شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عطا محمد نور خواستار تغییر نظام افغانستان به «شبه‌فدرالی» شد

عطا محمد نور، والی «مستعفی» ولایت بلخ و رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی خواستار تغییر نظام سیاسی افغانستان به نظام «شبه‌فدرالی» شد.
آقای نور که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ جدی) در جمع هوادارانش در شهر مزار شریف صحبت می‌کرد، گفت که ساختار نظام مرکزی به نظام پارلمانی تغییر کند، مقام‌های محلی انتخابی و ولایت‌ها به واحدهای مستقل بودجه‌یی تبدیل شوند.
عطا محمد نور افزود به‎دلیل «وضعیت بحرانی و کشمکش‌های» جاری نظام فدرالی در کشور قابل اجرا نیست، ولی ساختار شبیه نظام فدرالی می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد و زمینه مشارکت مردم در قدرت را فراهم کند.
او از روند کنونی گزینش والی‎ها انتقاد دارد و با استناد به قانون اساسی، می‌گوید که باید والیان و شهرداران در کشور انتخابی باشند و حکومت باید به این امر تمکین کند.
آقای نور ویژگی‌های چنین نظامی را پارلمانی‌شدن ساختار نظام مرکزی و انتخابی‌شدن مسئولان محلی مانند والی‌ها، شهردارها و ولسوال‌ها دانست و افزود که ولایت‌ها باید به‌عنوان واحدهای مستقل بودجه‌یی در نظر گرفته شوند.
به باور او، منتخب بودن مقام‌های محلی زمینه پاسخ‌گویی آن‌ها را فراهم می‌کند.
از سوی دیگر آقای نور می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات با ترکیب کنونی قابل پذیرش نیست و باید اصلاحات در این نهاد به‌وجود آیند.
او از آن چه که سیاسی بودن ترکیب کمیسیون مستقل انتخابات می‌داند به‌شدت انتقاد کرد و گفت که اگر انتخابات آینده با ساختار کنونی کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شود، نتیجه‌ی آن «منفی» خواهد بود.
آقای نور می‌گوید که باید گزینش اعضای کمیسیون انتخابات در مشوره با نهادهای مدنی، شورای ملی، مردم و جامعه‌ی جهانی صورت گیرد؛ معیاری که به باور وی، در گزینش کمیشنران پیشین کمیسیون نادیده گرفته شده بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان