شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طلای سرخ یا زعفران بازار مناسب داخلی و بیرونی دارد

طلای سرخ یا زعفران، یکی‌از مشهورترین فرآورده‌های کشاورزی افغانستان در بازارهای جهانی‌است. شماری از زعفران‌کاران می‌گویند که حکومت باید برای گسترش کشت زعفران در کشور، برنامه‌های گسترده را عملی سازد؛ زیرا زعفران در کنار بازار‌های داخلی، بازار بیرونیِ مناسب نیز دارد .

کشت، تولید و پروسس زعفران در سال‌های پسین در کشور، به‌ویژه در هرات روند رو به توسعه دارد و زعفران‌کاران توانسته‌اند در این سال‌ها، صنعت کشاورزی نوپای عفران و تولید این گیاه را با دستاورد‌های چشم‌گیر به مردم و کشاورزان معرفی کنند.

شماری از زعفران‌کاران می‌گویند که در آینده نه‌چندان دور کشت و تولید زعفران در افغانستان به تجارت پردرآمد مبدل خواهد شد .

گل‌محمد، کشاورز، می‌گوید: «من‌از همه کشاورزان می‌خواهم که برای افزایش کشت زعفران بکوشند. رشد کشاورزی در کشور سبب توسعۀ افغانستان خواهد شد و نیز زمینه‌های کار برای مردم نیز فراهم می‌شود.»

رؤیا، کشاورز، می‌گوید: «حکومت باید بکوشد که با توجه به تخم‌های اصلاح‌شده، کشت زعفران را گسترش دهد، زیرا در کشت زغفران بیشتر کسانی که کار می‌کنند زنان استند و [در مقایسه با شغل‌های دیگر] یک شغل پردرآمد برای زنان نیز است.»

اکنون بهای یک کیلوگرام زعفران افغانستان دربازارهای جهانی دوهزاردالر است، در حالی‌که زعفران‌کاران افغان به علت نداشتن آگهی‌های لازم از روند کشت، برداشت و پروسس زعفران همه‌ساله درآمد‌های اندکی از برداشت زعفران به‌دست می‌آورند.

بشیراحمد رشیدی، رییس یکی از شرکت‌های زعفران در ولایت هرات، می‌گوید: «بر اساس اطلاعات ما، زعفران افغانستان به فرانسه، سویدن، آلمان، ایالات متحده، چین، ترکیه، هند و کشورهای عربی صادر می‌شود و زعفران افغانستان بازار‌های خوبی در این کشور‌ها دارد.»

بهره‌گیری از زعفران و غَذا و چای در رستورانت‌ها

از سویی دیگر، در بیشتر رستورانت‌ها از زعفران در غذاها و چای استفاده می‌کنند و این کار سبب شده‌است که مشتریان‌شان بیشتر شود.

فرهاد مجیدی، مسؤول یکی از رستورانت‌ها، می‌گوید: «ما با استفاده از زعفران خود در رستورانت ما در بیشتر غذا‌ها استفاده می‌کنیم و نیز چای دم می‌کنیم؛ از همین‌رو مشتریان ما نیز بسیار استند.»

تواب محقق، دانشجو، می‌گوید: «پیش‌از رفتن به درس من به این رستورانت از بهر نوشیندن چای زعفران می‌آیم و با نوشیدن چای زعفران‌دار، می‌توانیم در صنف خوب درس بخوانم.»

این در حالی‌است که پیش‌از این وزارت زراعت و آبیاری از ساخت راهبرد توسعۀ کشت زعفران در کشور خبر داده بود. بر بنیاد این راهبرد، با افزایش ساحۀ کشت زعفران در کشور، سالانه افغانستان تا ۱۴ تُن (۱۴ هزار کیلو) زعفران برداشت خواهند کرد که درآمد آن ۱۹۶ میلیون دالر می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان