شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله عبدالله: مقصر کشتار غیرنظامیان طالبان‌اند

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور نسبت به کشته و زخمی‌شدن شماری از غیرنظامیان در حملات هوایی اخیر در ولایت کندز ابراز تاسف کرده و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان را از دشواری‌های جنگ به شمار دانسته و گفته است که طالبان این بار در کندز، با «حضور در مناطق مسکونی» و «سپرساختن افراد ملکی در جریان جنگ،» باعث این حادثه شده‌اند.
آقای عبدالله در بیانیه‌ای تلفات اخیر را متاثرکننده توصیف کرده می‌گوید: «ضرورت عملیات‌های هوایی و توجه جدی برای جلوگیری از تلفات ملکی، همیش یکی از دشواری‌های جنگ در افغانستان است.»
عبدالله عبدالله می‌افزاید که نیروهای امنیتی تلاش دارند تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد، اما تروریستان از کشتار مردم دریغ نمی‌کنند. رییس اجرایی کشور می‌افزاید: «این طالبان تروریست و دشمنان مردم افغانستان‌اند که از ارتکاب هیچ جنایت و فسادی در روی زمین دریغ نمی‌کنند، دست به کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند و با راه‌اندازی عملیات‌های انتحاری از مردم ملکی قربانی می‌گیرند. این‌بار نیز طالبان جنایت‌کار که امنیت و آرامش ولایت کندز را برهم زده‌اند و مرتکب جنایت‌های نابخشودنی‌ گردیده‌اند، با حضور در مناطق مسکونی و سپرساختن افراد ملکی در جریان جنگ، باعث این
حادثه شده‌اند.»
رییس اجرایی هم‌چنین در سخنرانی در مراسم یاد بود از نهمین سال شهادت مصطفی کاظمی عضو پیشین مجلس نمایندگان، گفت: «در یک عملیات برای سرکوب طالبان در ولایت کندز، تروریستان از افراد ملکلی و حتا کودکان به عنوان سپر استفاده کرده‌اند که این جنایت ملت افغانستان را عزادار ساخته است، این یک تاکتیک بزدلانه و وحشیانه است، هیاتی موظف شده در این زمینه مکلف است که با بررسی همه‌جانبه؛ تمام جوانب قضیه را برای مردم افغانستان افشا نماید.»
مسوولان محلی در ولایت کندز می‌گویند که در نتیجه جنگ شب پنج‌شنبه که ناشی از حمله‌ی هوایی نیروهای مشترک رخ بود، ۶۰ تن کشته شده‌اند.
این درگیری شب پنج‌شنبه در پی حمله‌های هوایی نیروهای مشترک داخلی و بین‌المللی در روستای «بوز قندهاری» شهر کندز اتفاق افتاد که در پی آن، ۲۸ طالب و ۳۰ غیرنظامی به شمول ۱۴ کودک کشته شدند.
اسدالله عمرخیل والی کندز تایید کرده که در این درگیری، سی غیرنظامی کشته شدند، اما می‌گوید که در این نبرد، ۲۸ طالب نیز کشته شده‌اند.
آقای عمرخیل گفته است این حمله پس از آن صورت گرفت که طالبان شماری از نیروهای امنیتی را محاصره ساخته و با سپرقراردادن انسان‌های غیرنظامی، می‌خواسته‌اند جلو آزادسازی نیروهای امنیتی را بگیرند.
هم‌چنان در این جنگ، شماری از نیروی ویژه‌ی داخلی و دو نظامی امریکایی نیز جان باخته‌اند. دو نظامی دیگر امریکایی در این نبرد، زخمی شده‌اند.
مقام‌های امریکایی با تایید کشته‌شدن دو تن از سربازان‌شان در کندز، نسبت به تلفات غیرنظامیان ابراز تاسف کرده‌اند. در همین حال، شتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در بیانیه‌ای گفته است: «نیروهای نظامی ما برای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان به نیروهای این کشور کمک می‌کنند و من بابت کشته‌شدن آن‌ها در عملیات رودررو با طالبان بسیار متاسفم.» وزیر دفاع امریکا هم‌چنین تاکید کرد: «نیروهای کشته‌شده امریکایی مستقر در افغانستان بخشی از نیروهایی بودند که به نیروهای امنیتی و پولیس افغانستان آموزش، مشورت می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌دادند.»
براساس آمارهای وزارت دفاع امریکا، از سال ۲۰۰۱ تاکنون، تعداد تلفات نظامیان امریکایی در افغانستان ۱۸۳۲ تن بوده است.
پیش از این اشرف غنی رییس‌جمهور کشور گفته نیز بود که این غیرنظامیان در جریان جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان جان باخته‌اند. آقای غنی گفت که طالبان از خانه‌های مردم و غیرنظامیان به‌عنوان سنگر و سپرانسانی استفاده کرده‌اند.
رییس‌جمهور به مسوولان محلی دستور داده که در اجرای عملیات‌ها از دقت بیشتری کار گیرند.
بر بنیاد اطلاعات، شب پنج‌شنبه، پس از این‌که نیروهای امنیتی مشترک از «طراحی عملیاتی خطرناک» در روستای بوز قندهاری شهر کندز توسط سران طالبان این ولایت آگاهی یافتند، به این همایش طالبان حمله کردند، در آغاز این حمله، طالبان نیروهای هوایی پیاده را در محاصره قرار داده و سپس از غیرنظامیان به خاطر جلوگیری از بمباران هواپیماهای جنگی سپر ساختند.
منابع می‌گویند که پس از این‌که محاصره‌ی نیروهای امنیتی در این روستا تنگ‌تر شد، حمله‌های هوایی بر طالبان صورت گرفت که در نتیجه افزون بر ۲۸ طالب، سی غیرنظامی کشته شدند.
روز پنج‌شنبه، باشندگان این روستا، با حمل پیکرهای بی‌جان کودکان به مقام ولایت کندز آمدند و از کشتار غیرنظامیان انتقاد کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان