‌های انتخاباتی خود برای پایان‌دادن به جنگ است.

درحالی که کارتر مخالفتی با افزایش حمایت از نیروهای افغان و حتا هدف قراردادن تعدادی از رهبران طالبان ندارد، به گفته‌ی یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع که به شرط ناشناس‌ماندن دررابطه با بحث‌های داخلی پنتاگون گفت‌وگو می‌کرد، «این بدان معنا نیست که او آماده‌ی تغییر مسیر در جهت‌های مختلف بدون تجزیه و تحلیل‌های دقیق است… هیچ دلیل قوی و مناسبی برای این‌که چرا انجام این کار می‌تواند وضعیت را به سمت بهترشدن پیش ببرد وجود نداشته است».
کمپبل که در هفته‌های پایانی حرفه‌اش در ارتش قرار دارد، تلاش برای دورزدن رؤسای نظامی‌اش در پنتاگون را انکار کرده است. او در یک ایمیل گفت: «این به هیچ‌عنوان درست نیست. من پیشنهاداتم را ازطریق سلسله‌مراتب فرماندهی فرستادم، پیش از آن نیز همین کار را می‌کردند و این بار هم تفاوتی وجود نداشت». یک مقام در مرکز فرماندهی ایالات متحده روایت کمپبل را پشتیبانی می‌کند.
پیشنهادات ارائه‌شده توسط کمپبل پیش از آن‌که او کابل را در تاریخ ۲ مارچ ترک کند، شامل صدور جواز برای پشتیبانی هوایی ایالات متحده برای تعدادی از عملیات‌های نیروهای افغان علیه طالبان، انجام حملات هوایی علیه رهبران طالبان، و همراهی مشاوران امریکایی با نیروهای افغان در نزدیکی خط مقدم است.
کمپبل از بحث دررابطه با جزئیات پیشنهاداتش خودداری کرده است، اما یک مقام ارشد نظامی آن را اقدام موقت جایگزین برای زمان‌دادن به نیروهای افغان به‌منظور ساخت توانایی‌های خود در نیروی هوایی و استخبارات این کشور در طی چند سال آینده خوانده است. این مقام ارشد نظامی که به شرط ناشناس‌ماندن دررابطه با برنامه‌های داخلی صحبت می‌کرد، گفت: «راه پایان‌دادن شورش این است که آن‌ها را به سمت سطح پایین خشونت سرکوب کنید. افغان‌ها هیچ‌گونه قابلیت‌ حقیقی تا سال ۲۰۱۷ نخواهند داشت… ما می‌توانیم سهم بیشتری در مقابله با دشمن را به عهده بگیریم تا زمانی که آن‌ها قابلیت‌های خود را به حد کافی برسانند».
درحال‌حاضر، فرماندهان ایالات متحده تنها در صورتی می‌توانند بر طالبان حمله کنند که تهدید مستقیمی به نیروهای ایالات متحده وجود داشته باشد یا زمانی که نیروهای افغان در معرض خطر جدی شکست قرار بگیرند. درخواست کمپبل برای گسترش جواز حمله به طالبان یکی از چندین اهرم ارتش برای افزایش فشار بر رهبران نظامی و فرستادن آن‌ها بر سر میز مذاکره برای مذاکرات صلح است.
کمپبل در مصاحبه‌ی اخیر خود با روزنامه‌ی «واشنگتن پست» گفت: «ما قصد نداریم تعداد بیشتری را اضافه کنیم، در واقع از لحاظ سیاسی هیچ تمایلی وجود ندارد چراکه ما درحال کاهش نیروها هستیم… بنابراین، تنها چیزی که من می‌توانم بر آن تاثیر بگذارم حمله به گروه‌های مختلف و ارائه‌ی راه‌هایی برای توانمندسازی نیروهای افغان است».
مقامات پنتاگون گفته‌اند که آن‌ها منتظر نتیجه‌گیری اولیه‌ی جنرال جان نیکلسون دررابطه با مسئله‌ی حمله به طالبان و عملی بودن ادامه‌ی برنامه‌ی کاخ سفید برای کاهش سطح نیروها به نصف میزان فعلی از ۹۸۰۰ به ۵۵۰۰ نفر در اواخر سال جاری هستند.
سخن‌گوی پنتاگون، پیتر کوک، در یک ایمیل گفت: «وزیر کارتر پیشنهادی دررابطه با تغییرات بیشتر به ماموریت ایالات متحده در افغانستان ارائه نکرده است».
کاخ سفید اعلام کرد که درحال بررسی درخواست کمپبل است اما به صراحت تاکید کرد که ارتش ایالات متحده باید به نیروهای افغان برای بهبود قابلیت‌های موردنیازشان، شامل نیروهای هوایی مناسب، کمک کند، بیشتر از آن‌چه ماموریت جدیدی را در افغانستان آغاز کند.
یک مقام دولتی که به شرط ناشناس بودن دررابطه با برنامه‌های رییس‌جمهور صحبت می‌کرد، گفت: «رییس‌جمهور انتظار دارد که فرماندهان نظامی او در تمام سطوح، بهترین توصیه‌های نظامی خود را فراهم کنند و نسبت به توصیه‌های فرماندهان نظامی‌اش دررابطه با تغییرات احتمالی نقش نظامی ایالات متحده پذیرا است… هرگونه بررسی دقیقی از این موضوع نیازمند ایجاد توان در شکاف‌های موجود دررابطه با پایان‌دادن ماموریت ما ازطریق تلاش‌ها برای توسعه‌ی قابلیت‌های نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان است».
اوباما درطول نخستین دور ریاست‌جمهوری‌اش گفته است که توسط مقامات نظامی‌اش، از جمله‌ فرمانده‌ی ارشد در افغانستان، جنرال استنلی مک کریستال، که مسئولیت افزایش عمده‌ای در تعداد نیروهای ایالات متحده به‌عنوان بخشی از استراتژی ضدشورش گسترده‌تر را به‌منظور بیرون‌راندن طالبان از پناهگاه‌های سنتی آن‌ها بر عهده داشت، تحت فشار قرار دارد.
درنهایت، اوباما بسیاری از درخواست‌های مک کریستال را پذیرفت اما یک محدودیت زمانی ۱۸ ماهه برای افزایش نیروهای نظامی قرار داد.
پیشنهاد کمپبل تا حدی به این دلیل بحث‌برانگیز بود که سیاست کاخ سفید را کاملاً واژگون می‌کرد که ایالات متحده، با توقف رسمی عملیات رزمی‌اش در سال ۲۰۱۴، دیگر در جنگ با طالبان قرار ندارد.
کمپبل در پاسخ به این پرسش کنگره در ماه گذشته که آیا ایالات متحده طالبان را دشمن می‌شمارد، پاسخی کوتاه ارائه کرد: «من فکر می‌کنم که طالبان تعداد زیادی از سربازان مرا کشته‌اند».
پیشنهاد کمپبل، اگرچه توسط کاخ سفید رد شد، این مسئله را برعهده‌ی رییس‌جمهور بعدی قرار می‌دهد که ممکن است نسبت به اوباما دیدگاه گسترده‌تری نسبت به چگونگی استفاده از نیروهای نظامی امریکا داشته باشد.
در اوایل سال جاری، کاخ سفید درخواستی از سوی کمپبل برای اختیارات بیشتری برای حمله به نیروهای دولت اسلامی را که هم درحال مبارزه با طالبان هستند و هم با نیروهای نظامی افغان در شرق افغانستان می‌جنگند، برگرداند.
اما در آن‌چه نشانه‌ای از تردید دولت اوباما بر گسترش جنگ افغانستان دانسته می‌شود، درخواست اولیه‌ی جنرال که در ماه فبروری ۲۰۱۵ ارائه شده بود، برای ماه‌ها بی‌جواب باقی ماند.
کمپبل بار دیگر در ماه اگست درخواستش را با این استدلال مطرح کرد که دولت اسلامی در افغانستان از تهدیدی درحال‌ظهور به تهدیدی جدی علیه ایالات متحده و اروپا تبدیل شده است.
کمپبل در درخواست اولیه‌اش برای هدف‌قراردادن نیروها و رهبری دولت اسلامی گفته بود: «من باور دارم که این طرح نیاز زیادی به اندیشیدن ندارد. شاید ما به خوبی وضعیت را توضیح ندادیم… اما آن‌ها درحال رشد هستند».
کمپبل و دیگر فرماندهان ارشد ایالات متحده هم‌چنین افغان‌ها را برای ایجاد اصلاحاتی پیش از فصل جنگ در سال جاری تحت فشار قرار داده‌اند.
بسیاری از نیروهای ارتش افغانستان در پست‌های بازرسی در سراسر کشور خدمت می‌کنند که توانایی‌های آن‌ها را برای شرکت در عملیات تهاجمی علیه طالبان محدود می‌کند. کمپبل و رییس‌جمهور افغانستان، اشرف‌غنی، بخش زیادی از سال گذشته را برای تحت‌فشار قراردادن مقامات ارشد و والیان برای انتقال نیروهای ارتش از این مواضع ثابت سپری کرده‌اند اما با مقاومت روبه‌رو شدند.
در مواردی بسیار، ایست‌های بازرسی نظامی تنها حضور رسمی دولت در مناطق دورافتاده‌ی کشور است. با حمایت کمپبل، غنی ده‌ها نفر از فرماندهان افغان را که فاسد یا فاقد توانایی رهبری موثر بودند، جایگزین کرد.
کمپبل برای طرح پیشنهاداتش دررابطه با سطح نیروها و قلمرو جغرافیایی جدید برای حمله به طالبان، گفت که او محتاط بوده است تا اوباما را برای پذیرش این سیاست‌ها تحت فشار قرار ندهد. او گفت: «من فکر می‌کنم که ما جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم، درک می‌کنیم. من در بیانیه‌ام تلاش کردم تا در مقابل رییس‌جمهور اوباما قرار نگیرم و او را در موقعیتی قرار ندهم که چیزی را علیه او استفاده کنم. باید با احتیاط و دقت عمل کرد».

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان