شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طرح جامع امنیتی و اداری مناطق مرکزی هزاره‌جات ارائه شد

«سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرائیه دولت وحدت ملی، با تهیه و ارایه طرحی به شورای امنیت ملی به منظور بهبود وضعیت امنیتی در مناطق مرکزی کشور، خواستار استقرار نیروهای امنیتی بیشتر در مسیر راه‌های مواصلاتی مناطق هزاره‌نشین و تعدیل واحدهای اداری در هزاره‌جات شده‌اند.

دانش با ارایه جزئیاتی از این طرح می‌گوید که به دلیل بی‌توجهی به موضوع امنیتی مناطق مرکزی و بروز تهدیدهای جدید، ده‌ها تن از ساکنان این مناطق در مسیر راه‌های مواصلاتی به صورت گروهی یا انفرادی در نتیجه گروگان‌گیری‌ها کشته شده‌اند و اموال و دارایی‌های‌شان به غارت برده شده است.

وی تاکید کرده که ولایات بامیان، دایکندی، بخش‌های زیادی از غزنی، میدان وردک و غور، قسمت‌هایی از ولایت‌های پروان، سرپل و سمنگان با چالش‌های متعدد امنیتی مواجه بوده‌اند.

به گفته دانش، در مناطق مختلف ولسوالی‌های کجران، گیزاب و شهرستان در ولایت دایکندی، ولسوالی‌های جلریز، دایمیرداد و بهسود ولایت میدان وردک، ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، ناهور و برخی از مناطق دیگر ولایت غزنی، هم‌چنین ولسوالی‌های لعل و سرجنگل و پسابند در غور و مناطقی در ولایت بامیان و همین‌طور شاهراه‌های کابل- قندهار، جلریز- بهسود و غوربند- بامیان و سایر راه‌های منتهی به هزاره جات، در طول یک‌سال اخیر صدها نفر به صورت فردی و یا گروهی مورد حمله قرار گرفته و گروگان گرفته شده‌اند.

دانش می‌گوید که استقرار لواهای جدید در مسیر راه‌های مواصلاتی منتهی به مناطق مرکزی و تعدیل واحدهای اداری این مناطق باعث خواهد شد تا وضعیت امنیتی در مناطق مرکزی کشور بهبود یابد و به خواست‌های دیرینه مردم پاسخ مثبت داده شود.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌افزاید: در سال‌های گذشته هم  هنگام ایجاد تشکیل و بازنگری ساختار ارتش و تعبیه نیروهای مربوط به ارتش برای این مناطق هیچ قطعه خاصی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: شاید به این دلیل که در آن سال‌ها این مناطق از امنیت کامل برخوردار بودند، ولی اکنون با توجه به چالش‌های امنیتی که پدید آمده، یک طرح امنیتی همه‌جانبه و مطمئن که بتواند این مناطق را در برابر دشمن حفظ کند، بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

معاون ریاست جمهوری تاکید کرده است که با تعدیل واحدهای اداری در مناطق مرکزی میزان حضور نیروهای پلیس در هزاره‌جات افزایش خواهد یافت و این مساله می‌تواند ضریب امنیت را بالا ببرد.

به گفته وی، از سوی دیگر تعدیل این واحد باعث می‌شود تا میزان دسترسی مردم به تسهیلات و خدمات عمومی افزایش یابد.

سرور دانش و محمد محقق در این طرح برای بهبود وضعیت امنیتی در مسیر شاهراه‌ها و راه‌های مواصلاتی مناطق مرکزی خواستار جابه‌جایی شده‌اند.

با این حال، سرور دانش می‌گوید که هرچند بارها طرح‌های مشخصی به منظور بهبود وضعیت امنیتی در مناطق مرکزی در شورای امنیت ملی ارایه شده و نهادهای امنیتی نیز پیشنهادها و گزارش‌های مشخصی در این باره ارایه کرده‌اند، اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

دانش گفته که طرح حاضرشان از سوی وی و محمد محقق به شورای امنیت ملی ارایه شده و انتظار می‌رود تا این بار مورد توجه دولت افغانستان قرار بگیرد.

سرور دانش تاکید کرده که هرچند مناطق هزاره‌جات تا چند سال قبل از امنیت خوبی برخوردار بودند، با بروز تهدیدهای جدید به ویژه فعالیت گروه داعش در افغانستان، وضعیت امنیتی در این مناطق را تحت تاثیر قرار داده و هم‌اکنون به مناطق ناامن تبدیل شده‌اند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان